printlogo


تقدیر از40دریابان نمونه در روز جهانی دریانوردی «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد
اقتصاد دریایی به اندازه نفت برای آیندگان تولید ثروت می کند

گروه دریانوردی- بیتا مدنی لاریجانی- مرکز آموزش سازمان بنادر و دریانوردی تهران میزبان همایش روز جهانی دریانوردی که با شعار« مارپل در 50 سالگی؛ تعهدات ما ادامه  دارد» بود، همایشی که با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران ارشد ارگان های دریایی و فعالان دریایی و دریانوردی کشور برگزار و از دریاییان نمونه کشور در سال 1402 قدردانی شد. همایشی که به ظاهر با تنوع برنامه اما تکراری تا پاسی از شب ادامه داشت. شبی به یاد ماندنی برای دریابانان نمونه کشوری که لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی خود را از مقامات کشوری و لشکری تحویل گرفتند.
اسامی 40 دریایی نمونه در سال 1402 به شرح ذیل است:
 محمد شکیبی نسب؛ مدیر دریایی نمونه-   عمران مراد پور؛ فعال جستجو ونجات دریایی نمونه-     سعید دمیرچی؛ ممیز دریایی نمونه-  کاپیتان علیرضا محسنیان؛ مدرس دریایی نمونه -    حمید رضا محمد حسینی تختی؛ ایثارگر دریایی نمونه-    سید علی عبادی؛ شرکت پایانه دار نمونه بندری-    سرکارخانم لیلا ساکی؛ خبرنگار دریایی نمونه-    جناب آقای قربانعلی زرقانی؛ نشریه دریایی نمونه-    سرکارخانم محبوبه فکوری؛ رسانه دریایی نمونه-    جناب آقای عابدین بری؛ پیشکسوت دریایی نمونه-    برزو حشمتی؛ افسر تامین امنیت دریایی نمونه  -    اکبر محمدی؛ افسر تامین امنیت دریایی نمونه-    محمد خسروی؛ افسر بازرسی نمونه-    رضا غلامی؛ افسر بازرسی نمونه-    دریادار دوم ستاد منصور لشنی؛ مدیر دریایی نمونه -    دریادار دوم وابسته عباس وهمنی؛ پیشکسوت جانباز دریایی نمونه -    ناخدا یکم وابسته تورج کمالی؛ ایثارگردریایی نمونه-    محمدرضا مدبری؛ پیشکسوت  دریایی نمونه-    علیرضا حاجیانی فرد؛ ایثارگردریایی نمونه
    محمود رستگار؛ مدیردریایی نمونه -    مسعود بارانی؛ مدیر دریایی نمونه -    منوچهر بیگ آقا؛ کارشناس دریایی نمونه-    علیرضا نجفی خواه؛ پیشکسوت دریایی نمونه - مجید استارمی؛ ایثارگردریایی نمونه - سید محمدرضا احمدی زاده؛ پیشکسوت دریایی نمونه - علی اکبری؛ مدیر دریایی نمونه - علی کرم خزائی؛ ایثارگر دریایی نمونه - علیرضا طهوری؛ مدیردریایی نمونه - رضا پورطالبی؛ پیشکسوت دریایی نمونه - ابوالفضل دشت پور؛ ایثارگر دریایی نمونه  - فرهاد پرویزی بابادی؛ مدیر دریایی نمونه - جناب آقای دکتر مسعود مرادی؛ پژوهشگر دریایی نمونه - دکتر مهیار مجیدی؛ پژوهشگر نمونه دریایی - سید همایون صفوی؛ شرکت نمایندگی کشتیرانی نمونه - علی اکبری؛ شرکت نمایندگی کشتیرانی نمونه - آرش فهمیده؛ شرکت کشتیرانی نمونه - سعید همبری؛ شرکت خدمات کشتیرانی نمونه - خلیل هشوشیان زاده؛ شرکت کشتیرانی نمونه - فواد جلیلیان؛ شرکت خدمات بندری نمونه - محمد حسین طالع زاری؛ دریایی نمونه

