printlogo


افزایش حاشیه سود شرکت‌ها با حذف ارز 28هزار و 500 تومانی؛ اقتصاد سرآمد گزارش می دهد
ضرباهنگ شاخص کل بورس در ایران

گروه بازار سرمایه - مسعود وطنخواه - حاشیه سود که از تفاضل قیمت فروش و بهای تمام‌شده به‌دست می‌آید همواره یکی از کلیدی‌ترین‌هایی است که در محاسبات سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. تغییر نرخ ارز از مبنای 28هزار و 500 به 37هزار و 500تومانی در هفته گذشته سبب شد که حاشیه سود گروهی از شرکت‌هایی که خرید مواد اولیه و فروش محصولات آن ها با ارز 27هزار و 500 تومانی بود به دلیل رشد مبلغ فروش با حاشیه سود بیشتر و به تبع آن با سود بالاتری مواجه شدند.
هر چند افزایش ارز همزمان سبب افزایش قیمت مواد اولیه و فروش می‌شود، اما به دلیل وجود موردی که از چشم تیز‌بین سرمایه‌گذاران پنهان نماند و در هفته گذشته سبب ورود نقدینگی به بورس و افزایش ارزش معاملات خرد شد.
رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای از وزیر نفت خواست که نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.
نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران
هفته گذشته روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که محمدرضا فرزین در مکاتبه‌ای با وزیر نفت اعلام کرد:
«با اشاره به نامه شماره ۵۹۱‌‌/۱۴۰۲ مورخ ۰۹‌‌/۰۱‌‌/۱۴۰۲ در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایند تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.»
با انتشار این خبر سخنگوی سازمان بورس نیز در توییتی از تغییر نرخ تسعیر ارز در بورس کالا خبر داد.
امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی اعلام کرد: «مطابق مفاد نامه رئیس کل بانک مرکزی. نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران. مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفته است.»

تسعیر ارز
تسعیر ارز یکی از مسائل مهم اقتصادی و تجاری در تمام دنیاست. در کشورهای مختلف از طریق تسعیر ارز اثر تغییرات نرخ ارز در عملیات مالی و حسابداری شرکت‌ها و  واحدهای تجاری بررسی و به صورت استاندارد در صورت‌های مالی آن‌ها منعکس می‌شود.
به دلیل بالا بودن نسبی نرخ تورم سالیانه و در نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی، تقریبا همه واحدهای تجاری از جمله واحدهایی که به واردات یا صادرات می‌پردازند درگیر این مسأله‌اند.
یک واحد تجاری فعالیت‌های خارجی خود را به دو صورت انجام می‌دهد. ممکن است معاملاتی به ارز انجام دهد یا عملیات خارجی داشته باشد.
نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر را نرخ تسعیر ارز گویند. اما به دلیل این که تعیین نرخ لحظه‌ای ارز دشواری‌های خاص خود را دارد، معمولا به صورت تقریبی در بازه‌های زمانی مختلف مثل یک هفته یا یک ماه از میانگین نرخ ارز به عنوان نرخ تقریبی استفاده می‌شود. اما اگر نوسانات نرخ ارز شدید باشد، نمی‌توان به این میانگین اتکا کرد!
اگر عملیات مالی یک شرکت به ریال ثبت شود، باید تمام معاملات ارزی آن به ریال تبدیل شود. این تبدیل واحد پولی را تسعیر ارز گفته می‌شود.

ضرباهنگ شاخص کل بورس
در هفته گذشته شاخص کل بورس روز شنبه هزار و 18 واحد و ارزش معاملات خرد 6.1همت را تجربه کرد. 571 میلیارد تومان نیز خروج پول بود.
یکشنبه رشد 2هزار و 111 واحدی و ارزش معاملات خرد نیز با کاهش به 5.1 همت رسید، اما از میزان خروج پول کاسته شد و به 140 میلیارد تومان رسید.
دوشنبه و با انتشار خبر افزایش نرخ تسعیر ارز، شاخص کل 24هزار و 493 واحد افزایش یافت و ارزش معاملات خرد 6.8 همت شد همچنین ورود نقدینگی 351میلیارد تومان ثبت شد.
سه‌شنبه و در آخرین روز کاری هفته گذشته شاخص کل رشد 14هزار و 839واحدی در تراز 2میلیون و 150 واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد نیز به 7.1همت رسید و مقدار 77میلیارد تومان خروج پول رخ داد.
به مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت‌گرفته را کم شود، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود. به زبانی ساده‌تر معاملات خرد، همان معاملات عادی هستند که سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.
آخرین روز کاری مانند روزهای شنبه و یکشنبه خروج پول ثبت شد. تعطیلی چهارشنبه و به تبع ان سه روزه آخر هفته و شناسایی سود از سوی گروهی از سرمایه‌گذاران سبب شد که چهارشنبه اندکی بورس روند اصلاحی در پیش بگیرد.
افزایش اندک ارز در بازار آزاد
رشد نرخ ارز در بازار داخل و حذف قیمت 28هزار و 500 تومانی سبب شد که نرخ ارز در بازار ازاد نیز که در محدوده 48هزار و 500 نوسان می‌کرد به 49 و هزار و 800 تومان برسد.
گروهی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت عبور قیمت ارز از محدوده 53هزار تومان باید منتظر قیمت‌های بالاتر از 55هزار تومان بود.
رشد قیمت ارز به دلیل اینکه سبب افزایش قیمت فروش در بورس کالا و سود شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود همواره مورد رصد فعالان بازار سرمایه است و قیمت آن نقش مهمی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دارد.
خرداد گذشته «اقتصاد سرآمد» در مطلبی با عنوان «گروه‌های ریالی جذابترند» اسکینی، کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بود که احتمال رشد بورس تا محدوده 60هزار تومان وجود دارد.
اسکینی درباره نوسانات نرخ ارز نیز خاطرنشان کرده بود: «بورس نیز مانند سایر بازارهای موازی از این عوامل تاثیر می‌پذیرد کاهش نرخ ارز در بازار آزاد که چند ماه گذشته تا مرز 60هزار تومان هم پیش‌ رفته بود این روزها در محدوده 50 هزار تومان است و حتی روزهایی زیر 50 هزار تومان هم معامله شد.»
برخی شرکت‌ها به دلیل هزینه‌های ارزی بالا و تاثیرپذیری بالا از ارز با افت ارزش بعد از جهش ارزی رو به‌رو می‌شوند، که گاهی این ارزش می‌تواند تا یک چهارم قبل از جهش‌های ارزی کاهش پیدا کند. قیمت‌گذاری سهام محصولات داخلی این صنایع نیز بر اساس نرخ دلار و فروش صادراتی آن است. هر چند، بخشی از هزینه‌های این شرکت‌ها (شرکت‌های صادرات محور) دلاری است؛ اما، به دلیل حاشیه سود بالا و نسبت هزینه به درآمد پایین در مجموع برآیند مثبت‌تری دارد.