printlogo


« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد؛
وضعیت سیمان و فولاد در بورس؛ دغدغه سرمایه‌گذاران بازارسرمایه

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - دغدغه بیشتر سرمایه‌گذاران بورس در هفته گذشته درباره خروج یا ماندن سیمان و محصولات فولادی از بورس کالا بود. ارزش بازار بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته 63هزار همت ریال بود که از این مقدار ارزش بازار سیمان هزار و 600همت ریال و فلزات اساسی 13هزار و 600همت ریال بود. به عبارت دیگر، سیمان و فولاد حدود 20درصد ارزش بازار بورس را به خود اختصاص می‌دهند. حال هر گونه تصمیمی در نرخ فروش یا محل فروش این دو صنعت تاثیر مستقیم روانی و احساسی در روند بازرا سرمایه خواهد داشت.
ماجرا از آنجا شروع شد که وزیر راه‌وشهرسازی 2مهر، در یک مصاحبه با همشهری مدعی شد: یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است و این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی به مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس‌جمهوری مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.
همشهری در این باره نوشت: معنای این اظهارنظر مهرداد بذرپاش، تلاش دوباره برای کنترل بازار مصالح ساختمانی از مسیر خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالاست؛ چراکه اگر متولیان نهضت ملی مسکن بخواهند بر اساس تکلیف نهضت ملی مسکن، نهاده سیمان و فولاد موردنیاز این طرح را با حذف واسطه‌ها و مستقیماً با قیمت تمام‌شده تولید از سازندگان اصلی تأمین کنند، باید شیوه قیمت‌گذاری این دو کالای مهم را که فعلاً در بورس کالا انجام می‌شود تغییر دهند و حتی آن را وارد فهرست قیمت‌گذاری دستوری کنند.

واکنش بازار سرمایه به اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی
انتشار این خبرهای سبب نوعی ترس نزد سرمایه‌گذاران شد که همین امر افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای شرکت‌های سیمانی را سبب شد که در نهایت در نمادهای سیمانی شاهد نزولی و حتی صف فروش هم بودیم.
واکنش‌ها به سرمایه‌گذاران ختم نشد و رئیس سازمان بورس از باقی‌ماندن سیمان در بورس کالا حمایت کرد.

رئیس سازمان بورس: به راحتی می‌توانید از بورس کالا سیمان بخرید
مجید عشقی در این باره گفت: بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد فرصت تأمین مالی در کشور دارد و همچنین سازمان بورس برای آموزش ابزار‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه آمادگی دارد. وی افزود: گاهی تصمیم‌هایی از روی ناآگاهی، گرفته می‌شود که برای بازار سرمایه مشکل آفرین است؛ از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که سرانجام تصحیح، اما موجب زیان سهامداران شد. رئیس سازمان بورس اضافه کرد: موضوع تعطیلی بورس کالا در چند سال گذشته همواره مطرح بوده و در چند روز گذشته نیز، بحث خروج سیمان و فولاد از بورس هم مطرح شده است که این مباحث فقط در کوتاه‌مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار سرمایه ضربه می زند.
عشقی خاطرنشان کرد: قبل از ورود سیمان به بورس حدود ۷۰ درصد سیمان کشور توسط تقریباً ۲۰ نفر دادوستد می‌شد، حال هر کسی بخواهد به راحتی می‌تواند به هر میزان از بورس کالا سیمان بخرد و انحصاری در این زمینه وجود ندارد.
 او گفت: سیمان نیم‌درصد هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز را در برمی‌گیرد و خروج سیمان از بورس به بهانه حل مشکلات مسکن آدرس غلط دادن است؛ چراکه این کار سیمان را گران‌تر به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رساند. تلاش برای خروج محصولات از بورس، به سرمایه هراسی منجر می‌شود.

چرا نیم‌درصد بهای تمام‌شده
کارشناسان حوزه ساخت‌وساز نیز بهای نیم‌درصدی سیمان و فولاد در بهای تمام‌شده ساختمان تایید می‌کنند و معتقدند که هر متر سازه بتنی 45 تا 50 کیلو فولاد (میلگرد آجدار) از قرار هر کیلو 25هزار تومان نیاز دارد که بهای هر متر سازه می‌شود یک‌میلیون و 250هزار تومان که در صد متر سازه می‌شود حدود 125میلیون تومان. حال اگر 150کیلو سیمان را که می‌شود سه تا کیسه 50کیلویی سیمان و 150هزار تومان برای هر متر.