پیشرفت 65 درصدی احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در این همایش با اشاره به پیشرفت 65 درصدی عملیات تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان گفت: منابع لازم برای تأمین تجهیزات بندری از محل تولید داخل و سفارش از خارج کشور تأمین شده است.
وی اظهار داشت: کارگروه اقتصاد دریا با محوریت معاون اول رئیس جمهور در دولت تشکیل شده است و جلسات به طور منظم در حال برگزاری است.
بذرپاش ادامه داد: در توسعه سریع کریدورهای شمال - جنوب برنامه‌ریزی مدونی داریم «ایران راه» شعار اصلی ما در این بخش است باید به سمت تکمیل کریدور شمال - جنوب برویم.
وزیر راه و شهرسازی درباره خط آهن چاربهار اظهار داشت: مسیر چابهار تا زاهدان 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین عملیات قطعه زاهدان - بیرجند - یونسی به تازگی با حضور رئیس جمهور آغاز شده است.
بذرپاش با تأکید براینکه اقتصاد چابهار به خطوط ریلی شمال - جنوب در اقتصاد کشور مؤثر خواهد بود، عنوان کرد: تکمیل کریدور ساحلی جنوب کشور ادامه دارد از شلمچه تا گوادر به طول 1850 کیلومتر که 1300 کیلومتر آن به پایان رسیده است و 550 کیلومتر مانده است که در کارگروه اقتصاد دریا مصوب شد این مسیر هرچه سریع‌تر تکمیل‌ شود.
وی افزود: تصمیم بعدی این کارگروه احداث 27 شهرک ساحلی در سواحل جنوبی کشور و در چهار استان جنوبی است؛ تعداد زیادی مسکن در این شهرک‌های جدید ساخته خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه از واگذاری ظرفیت بنادر به بخش خصوصی و عمومی و سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم، گفت: محور بعدی کارگروه مذکور تکمیل اسلکه‌های رورو ریلی در بنادر خصوص بنادر شمالی کشور است که در این باره می‌توان به بندر امیرآباد اشاره کرد. این بندر متقاضی سرمایه‌گذاری خارجی دارد. 
بذرپاش اضافه کرد: تأمین تجهیزات بندری تا پایان دولت رشد خوبی خواهد داشت. منابع لازم تدارک دیده شده است. سفارش‌گذاری در تولیدکننده داخل و خارج انجام شده است. همچنین توسعه سیلوها در بنادر در دستور کار است.
وی افزود: مکانیزه کردن تخلیه و بارگیری کالاها از کشتی‌ها دنبال می‌شود تا سرعت تخلیه و بارگیری افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه اتصال همه بنادر به خطوط ریلی از سیاست‌های اصلی وزارت راه است، گفت: انعقاد قرارداد بلندمدت بهره‌برداری از بندر چابهار با هندی‌ها به زودی انجام می‌شود. البته بندر چابهار جذابیت بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد و هر کشوری که برای سرمایه‌گذاری در این بندر اعلام آمادگی کند ما طبق مقررات استقبال می‌کنیم.

 تصویب سند ارزشمند توسعه دریاپایه
 در مجمع تشخیص مصلحت نظام
علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی نیز در این مراسم گفت: هم اکنون وزارت راه و شهرسازی با تعیین ۲۷ نقطه در نوار ساحلی برای هم پیوندی استان‌ها برنامه‌ریزی کرده و با شکل گیری اقتصاد دریا در ۲۷ نقطه نوار ساحلی فعالیت های مهی شکل می گیرد.
وی با اشاره به اینکه کنوانسیون مارپل به عنوان محور گفتمانی آیین روز جهانی دریانوردی در سال ۲۰۲۳ است، بر اهمیت کنوانسیون مارپل  به عنوان یک سند مهم بین المللی بر نقش  کلیدی دریانوردان  در اجرای این کنوانسیون تاکید کرد .
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی گفت:کنوانسیون مارپل در پی سانحه به گل نشستن کشتی ۱۲۰ هزار تنی حامل نفت خام در سواحل انگستان بوده است که باعث آلودگی و خسارات بسیار زیاد به سواحل کشورهای انگلستان، ولز، فرانسه و حتی سواحل اسپانیا، مطرح و پذیرفته شد.
صفایی افزود: دریانوردان و فعالان دریایی با توجه کنوانسیون مارپل نقش بسیار مهمی در مدیریت و جلوگیری از آلودگی عملیات کشتی در دریا دارند.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شرایط حمل‌ونقل دریایی کشور طی یک سال گذشته خاطر نشان کرد: اخیرا در پی بررسی‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و تلاش‌های دولت سیزدهم، سند توسعه اقتصاد دریاپایه به تصویب رسید و  جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار از یک سند بالادستی و ارزشمند در حوزه اقتصاد دریا برخوردار شده است.
وی با اشاره به توسعه ترانزیت و فعالیت‌های ترانزیتی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: تشکیل و فعال شدن کارگروه اقتصاد دریا در دولت، باعث رونق اشتغال و توسعه اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی ، تعیین ۲۷ نقطه در نوار ساحلی کشور در راستای هم‌پیوندی استان‌ها را از دیگر اقدامات توسعه‌ای دولت برای جمعیت‌سازی در سواحل عنوان کرد و گفت: مجموع هماهنگی‌های ایجاد شده در نظام حمل‌ونقل دریایی کشور اعم از صنعت کشتیرانی، صنعت کشتی‌سازی، صنعت فراساحل، نمایندگان کشتیرانی‌ها و بنادر بازرگانی، مثال زدنی و کم‌نظیر است.
وی با اعلام ظرفیت ۲۰۰ میلیون تنی بنادر تجاری کشور گفت: طی نیم سال گذشته، عملیات کانتینری بنادر کشور، رشد ۷ درصدی داشته است و در سایر کالاهای تجاری، رشد ۵ درصدی ثبت شده است


