printlogo


وضعیت قرمزِ اقتصاد آبی در دستان  صندلی سبز‌ها

مهدی آزاد- مردم کشور ایران امروزه در حال تجربه یکی از شدیدترین وضعیت معیشتی و اقتصادی در دوران  پس از انقلاب اسلامی بوده و نیاز به توسعه کشور  و فقر زدایی با استفاده از منابع کشور و سیاست های درست ، بیش از هر دوره‌ای احساس می‌گردد؛ به طوری که مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امروزه معیشت مردم مهمترین مسئله کشور است.  لذا می‌توان اظهار داشت که مهمترین و راهبردی ترین مجلس شورای اسلامی نیز مجلس دوازدهم بوده که در یک بزنگاه حساس باید تصمیماتی سرنوشت ساز و درست را برای بهبود هرچه سریع‌تر شاخص‌های اقتصادی کشور اتخاذ کنند.
از دیرباز تا کنون اقتصاد آبی و فرصت‌های تجاری و کارآفرینی موجود در نوارهای ساحلی کشورها مورد توجه حاکمیت و پارلمانی کشورهایی بوده که از فرصت همجواری با دریاها را داشته اند؛ و با مطالعه روی اقتصاد این کشورها در میابیم که کشف و بهره برداری از این فرصت ها نقش به سزایی در توسعه و پیشرفت آن هاداشته است. این پدیده دقیقا در مقابل سیاست گذاری های تصمیم گیرندگان اقتصادی کشور ایران در سال‌های اخیر بوده که سبب شده تا با داشتن مرز آبی در شمال و جنوب کشور، توسعه بسیار کمی را در فرصت‌های اقتصادی دریامحور مشاهده کنیم.
از آنجا که نمایندگان مجلس در کشورهای مختلف دنیا براساس رای و انتخاب مردم برگزیده می‌شوند، این جایگاه، نماد و نشانه‌ای از دموکراسی و فرصتی برای حضور و مشارکت غیرمستقیم مردم در امر خطیر تصمیم‌گیری‌های کلان است که بی‌شک نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در استقرار حکومت قانون در کشورها دارد. بنابراین مجلس از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار بوده و به‌عنوان محلی برای تجلی حضور و اراده مردم در تصمیم‌گیری‌های با اهمیت کشور در نظر گرفته می‌شود.
مجلس شورای اسلامی در ایران ضمن دارابودن اختیارات در قانون گذاری و به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، مسولیت زیادی در برابر اقتصاد دریا محور داشته و منطقی به نظر میرسد اگر  علل عقب ماندگی ایران در کشف و بهره برداری از فرصت های اقتصادی دریا محور را  در مجلس شورای اسلامی جستجو نماییم.
با رو به پایان شدن مجلس یازدهم و بررسی کارنامه قانونگذاران در زمینه اقتصاد دریا محور، می‌توان استنباط کرد  که مجلس دوازدهم باید با رویکرد جدیدتری نسبت به این منبع خدادادی قدم بردارد و افرادی که قصد دارند به عنوان دوازدهمین گروه ساکن بر صندلی های سبز بهارستان ساکن شوند، برنامه هایی کارشناسی شده برای توسعه اقتصاد دریا محور ارائه دهند. و مردم نیز با عنایت به این برنامه های توسعه ای نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند تا این نمایندگان ضمن قانونگذاری در این زمینه، همزمان با کاهش فقر در استان‌های جنوبی کشور، سبب بهبود شاخص های اقتصادی کل کشور شده و معیشت مردم که مسئله اصلی کشور است، تحت تاثیر مثبت قرار بگیرد.
کارشناس ارشد کارآفرینی