printlogo


بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ پارس جنوبی صرفه جویی شد 

مدیر طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی با تشریح اقدام‌های انجام‌شده برای بهره‌برداری از آخرین مرحله توسعه بخش دریایی پارس جنوبی، از صرفه‌جویی۴۰۰ میلیون دلاری در راه‌اندازی نخستین سکوی این فاز خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد،  علی ندیران اظهار کرد: این طرح در بخش نخست توسعه، احداث و راه‌اندازی دو سکوی سرچاهی هریک به ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش، حفاری ۲۴ حلقه چاه در دو موقعیت دریایی A و B، لوله‌گذاری دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر به همراه خطوط لوله ۴.۵ اینچ تزریق منواتیلن گلایکول و تأسیسات اتصال به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی واقع در منطقه پارس دو (کنگان) را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بخش اول توسعه این طرح در دو مرحله تعریف شده است، افزود: مرحله نخست از بخش اول توسعه این طرح با حفاری و تکمیل چهار حلقه چاه، لوله‌گذاری دریایی خط لوله ۳۲ و ۴.۵ اینچ به طول ۱۵ کیلومتر از موقعیت ۱۱B تا نقطه اتصال به خط لوله موجود ۱۲C، برچیدن سکوی ۳۲۰۰ تنی ۱۲C از فاز ۱۲ پارس جنوبی، جابه‌جایی، نصب، عملیات هوک‌آپ، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی این سکو در موقعیت ۱۱B فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل شده است.
مدیر طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی شرح کار شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار و بهره‌بردار پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را تشریح کرد و ادامه داد: توسعه این بخش از فاز ۱۱ پارس جنوبی دربردارنده ابتکاراتی از جنس نخستین تجربه در کشور مانند اتصال خط لوله جدید به خط لوله موجود ۱۲C در بستر دریا و برچیدن و جابه‌جایی سکوی سنگین‌وزن ۱۲C بوده که جملگی با موفقیت به پایان رسیده‌اند.
ندیران گفت: بر اساس تعهد شرکت پتروپارس به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، مقرر بود تا انتهای مردادماه تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شود، اما با تمهیدات و تلاش‌های انجام‌شده، بیستم مردادماه عملیات استارت‌آپ آغاز شد و به فاصله دو روز چاه‌های این موقعیت در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.وی با بیان اینکه هم‌اکنون گاز غنی و میعانات گازی تولیدی از سکوی ۱۱B به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی منتقل می‌شود، اظهار کرد: با حفاری و تکمیل باقی چاه‌های این موقعیت، به مرور سکوی ۱۱B به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.
مدیر طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی هزینه ساخت سکوی مشابه با سکوی نصب‌شده در موقعیت فراساحلی فاز ۱۱ پارس جنوبی را بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با اتخاذ تدابیر مناسب و جابه‌جایی و نصب سکوی موقعیت ۱۲C به ۱۱B افزون بر صرفه‌جویی در زمان و پر کردن خلأ ناشی از ساخته نشدن سکوی جدید که حدود سه سال به طول می‌انجامد، هزینه‌های این بخش از توسعه ۲۲۲ میلیون دلار کاهش یافت و با هزینه‌ای حدود ۳۰ میلیون دلار اجرایی شد.