printlogo


آیا حمایت 2میلیون و100هزار واحدی شاخص کل شکسته شد؟ «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد
روند فرسایشی و خسته‌کننده بورس طبیعی نیست

گروه بازارسرمایه - یعقوب شیدایی گماسایی  - شاخص کل بورس در ادامه روند فرسایشی و خسته‌کننده خود، سه‌شنبه نیز 3هزار و 332واحد  کاهش یافت و در تراز 2میلیون و 97هزار واحدی ایستاد و ظن و گمان‌ها را برای شکسته‌ شدن حمایت 2میلیون و100هزار واحدی تقویت بخشید.
معمولا سطوح حمایت و مقاومت نزد تحلیل‌گران تکنیکال از وزن بیشتری برخوردار است و همواره توجه ویژه‌ای به این سطوح دارند.
مفاهیم حمایت و مقاومت از مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند. حمایت خطی است که چند نقطه کف قیمتی در یک فریم زمانی مشخص را قطع کرده است و همگی در یک راستا و یک خط هستند.
این سطوح از نظر تکنیکالی به گونه‌ای است که در ناحیه آن، قیمت سهام در برخورد با این خط واکنش مثبت نشان می‌دهد و روند نزولی به صعودی تغییر می‌کند، به همین علت تحلیلگران اعتقاد دارند آن نماد به این خط حمایتی همین واکنش مثبت را در آینده هم نشان خواهد داد.
در خط حمایت فشار خرید به فشار فروش غلبه می‌کند، بنابراین از آنجایی که گرایش به خرید سهام در خط حمایتی بیشتر از تمایل به فروش سهام است، قیمت سهام با رشد مواجه خواهد شد.
اتفاقی که در زمان از دست رفتن یک حمایت می‌افتد افزایش عرضه و کاهش تقاضا نزد فعالان بازار سرمایه است. چراکه تکنیکالیست‌ها معتقدند که بعد از شکسته‌ شدن یک حمایت باید روند نزولی تا حمایت پایین‌تر ادامه پیدا کند که همین امر، سبب افزایش عرضه‌ها از سوی فروشندگان و کاهش تقاضا از سوی خریداران می‌شود.
شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی خود روز گذشته سطح حمایت 2میلیون و 100هزار واحدی را از دست داد و اگر این شکست ثبیت شود در ادامه باید منتظر رسیدن شاخص کل بورس به سطوح پایین‌تر 2میلیون 50 و 2میلیون واحد باشیم. موردی که با توجه به ارزش پایین معاملات خرد و ادامه سناریوی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه در این روزها، دور از دسترس نیست که شاخص کل بورس سطوح پایین‌تر را تجربه کند.

رشد شاخص کل هم‎‌وزن
شاخص کل ‌هم‌وزن روز گذشته 778واحد افزایش یافت که به نوعی این واگرایی در حرکت دو شاخص نشان‌دهنده اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به شرکت‌های با ارزش بازاری کوچک است.
در شاخص کل بورس هر چه شرکت‌ها بزرگتر باشند، سرمایه بالاتر، تعداد سهام بیشتر و شناوری سهام بیشتری داشته باشند، تاثیر بیشتری بر روی شاخص کل دارند. به عبارتی دیگر، در محاسبه شاخص کل، شرکت‌های بزرگتر دارای وزن بیشتری هستند و تغییر قیمت سهام آن‌ها می‌تواند تاثیر بیشتری بر شاخص کل داشته باشد.
شاخص هم‌وزن به نوعی زیر مجموعه شاخص کل بازار سرمایه است. سهام بزرگ و کوچک هر کدام نسبت به مقیاس خود تاثیر در شاخص می‌گذارند. در شاخص کل هم‌وزن تمامی شرکت‌ها به یک میزان و با یک وزن در عدد شاخص تاثیر گذار هستند و این مسئله نمای کلی روند سهم در روز را نشان می‌دهد. این شاخص می‌تواند معیاری برای بازدهی بازار سرمایه باشد.

