printlogo


واکنش دولتی به خروج سیمان از بورس کالا «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد
چشم طمع رانت‌بازان به سیمان و فولاد بورس

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه- شماره قبلی روزنامه اقتصادسرآمد، از واکنش‌ها به اظهارنظر وزیر راه‌و شهرسازی درباره ارتباط قیمت مسکن با قیمت فروش فولاد و سیمان در بورس کالا گفتیم و اتفاقی که به گفته گروهی از کارشناسان دوباره سبب به جریان افتادن «امضاء‌های طلایی» می‌شود. در ادامه این گزارش متولیان دولتی درباره تبعات خروج سیمان از بورس کالا می گویند که با هم پی می گیریم:
محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بورس نتوانسته در کنترل قیمت و توزیع کالا عادلانه نقش آفرینی کند و در واقع مدیریت بورس ایراد دارد و برخلاف انتظاری که از بورس وجود دارد خود بورس عاملی برای گرانی‌ کالا شده است. 
محمدرضا رضایی کوچی،9مهر درباره اظهارات اخیر وزیر راه‌وشهرسازی درباره ضرورت خروج سیمان و فولاد از بورس کالا برای کنترل قیمت تمام‌شده ساخت مسکن و افزایش ۳٠ درصدی این اقلام در بورس و اینکه آیا مجلس به این موضوع ورود می‌کند، گفت: در قانون جهش تولید مسکن در کنار ارائه زمین رایگان و تسهیلات بانکی، به وزارت اقتصاد و وزارت صمت وظایفی برای تحقق این قانون محول شده‌ که یکی از آنها ارایه مصالح ارزان قیمت برای ساخت مسکن و اجرای این قانون است. 
او با بیان اینکه مصالح ساختمانی نقش مهمی در قیمت تمام‌شده مسکن دارد اما بورس محلی برای تنظیم بازار با قیمت‌های عادلانه نیست، اظهار داشت: مدیریت بورس به گونه‌ای است که هر کالایی که امکان افزایش قیمت آن وجود دارد را وارد بورس می‌کنند و در بورس رقابت برای افزایش قیمت‌ها است، نه برای کنترل قیمت و توزیع کالا با قیمت عادلانه بین مردم و این ایراد در بورس کالا وجود دارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در بحث مسکن و ساخت‌وسازها مصالح ساختمانی نقش ویژه‌ای دارد که مدیریت آن باید با هماهنگی وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت راه‌وشهرسازی انجام می‌شد که متاسفانه انجام نشد. در حال حاضر، مصالح ساختمانی با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت پایه به دست مصرف‌کننده می‌رسد و همین افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت تمام‌شده مسکن را هم افزایش می‌دهد و این در تضاد با قانون جهش تولید مسکن است. وی با اشاره به افزایش قیمت کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند، تاکید کرد: این افزایش قیمت‌ها در بورس به این دلیل است که تمام کالاها در بورس عرضه نمی‌شوند، اتفاقی که می‌افتد این است که درصد کمی از این کالاها را در بورس عرضه می‌کنند و افرادی در فضا، بورس‌ بازی می‌کنند، قیمت را بالا می‌برند و آن را به عنوان کشف قیمت اعلام می‌کنند. این کشف قیمت که غیر واقعی و گران است به عنوان قیمت پایه محسوب می‌شود و با قیمت کالا را در بورس عرضه می‌کنند. 
رضایی کوچی گفت: بورس نتوانسته در کنترل قیمت و توزیع کالا عادلانه نقش آفرینی کند و در واقع مدیریت بورس ایراد دارد و برخلاف انتظاری که از بورس وجود دارد خود بورس عاملی برای گرانی‌ کالا شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفته‌های خود مقدار تورم 30درصدی را بیان می‌کند اما مطلبی را که روشن نکرده است عامل اصلی این رشد تورم است. اقتصاد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصادی نفتی است و با مقدار ورود و خروج دلار عجین شده است وقتی قیمت ارز صعودی می‌شود تمام بدهی‌های ارزی صنایع از جمله سیمان نیز افزایش می‌یابد آیا می‌توان و از نظر اصول اقتصاد زیبنده است که بازپرداخت بدهی ارزی صنایع سیمانی باشد و حتی خرید لوازم یدکی، اما بازپرداخت بدهی با ریال؟ 

