printlogo


جوابیه سازمان شیلات ایران به «صنعت ماهیان تزیینی نیازمند فرهنگ سازی»

به دنبال انتشار مطلب «صنعت ماهیان تزیینی نیازمند فرهنگ سازی» در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، روابط عمومی سازمان شیلات ایران، جوابیه ای را به دفتر این روزنامه ارسال کرده است که به طور عینی و بدون دخل و تصرف متنی یا ویرایشی منعکس می گردد.
جناب آقاي اسماعيلي
سردبير محترم روزنامه اقتصاد سرآمد
با سلام و احترام 
  بازگشت به مطلب منتشره به شماره 1708 درتاریخ  1402/5/22درآن روزنامه وزین باعنوان صنعت ماهیان تزیینی نیازمند فرهنگ سازی توضیحات این سازمان به منظور روشنگری وتنویر افکار عمومی ارسال می شود. خواهشمند است مقرر فرمایید مطابق قانون مطبوعات ورسانه ها اقدام مقتضی صورت پذیرد. 
عنوان مقاله، صنعت ماهیان تزیینی آورده شد که ماهیان زینتی صحیح است این نمایشگاه با درخواست قابل توجه تولیدکنندگان ماهیان زینتی و با تلاش و پیگیری همکاران مدیریت شیلات و امور آبزیان و پشتیبانی فنی سازمان شیلات ایران برگزار شد و با توجه به وقفه چند ساله از استقبال بسیار خوبی بین تولیدکنندگان و بازدیدگنندگان برخوردار گردید.
مقدمه و فرهنگ سازی:
ضمن تشکر ازتلاشگران این عرصه، از مطبوعات، رسانه ها و خبرگزاری ها برای هموار سازی و تبلیغ نگهداری ماهیان زینتی به جای نگهداری ازحیوانات خانگی که برای سلامتی مضر بوده (بیماری مختلف از طریق سگ و گربه و آنفلوآنزای مرغی در پرندگان که به انسان منتقل می شود) به لحاظ بهداشتی و مقرون به صرفه بودن دعوت می شود.
این نمایشگاه 4 روز در بوستان گفتگو در معرض دید علاقمندان قرار گرفت و حضور بی سابقه مردم از روز اول تا روز پایانی بیانگر موفقیت در اهداف برگزارکنندگان آن بود. استقبال بی نظیرتولید کنندگان و علاقمندان این حرفه، تاکیدی بر اهمیت برگزاری نمایشگاه و ضرورت تداوم برگزاری چنین نمایشگاه های در سالهای آتی است. در خلال برگزاری این نمایشگاه، مذاکرات و دستاوردهای مختلفی حاصل شد. در عین حال بزرگترین دستاورد این نمایشگاه را می توان در لبخند کودکان و رضایت خانواده های بازدید کننده در نظر گرفت که مهمترین هدف آن آشنایی آحاد جامعه با این زیربخش کشاورزی در حوزه تولید ماهیان و صنعت تولید تجهیزات آکواریوم است. نگهداری جانوران در زندگی بر اساس سفارش ائمه بزرگوار توصیه شده و به گفته متخصصان آکواریوم بهداشتی ترین شکل نگهداری جانوران خانگی در منزل بوده که آرامش روحی و روانی را در زندگی بدنبال دارد.
صنعت آکواریوم:
براساس قانون، ساخت آکواریوم با توجه به دستگاه های مورد نیاز آن مربوط به صنعت بوده و بیشتر سازندگان آکواریوم نیز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز اخذ می کنند و جزء فعالیت صنعتی به حساب می آید طراحی و تزئین آکواریوم با ماهی و گیاهان آبزی یک هنر است و رسالت فرهنگ سازی وتبلیغات نیز برعهده مطبوعات، رسانه ها و صدا و سیما می باشد. از خصوصیات این صنعت اشتغالزایی و درآمدزایی مناسب وسرمایه اندک و نیاز به آب و مکان کمتر نسبت به سایر فعالیتهای شیلاتی و برگشت سریع سرمایه و امکان صادرات محصول می باشد.
ماهی قرمز:
در سالهای اخیر ماهی قرمز جزء ماهیان زینتی به شمارآمده و در آکواریوم فروشیها نیز توزیع عمده می گردد و ماهی طلایی یا ماهی قرمز در دنیا با اصلاح نژاد انواع آن ماهی گلدفیش با 200 نژاد تکثیر و پرورش می یابد که در کشور ما نیز اصلاح نژاد آن هر ساله با نژاد های مختلف در حال تولید است. ماهی قرمزجز ماهیان گرمابی و سردابی محسوب نمی شود و از خانواده ماهی طلایی است وتولید آن به عنوان ماهی زینتی شب عید، درآمد زایی و اشتغال جوانان این کشوررا به همراه دارد و به همراه قرآن و آئینه نماد سرزندگی و شادابی سفره هفت سین سال نوی خانواده های ایرانی است.
  اطلاع رسانی:
با تمام کاستی ها در اطلاع رسانی، استقبال بی نظیر بوده که این مهم و برخی پیشنهادات دیگر نیز توسط شیلات نظر خواهی گردید که در برنامه های آتی لحاظ خواهد شد.
وضعیت بصری :
برخی از غرفه داران از نمای آکواریوم و ماهیان زینتی رنگارنگ استفاده کرده بودند که بسیار چشم نواز بوده و بعنوان اولین تجربه این تولید کنندگان بسیار جذاب و در این فصل گرم انتظارات بازدید کنندگان را برآورد نمود امید می رود در برنامه های آتی نیز لحاظ گردد.
پی نوشت روزنامه اقتصادسرآمد: ذکر این نکته لازم است که جوابیه روابط عمومی سازمان شیلات خود نیازمند جوابیه ای از سوی روزنامه دریایی اقتصادسرآمد است که ما آن را موکول می کنیم به پاسخ نامه رسمی این روزنامه که اخیرا خطاب به ریاست محترم روابط عمومی سازمان شیلات ایران به دفتر ایشان ارسال شده است.
ضمنا سردبیری روزنامه دریایی اقتصادسرآمد بر عهده آقای ایرج گلشنی است که در این جوابیه به اشتباه، خطاب به اقای اسماعیلی نگاشته شده است.