printlogo


معاون سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد
نقش بندر بزرگ مَکُران  در توسعه اقتصاد دریا


معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: احداث و بهره‌برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه‌های صورت‌پذیرفته در سواحل مکران به‌ دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل‌ونقل دریایی ملی و بین‌المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی و در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.به گزارش اقتصادسرآمد، علی فتحی با اشاره به موقعیت جغرافیایی سواحل مکران به ایسنا گفت: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بین‌المللی دریایی، نقش بسزایی در فعال‌سازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا می‌کند.وی ادامه داد: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به‌ عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است. در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی علاوه‌ بر برنامه‌ریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، مقدمات لازم جهت ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موانع توسعه مکران بیان کرد: فقدان برخورداری از زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل شامل بزرگراه، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری مهیا نشود. از این رو سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند تا با اعطای مشوق‌های لازم از جمله اعمال تخفیفات تعرفه‌ای و سایر تسهیلات اعطایی زمینه لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.فتحی ادامه داد: با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه مکران، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این منطقه تا زمان حضور بخش خصوصی معطل نمانده و این سازمان در خصوص سرمایه‌گذاری در سواحل مکران، بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۶۷  میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو تا کنون از محل منابع داخلی خود مصرف کرده است.