بهای تمام‌شده برای هر متر سازه بتنی و فلزی می‌شود یک‌میلیون و 400هزار تومان 
محاسبات نشان می‌دهد که برخلاف ادعای وزیر راه‌وشهرسازی و گروهی از ذینفعان حوزه ساخت‌وساز با فرض اینکه حتی قیمت سیمان و آهن نصف هم شود. تنها حدود 75میلیون تومان بهای تمام‌شده تاثیرگذار خواهد بود.

عقب‌نشینی وزیر راه‌وشهرسازی
 از اظهارات خود
تاکید وزیر اقتصاد برای باقی‌ماندن سیمان در بورس کالا و واکنش‌های دیگر به اظهارات وزیر راه سبب شد که سرانجام بذرپاش نیز عقب‌نشینی کند و در این باره گفت: «نمی‌دانم چرا بورسی‌ها به من و دولت توهین می‌کنند.»
 مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران درباره اظهارات هفته گذشته خود درباره اینکه بورس کالا عامل گرانی فولاد و سیمان بود، افزود: «اظهاراتم کارشناسی بود و نظر کارشناسی خود را مطرح کردم، اما نمی‌دانم چرا بورسی‌ها به من و دولت توهین می‌کنند و افراد بورسی در پاسخ به اظهاراتم فحاشی می‌کنند که البته مهم نیست و اشکالی ندارد.»
او تاکید کرد: «همانطور که وقتی خودرو از بورس کالا خارج شد اتفاقات خوبی در این بازار رخ داد معتقدم این اتفاق برای فولاد و سیمان هم می‌افتد.»
وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: «بگویند قیمت پایه سیمان و فولاد در بورس کالا چقدر است. مگر می‌شود این اقلام را با قیمت‌های جهانی به داخلی‌ها بفروشند؟ بگویند امروز علت افزایش قیمت میله‌گرد چیست و چرا فولاد از بورس گران‌تر به دست مردم می‌رسد.»

پذیره‌نویسی پروژه بیواتانول در بورس ۸ مهر ارائه می‌شود
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام‌کرد: سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر هشتم مهرماه از طریق کارگزاری فارابی در بورس تهران پذیره‌نویسی می‌شود.
شنبه 8مهرماه، بر اساس اطلاع‌رسانی پیام ناظر در سیستم معاملات قرار است که تقدم شکستر به صورت صرف سهام با قیمت ثابت 1514 ريال عرضه شود.
در پیام ناظر مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران آمده است: «پيرو اعلاميه پذيره‌نويسي عمومي به شماره 181/137816 مورخ 1402/07/04 منتشرشده در سايت شركت بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 13,210,039,631 سلب حق تقدم ناشي از افزايش سرمايه شركت گسترش سوخت سبز زاگرس(سهامي عام) با نماد معاملاتي (شگسترح) پذيرفته شده در بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي بورس تهران از روز شنبه مورخ 1402/07/08 به قيمت ثابت 1514 ريال آغاز مي‌گردد. در اين خصوص توجه به موارد ذيل ضروري است: 1- ضروري است كارگزاران محترم قبل از اقدام به دريافت سفارش خريد، اقرارنامه و بيانيه ريسك معامله سهام شركت پرو‍ژه(سهامي عام) منتشر شده در تارنماي رسمي شركت بورس را اخذ و به نحو مقتضي به تأييد و امضا مشتريان خود برسانند. 2-انجام معاملات ثانويه سلب حق تقدم مذكور منوط به اتمام تشريفات مراحل ثبت افزايش سرمايه(تبديل سلب حق تقدم به سهم) مي‌باشد. 3- کليه سرمايه‌گذاران اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي مجاز به ارسال سفارش خريد بدون محدوديت مي‌باشند. 4- ارسال سفارش خريد از طريق دسترسي سامانه‌هاي معاملاتي برخط، برخط گروهي و ايستگاه‌هاي معاملاتي(نامک) مجاز مي‌باشد. 5- بررسي صورت‌هاي مالي، گزارش توجيهي افزايش سرمايه و ساير اطلاعات منتشر شده در سايت کدال قبل از تصميم‌گيري در خصوص خريد ضروري است. 6- به سرمايه گذاران محترم توصيه مي‌شود دستورالعمل نحوه صدور مجوز عمومي شركت پرو‍ژه(سهامي عام) مصوب 1400/03/10 هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار را با دقت مطالعه نمايند.»