خودروسازی رتبه اول ارزش
 معاملات بورس
گروه خودروسازی با اختصاص ارزش معاملات 3.9همت ریال توانست رتبه اول برترین گروه‌های صنعت روز گذشته را به خود اختصاص دهد و فلزات اساسی با 2.1، شیمیایی با 1.8، بانک‌ها با 1.5 و انبوه‌سازی‌ها (گروه ساختمان) با 1همت ریال، رتبه‌های دوم تا پنجم را کسب کردند.
بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را مپنا (مدیریت پروژه نیروگاهی) با 341 واحد، زامیاد با 271، بانک تجارت با 197 و سرمایه‌گذاری شاهد با 163واحد داشتند و در نقطه مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس با 854، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 657، فولاد مبارکه اصفهان با 455 و ایران خودرو با 317 واحد تاثیر منفی در رشد شاخص کل ایفا کردند.

رکود ادامه‌دار بورس
این روزها حال  بورس خوب نیست. جو معاملاتی سنگین و بیشتر اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های با درآمد ثابت است. ارزش معاملات خرد به محدوده 4همت رسید که فاصله معناداری با روزهای رونق بورس که ارزش معاملات حدود 15همت بود، دارد.
به مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت گرفته را کم کنید، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود. معاملات خرد به زبان ساده، همان معاملات عادی هستند که توسط سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.
گروهی از کارشناسان روند فرسایشی و خسته‌کننده بورس را طبیعی ذکر می‌کنند و معتقدند که این سطوح برای خریدهای با دید بلندمدت مناسب است و چه‌بسا، چند ماه دیگر از بعضی قیمت‌های این روزهای بازار سرمایه به عنوان کف قیمت یاد شود.

عرضه اولیه شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس هفته آینده
نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس در فرابورس برگزار شد و این شرکت در نوبت عرضه اولیه قرار گرفت.
حسین باقری مدیرعامل این شرکت درباره تاریخچه گفت: این شرکت در سال 1391 با نام پرتو انرژی خلیج‌فارس تأسیس شد. پس از آن در مجمع عمومی سال 97 نام شرکت به پرتو بار فرابر خلیج‌فارس تغییر کرد.
او یا یادآوری اینکه بر اساس محاسبات عملکرد سال 1401، حپترو دو درصد افزایش نسبت به 1400 داشته است، افزود: این در حالی است که در صنعت حدود 5 درصد رشد منفی برای سال گذشته به ثبت رسیده است.
مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس با بیان اینکه دارایی‌های این مجموعه عمدتا واگن است، اضافه کرد: حپرتو 1405 واگن در اختیار دارد که از این تعداد 771 واگن اختصاصی و ملکی است که 55 درصد کل ناوگان را تشکیل می‌دهد.
او درباره مزیت‌های واگن لبه ‌بلند اظهار کرد: این واگن‌ها در دو سال گذشته به این مجموعه اضافه‌ شد و به دلیل سهولت جابه‌جایی محموله و حفظ آن محبوبیت خوبی نزد سفارش‌دهندگان دارد.

پروژه‌های عملیاتی
او درباره پروژه‌ها حمل بار شرکت پارس فولاد سبزوار گفت: در این قرارداد به‌طور ماهانه حمل 75 هزار تن با اختصاص 300 واگن تا سال 1405 قرارداد منعقدشده است. پیش‌بینی می‌شود با این قرارداد بلندمدت، دائمی و با افزایش ظرفیت همراه باشد.

مدیرعامل حپرتو خاطرنشان کرد: پروژه مهم دیگر حمل مواد نفتی گازوییل و مازوت برای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است که این قرارداد هم بلندمدت و دائمی است.

ارزش گذاری «حپرتو»
بخش دیگری از نشست خبری ویژه عرضه اولیه حپرتو به ارائه گزارش ارزش‌گذاری این شرکت اختصاص داشت.
پریا نجفیان، مسئول ارزش‌گذاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه مفروضات در ارزش‌گذاری نرخ تورم، نرخ دلار است، اظهار کرد: شرکت در سال 1402 در 6 ماهه، تعداد 40 واگن لبه‌بلند به ناوگان اضافه کرده که در روند ارزش‌گذاری 1402 مورد ارزیابی قرارگرفته اما برای سال‌های آتی هیچ افزایش واگنی لحاظ نشده است.
نجفیان با تأکید بر اینکه از 5 روش ارزش‌گذاری برای این شرکت استفاده‌شده است، گفت: در نهایت ارزش کل شرکت 691 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 460 تومان محاسبه‌شده است.