printlogo


الگوی تولید بدون کارخانه!


موسی احمدزاده - اجرای الگوی «تولید بدون کارخانه» با مزیت رقابتی، مدیریت منابع و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، به ارتباط مؤثر با زنجیره تولید تا توزیع محصولات کمک می‌کند.  تولید بدون کارخانه به عنوان ایده‌ای که در دنیای امروز مورد استقبال قرار گرفته است استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌هایی که شرایط فنی و بهداشتی تولید خوب دارند، الگویی است که در دنیای امروز استفاده می‌شود.
با اجرای الگوی تولید بدون کارخانه، دیگر لازم نیست برای تولید و خلق هر محصول جدید یک کارخانه، احداث کرد، بلکه می‌توان برای مدیریت منابع از ظرفیت خالی کارخانه‌های موجود بهره برد و از متخصصان طراح استفاده کرد و فرمول‌های علمی را بر اساس استانداردهای بین‌المللی به کارد برد و در ارتباط مؤثر با فعالان زنجیره تولید تا توزیع، محصولات خود را در بازار عرضه کرد. برای افزایش سطح تولید ناخالص داخلی، استفاده بهینه از منابع را باید بیاموزیم و از استراتژی‌های پیشرفته تولید و توزیع بهره ببریم.
در همین رابطه به دنبال برگزاری اولین همایش تولید بدون کارخانه در 18 مهر با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های مرتبط، دانشگاهیان و صنعت‌گران هستیم که با تمرکز بر تولید صادرات‌محور، حضور محصولات آرایشی و بهداشتی تولید ایران در بازار داخلی، منطقه و سایر کشورهای دنیا را دنبال می‌کنیم. امروز هر تولید با دانش آن شناخته می‌شود و خوشبختانه تولیدکنندگان ایرانی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی توان بالای فنی و علمی دارند.
بعد از آغاز تحریم‌ها و از زمانی که بخش‌نامه ممنوعیت واردات انواع کالاهای آرایشی و بهداشتی صادر شد، سطح قاچاق از یک میلیارد و 600 میلیون دلار  به 2 میلیارد و 100 میلیون دلار افزایش پیدا کرد، یعنی راهکاری که سیاست‌گذار، اتخاذ کرد، موجب شد تا میزان قاچاق سیر صعودی پیدا کند.در شورای گفت‌وگو موضوع را مطرح کردیم و پیشنهادهای اجرایی برای کاهش سطح قاچاق را ارائه دادیم، هرچند هنوز به نتیجه نرسیدیم؛ اما در نشست علنی شورای گفت‌وگو، استدلال‌ها و پیشنهادهای اجرایی بخش خصوصی شنیده و پذیرفته شد. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل برطرف شود. پیشنهاد بخش خصوصی این بود که دولت مجوز واردات محصولاتی که توان تولید آنها در داخل وجود ندارد را بدهد تا این محصولات در قالب قاچاق وارد کشور نشود.