printlogo


واکنش ها به طرح افزایش استان های ساحلی اقتصادسرآمد گزارش می دهد
طرح افزایش استان های ساحلی با هدایت زیرساخت ها به سواحل قابل اجراست

 گروه اقتصاد دریاپایه - مهدی دهدار - دکتر محمد عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در استان و عالی ترین مقام حاکمیتی هرمزگان در واکنش به طرح افزایش استان های ساحلی که توسط روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مطرح و منتشر شده است پیامی در اختیار دریانما گذاشت و منتشر کرد.
متن ارسالی دکتر محمد عبادی زاده، نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان به مدیریت «پلتفرم رسانه ای دریانما» به شرح زیر است:
 بنده با کلیت طرح آقای قادری موافقم؛ جزئیات را اما باید بحث کرد؛ اینکه میهن عزیز ما «ایران» بخواهد یک «کشور دریایی» شود و جمعیت ایرانیان و کارخانجات به سمت سواحل هدایت شوند، یک امر کاملاً ضروری است؛ گرچه [ سیاستگذاری] در قالب تغییرات جغرافیایی و تقسیمات کشوری باشد. 
طرح پیشنهادی آقای دکتر قادری [ در روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد] تنها زمانی در قالب یک امر [ تمدنی] و فرآیند کاملاً طبیعی با تغییر رویکرد و نگرش مسئولان ارشد کشور، در هدایت زیرساختها و کارخانجات بزرگ به کنار دریا و مناطق ساحلی جنوب ایران قابل اجراست؛ در این صورت مردمان ساکن استانهای دیگر برای به دست آوردن شغل و تسهیلات فراهم شده در مناطق ساحلی، به طور یک جریان طبیعی [مهاجرت انتخابی] به شهرهای ساحلی کوچ می‌کنند؛ بدین روش، بافت جمعیتی به سمت سواحل هدایت می‌شود. به گونه‌ای که «تنش های اجتماعی حاصل از تغییر تقسیمات کشوری» نخواهیم داشت.
از سوی دیگر در یک پروسه کاملا طبیعی طی «۲۰ سال آینده»، کشور ما باید «حداقل ۸۰ درصد جمعیت و امکانات زیرساختی اش» در سواحل متمرکز شود؛ سپس می‌توان یک استان را با درخواست مردم، به دو استان تبدیل نمود و از بروز «تنش های اجتماعی الحاق» جلوگیری و پیشگیری کرد.
مادامی که تقسیمات کلان و اساسی کشور در اختیار نمایندگانی باشد که امور کشور را از نگاه تنگ محلی و منطقه ای می‌نگرند و خود را در محدوده منافع حوزه انتخابیه شان متمرکز کرده اند و نه منافع ملی کشور، هیچ طرحی [علمی، حساب شده و جامع الاطراف] از صحن مجلس بیرون نخواهد رفت و این نیازمند سیاستگذاریهای کلان کشور همراه با الزامات حاکمیتی از سوی رهبر معظم انقلاب که بارها در فرمایشاتشان به آن امر و دستور فرموده اند اما [تاکنون] مجلس و دولت و قوه قضائیه هنوز سازوکارهایی الزام آور برای تحقق منویات معظم له، فراهم نکرده اند.
 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت پذیر کردن جزایر خلیج فارس و توسعه سواحل مکران، چندین سال است که به صورت لاکپشتی پیش می‌رود و ما شاهد آثار ارزشمند آن[ و پیامدهای مثبت حاصله] نیستیم. 
حضرت آقا در یک کالبد شکافی تاریخی فرمودند «ملت ما از قرنها حتی پیش از اسلام از دریا وحشت داشت، تا به دریا می‌رسیدیم متوقف می‌شدیم، در حالی که انگلیسی ها دریا را وسیله ادامه مسیر توسعه خود قرار داده و از آن طریق امپراطوری خود را بنیان گذاشتند» این تفکر باید در مسئولین کشور ما تغییر کند و از دریا و مواهب الهی آن نهراسند و به ظرفیتها و فرصتهای دریا ایمان داشته باشند.
اربعین حسینی؛ ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۲/ ۲۰صفر ۱۴۴۵ قمری/ کربلای معلی
هفته گذشته روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در گفت و گو با سیدمحمدرضا قادری، پیشکسوت دریایی و عضو هیات مدیره شرکت هدایت کشتی، طرح پیشنهادی افزایش استان ها جهت افزایش ۵ استان دیگر به ۷ استان ساحلی کنونی کشور مورد بررسی قرار گرفت که به زعم ایشان فرصت توسعه دریامحور و امکان استقرار جمعیت زیادی را در سواحل کشور امکان پذیر می کند. 
سید محمدرضا قادری در گفت و گو با اقتصادسرآمد تشریح کرد: تحقق ایران دریایی با افزایش استان های ساحلی امکان پذیر است.
روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در این رابطه آورده است: در حال حاضر دو درصد جمعیت کشور در خط ساحلی و مجاورت دریا ساکن هستند، این در حالی است که در کشورهای دارای مرز دریایی تا ۸۰ درصد جمعیت آن ها در سواحل مستقرند. نمونه این استقرار را می توان در کشورهای جنوب خلیج فارس مشاهده کرد که عمده جمعیت آن ها در شهرها و بنادر حاشیه دریا سکونت دارند. در حالی که به نسبت خط ساحلی جنوب خلیج فارس، خط شمالی آن جمعیت قابل ملاحظه ای را در خود جای نداده است.
در برنامه ششم توسعه کشور بر استقرار جمعیت در ساحل خلیج فارس و دریای عمان تاکید زیادی شد و طبق این برنامه باید جمعیت ساحل جنوب از یک میلیون و نیم به بیش از ۶ میلیون نفر ـ چیزی حدود ۵ برابر ـ می رسید که میسر نشد.
استقرار جمعیت در هر منطقه ای نیازمند ایجاد زیرساخت هایی است که زیست پذیری آن را ممکن کند. بنابراین استقرار جمعیت در سواحل خلیج فارس و دریای عمان کشور نیازمند توسعه آن مناطق از طریق ایجاد زیرساخت های لازم از جمله تأسیسات آب شیرین کن (با توجه به کاهش منابع آبی در مناطق مرکزی کشور) و تأسیسات زیربنایی و روبنایی شهری و استقرار صنایع مختلف به ویژه صنایع آب بر و ... می باشد. بنابراین، اجرایی کردن طرح های توسعه ای مانند طرح توسعه سواحل مَکُران می تواند کشور را به سمت و سوی توسعه دریامحور سوق دهد و امکان اسکان جمعیت قابل توجهی را در مرزهای ساحلی میسر کند.