مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی:
هر ۶ سانتی متر کاهش آب خزر ۱۰۰ هزار مترمکعب لایروبی را افزایش میدهد
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه در بررسی انجام شده در بنادر شمال به این نتیجه رسیدیم که هر ۶ سانتی متر کاهش آب دریای خزر حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب لایروبی را بیشتر میکند، گفت: کاهش تراز خزر هم ناوبری در بنادر شمالی را با مشکل روبرو کرده است و هم مشکلاتی را در تالابهای حاشیه خزر به وجود آورده است.به گزارش اقتصاد سرآمد، حمید خلیلی واوسری با اشاره بر کاهش تراز آب دریای خزر که عملیات ناوبری در بنادر شمال را تحت تاثیر قرار داده است، به ایرنا گفت: درباره علت این اتفاق که تبعات منفی بسیار زیادی دارد لازم است که بیشتر گفته شود. کاهش تراز آب خزر هم به دلیل تغییرات آبو هوایی است و هم اینکه سهم اصلی، مربوط به پایین آمدن دبی آب رودخانه ولگا است. حدود ۸۵ درصد آب خزر را رودخانه ولگا تامین میکند و دبی رودخانه ولگا مدتهاست به میزانی که باید وارد دریای خزر شود، وارد این دریا نمی شود.وی ادامه داد: موضوع کاهش تراز خزر در اثر کاهش دبی رودخانه ولگا را بارها در اجلاس کمیته هماهنگی هواشناسی، آب شناسی و مراقبت دریای خزر (CASPCOM) اعلام کردهایم. این اجلاسی است که با حضور ۵ کشور حوزه دریای خزر به صورت سالانه برگزار میشود و موضوعات آبو هوایی کشورهای حاشیه خزر در آن مطرح میشود.مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: منطقه ساحلی شامل منطقهای است که آب و خشکی با هم برخورد دارند، وقتی تراز آب پایین میآید اراضی ساحلی موسوم به اراضی «مستحدث» بیشتر میشود و خود این موضوع اولین دردسر را ایجاد میکند و اگر متولیان مربوطه اقدامات لازم را به موقع انجام ندهند با مشکل دست اندازی به این اراضی ساحلی روبرو خواهیم شد. مهم تر اینکه کشتی برای حرکت در دریا و ورود به بنادر نیاز به تامین عمق مشخصی (آبخور) دارد بنابراین وقتی تراز آب کاهش مییابد به تبع آن عمق کاهش مییابد و در برخی مسیرها و ورود به برخی بنادر شناور دچار مشکل جدی میشود. با کاهش عمق آب آبخور شناور تحت الشعاع کاهش آب قرار میگیرد و چالش حملو نقل دریایی را برای شناورها به وجود میآورد.مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی میگوید: در بررسی انجام شده در بنادر شمال به این نتیجه رسیدیم که هر ۶ سانتی متر کاهش آب دریای خزر حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب لایروبی را بیشتر میکند. وقتی فقط ۶ سانتی متر آب دریا کاهش پیدا کند هم کانالهای دسترسی و هم حوضچههای بنادر به لایروبی بیشتر نیازمند میکند. طول و عرض حوضچهها هم متفاوت است اما در کل هر ۶ سانتی متر کاهش آب دریای خزر هزینه۱۰۰ هزار متر مکعبی لایروبی را روی دست ما میگذارد.به گفته خلیلیT هزینههای لایروبی در کنار عدم امکان لایروبی بیش از حد چالشهای ناوبری جدی تری را برای بنادر شمالی کشور ایجاد کرده است.وی ادامه داد: پیش بینیهایی که در مورد کاهش تراز گفته میشود و از سوی مراجع منطقهای، ملی و بینالمللی اعلام شده همه از تداوم کاهش تراز خزر خبر میدهد.از سال ۱۳۵۶ که پایین ترین تراز آب خزر را داشتیم تا سال ۱۳۷۶ مجددا آب خزر افزایش یافت. اما از سال ۷۶ روند کاهش شروع و ادامه یافته است. با اینتفاوت که در دهههای قبل متوسط کاهش سالانه حدود ۷ سانتی متر بوده اما تغییر اقلیم روند کاهش را به سالانه ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر افزایش داده است.