printlogo


۲۴ هزار تن بذر گندم آبی و دیم  در آذربایجان‌شرقی تولید شد


تبریز- محمد زاده خبرنگار اقتصادسرآمد- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی جاری ۲۴ هزار تن بذر گندم آبی و دیم و ۴۰۰ تن بذر جو از سوی شرکت های تولیدکننده بذر در استان تولید شد.
  اکبر فتحی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به نقش شرکت های تولیدکننده بذر در افزایش تولید محصولات زراعی استان، افزود: بذرهای تولید شده جزو ارقام پربازده بوده که در صورت کشت به موقع، بارش مناسب و اسقرار بهینه گیاهچه در فصل پاییز قادر به بازدهی حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم و در شرایط بهینه تا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.
وی با بیان اینکه نوع بذر و ارقام در افزایش تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید محصولات زراعی نقش زیادی دارد، اظهار کرد: اکنون شرکت های تولیدکننده بذر استان در قالب ۱۳ شرکت و واحد تولیدکننده در زمینه تولید بذر گندم و جو فعالیت می کنند.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این شرکت ها با مجوز سازمان جهادکشاورزی و با در اختیار داشتن مجرب ترین کارشناسان در تولید بذور با کیفیت و مورد تایید این سازمان تلاش می کنند.فتحی، ادامه داد: این شرکت ها با در اختیار داشتن کارشناسان ماهر و با تجربه و با عقد قرارداد با کشاورزان بنام و پیشرو و با کنترل اراضی تحت پوشش از مرحله کاشت تا داشت و برداشت و با تولید بذور باکیفیت ( با عنوان بذر رسمی ) نقشی مهمی در افزایش بازدهی و تولید محصول ایفا می کنند.
وی یادآور شد: موسسه تحقیقات دیم کشور و مرکز تحقیقات استان هر سال با تولید چند رقم جدید دیم و آبی کمک بسزایی در تولید هسته های اولیه بذر می کنند و این بذرها را در اختیار شرکت های تولیدکننده بذر قرار می دهند.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شرکت های تولید کننده بذر نیز با عقد قرارداد با کشاورزان از طبقه پرورشی یک تا مرحله گواهی آن را وارد مرحله تولید می کنند و در نتیجه هر سال و با آغاز فصل زراعی و با توجه به شرایط اقلیمی و میکروکلیمایی(ریز اقلیم یا تراکم) کشور، ارقام جدیدی به چرخه تولید وارد می شود.
فتحی، افزود: با استفاده از ارقام جدید، فاز جدیدی در افزایش و بازدهی محصولات تولیدی ایجاد می شود و به این ترتیب با پویایی در تولید ارقام جدید بذر، شرکت های تولیدکننده نیز نقش خود را در تولید بذر با کیفیت و پربازده ایفا می کنند.
وی اظهار کرد: ضریب افزایش تولید بذر ارقام جدید با برنامه ریزی همکاران هر سال حداقل ۲۰ درصد نسبت سال گذشته با رشد مواجه شده و ضریب نفوذ بذر ارقام پربازده نیز با پیگیری و تلاش های همکاران استانی و شهرستانی حدود ۸۰ درصد برآورد می شود.