ایجاد ۷ مرکز پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور
معاون امور دریایی سازمان از ایجاد ۷ مرکز پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در بنادر شمال‌ و جنوب کشور، ایجاد مراکز دریافت مواد زائد کشتی‌های متردد در آب‌ها و بنادر کشور و تأمین تجهیزات پا‌کسازی و مقابله با آلودگی دریا خبر داد.
مجید علی‌نازی نیز در این همایش با اشاره به کارشکنی و اقدام ناشیانه، غیر حرفه‌ای و سیاسی آمریکا و انگلستان در لغو امتیاز میزبانی مراسم موازی روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۳ در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: آمریکا نشان داد که کینه‌ای عمیق از ملت شریف ایران در دل دارد و با خواری و خفت، مراسمی را که فلسفه برگزاری‌ آن تجلیل از دریانوردان و فعالان حوزه دریایی است، با نفوذ سیاسی برهم زد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این بدعت، نقطه تاریکی بر پیشانی سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) خواهد بود، اظهار داشت: برهم زدن مراسمی که نمایندگان کشورها با هدف جشن و سرور گردهم می‌آیند، به اذعان تمام کشورهای عضو آیمو (سازمان جهانی دریانوردی)، حرکت غیرحرفه‌ای و ناشیانه‌ای بود که نه تنها از ارزش‌های کشور عزیزمان نکاسته است، بلکه بر عزت و بر ذلت و زبونی آمریکا افزوده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به شعار سازمان بین‌المللی دریانوردی مبنی بر حفظ و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی و هوایی ناشی از فعالیت کشتی‌ها، تاکید کرد: آیمو بر تداوم تعهدات دولت‌ها در خصوص اجرای مفاد و الزامات کنوانسیون مارپل تاکید ویژه دارد.
علی‌نازی با دسته‌بندی کنوانسیون‌های دریایی مربوط به آلودگی به سه دسته کنوانسیون‌های پیشگیرانه، مقابله‌ای و مسئولیتی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای قدیمی و مؤثر آیمو مفتخر است که به همه کنوانسیون‌های جهانی ملحق شده است و با سرمایه‌گذاری‌های کلان همواره خود را پایبند به تعهدات و الزامات معاهدات بین‌المللی می‌داند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان در راستای الزام به اصل پنجاهم قانون اساسی همواره به دنبال توسعه حمل ونقل دریایی با رویکرد حفاظت محیط زیست دریایی بوده است، افزود: سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور، متولی پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های ناشی از فعالیت کشتی‌ها، سکوهای فراساحلی در آب‌های تحت حاکمیت و صلاحیت ایران است.
علی‌نازی با اشاره اقدامات سازمان بنادر در راستای اجرای الزامات کنوانسیون  مارپل و سایر کنوانسیون‌های مربوط به آلودگی، از ایجاد ۷ مرکز اصلی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در بنادر شمال‌ و جنوب کشور؛ ایجاد مراکز دریافت مواد زائد کشتی‌های متردد در آب‌ها و بنادر کشور و تأمین تجهیزات پا‌کسازی و مقابله با آلودگی دریا خبر داد.
وی همچنین انجام بازرسی و کنترل‌های لازم زیست محیطی با هدف پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های دریایی؛ الحاق یک فروند شناور تخصصی مقابله با آلودگی (دریاپاک) به ناوگان شناوری استان بوشهر و تدوین طرح‌های اقتضایی آمادگی و مقابله با آلودگی مواد شیمیایی خطرناک در بنادر را از دیگر اقدامات موثر این سازمان در راستای مقابله با آلودگی های دریایی عنوان کرد.

محدودیت و مرزی برای فعالیت نیروی دریایی 
در آب‌ها وجود ندارد
امیر دریادار بابک بلوچ، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با درود بر شهدای بنادر و نیروی دریایی ارتش که با اهدای جان خود راه بنادر تجاری را برای چرخش کالا بازگشادند، تاکید کرد: برای حفظ منافع و دفاع از آب‌ها و مرز‌های دریایی کشور، داشتن یک نیروی دریایی مقتدر و کارآمد ضروری است و نیروی دریایی ارتش همواره در خط مقدم دفاع از منافع و منابع کشور قرار دارد.
وی با اشاره به ماموریت ناوگروه ۸۶ به عنوان مهم‌ترین عملیات نیروی دریایی ارتش در سال گذشته، اظهار داشت: ناوگروه ۸۶ برای ملت ایران ثابت کرد که محدودیت و مرزی در آب ها برای فعالیت نیروی دریایی وجود ندارد و تمامی دریاها، اقیانوس ها و آبهای آزاد کره زمین تحت سیطره دریانوردان میهن اسلامی است.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: تجربه نشان داده که همواره علوم دریایی و علوم دریانوردی در کنار هم قرار دارند، بنابراین حرکت دادن ناوگروه ۸۶ در دور کره زمین و انجام دقیق و نوفقیت آمیز این ماموریت نشان دهنده این است که این کار تکنیکی به صورت علمی صورت
 گرفته است.