printlogo


معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:
ایجاد مراکز لجستیک در بنادر دریایی تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی دارد


معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح نقش قابل توجه بنادر در توسعه مناطق ساحلی، از بنادر به عنوان حلقه‌ای از زنجیره لجستیکی کشور که باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شوند، نام برد.
 به گزارش اقتصادسرآمد، شهریار افندی‌زاده با اشاره بر نقش لجستیکی مهم بنادر دریایی در زنجیره تأمین کشور، آن‌ها را به عنوان نقاط تقاطع بین حمل‌ونقل دریایی، هوایی، زمینی و محل انتقال کالاها از یک وسیله حمل‌ونقل به دیگری دانست و تاکید کرد: استفاده از بنادر دریایی به عنوان هاب لجستیک امکان افزایش حمل‌ونقل چندوجهی، افزایش سرعت و کارایی در حمل‌ونقل و دسترسی به بازارهای جهانی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل را فراهم می‌کند. افندی‌زاده همچنین مطرح کرد: برای برخی از محصولات، اقتصادی‌ترین راه، حمل‌ونقل دریایی است. این موضوع به‌ویژه در مورد کالاهای فله و محموله‌های بسته‌بندی‌شده بزرگ که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند صدق می‌کند. حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قاره‌ای جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است، امکان پذیر نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی بنادر را به عنوان حلقه‌ای از زنجیره لجستیکی کشور دانست که باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شوند و در این خصوص تصریح کردند بنادر با ایجاد شبکه لجستیک کشور، از یک سیستم توزیعی انبارگرا که وظیفه‌اش تخلیه و بارگیری کالاهای انبار شده در محوطه‌های بندر است، تبدیل به یک سیستم توزیعی می‌شوند که محل، زمان و شیوه استفاده از هر یک از روش‌های حمل‌ونقل را به منظور بهینه‌سازی کل شبکه به صورت دقیق تعیین می‌کند. افندی‌زاده تاکید کرد: ایجاد مراکز لجستیک در بنادر دریایی می‌تواند تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی داشته باشد. همچنین بهبود وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی نیازمند توجه به زیرساخت‌ها، فناوری‌ها، فرآیندها و همکاری بین دولت و بخش خصوصی است که با انجام آن‌ها، می‌توان بهبود قابل توجهی در عملکرد بنادر دریایی و رشد اقتصادی مناطق ساحلی را تجربه کرد.