خارج کردن عرضه سیمان و فولاد در بورس کالاها را دنبال می‌کنیم
مشاور وزیر راه‌وشهرسازی با یادآوری تورم و افزایش قیمت‌های ناشی از عرضه سیمان و فولاد در بورس و متاثر شدن بخش مسکن از آن، گفت: خارج کردن عرضه سیمان و فولاد در بورس کالاها را دنبال می‌کنیم.
سید جواد سادات فیرزنی مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه‌وشهرسازی 9مهر در آیین اهدای زمین به واجدین شرایط دریافت زمین طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تأکید کرد: با سازوکار موجود عرضه‌ی سیمان و فولاد در بورس، مردم نمی‌توانند سهم خود در سیمان و فولاد را تامین کنند ضمن اینکه تورم‌ و افزایش قیمت بازار نیز دامن‌گیر مردم شده از این رو خارج کردن عرضه این دو محصول از بورس را در جلسه اخیر شورای عالی مسکن مطرح کردیم و رئیس‌جمهوری نیز دستور پیگیری دادند.او خاطرنشان کرد: وزارت راه‌وشهرسازی همه چیز را برای احداث مسکن و کاهش قیمت در این بازار مهیا می‌‌کند اما با یک افزایش قیمت در بورس کالا تمام زحمات به هدر می‌رود و قیمت تمام‌شده‌ی مسکن چند برابر می‌شود از این رو پیگیر این موضوع هستیم و معتقدیم در دولتی که رئیس‌جمهوری آن مردم میدان عمل است، سبک‌های مدیریت ریموتی دیگر پاسخگو نیست.

افزایش 100درصدی قیمت سوخت برای سیمان
در میان اظهارات مخالف و موافق ماندن سیمان در بورس کالا که عنوان شد گفته‌های سید جواد سادات فیرزنی مشاور وزیر راه‌وشهرسازی جالب است که افزایش قیمت از یک‌سو بر گردن کارخانه‌های سیمان می‌اندازد، اما صحبتی از افزایش 2برابری قیمت سوخت در سالجاری که مصوبه خود هیات‌ دولت است یا قطع گاز کارخانه‌های سیمان در فصل زمستان نمی‌کند.

10درصد قیمت مسکن مربوط به قیمت
 سیمان و فولاد
همچنین این مشاور وزیر راه در جایی دیگر عنوان می‌کند که با یک افزایش قیمت در بورس کالا تمام زحمات به هدر می‌رود و قیمت تمام‌شده‌ی مسکن چند برابر می‌شود. این اظهارات از فردی که مشاور وزیر است بعید بنظر می‌رسد. چراکه اگر فرض کنیم هر متر سازه بتنی 45 تا 50 کیلو فولاد (میلگرد آجدار) از قرار هر کیلو 25هزار تومان نیاز دارد که بهای هر متر سازه می‌شود یک‌میلیون و 250هزار تومان که در صد متر سازه می‌شود حدود 125میلیون تومان. حال اگر 150کیلو سیمان را که می‌شود سه تا کیسه 50کیلویی سیمان و 150هزار تومان برای هر متر.
بهای تمام‌شده برای هر متر سازه بتنی و فلزی می‌شود یک‌میلیون و 400هزار تومان و برای صد متر می‎شود 140میلیون تومان.به عبارت دیگر، برای هر صد متر با قیمت‌های امروز حدود 140میلیون تومان سیمان و فولاد نیاز است که با احتساب قیمت حدود یک میلیارد و نیم خانه‌های واگذاری از سوی دولت در نهایت فقط 10درصد قیمت مسکن مربوط به قیمت سیمان و فولاد است.

تورم نتیجه افزایش هزینه‌های دولت 
و ناترازی بانک‌ها
مشاور وزیر به خوبی مورد تورم را یادآوری کرد اما هیچ اشاره‌ای به عامل همین تورم نکرد. آیا به گفته کارشناسان، بودجه انبساطی و استقراض از بانک‌ها و حضور بانک‌های زیان‌ده از عوامل اصلی تورم در اقتصاد ما نیست؟ چه کسی است که نخواهد محصول خود را ارزانتر بفروشد. آیا مشاور وزیر راه‌کاری درباره استفاده از ارز دولتی برای تامین لوازم یدکی در صنایع ارائه داده است که در مقابل انتظار ارزان شدن محصول است. 

کاهش درآمد صندوق‌های بازنشستگی
به عقیده گروهی از کارشناسان، این اظهارات مخالف با حضور سیمان در بورس کالا از سوی وزیر راه‌وشهرسازی به نوعی پاک کردن صورت مسئله است. زیرا حتی اگر بخواهیم هم نمی‌شود که سیمان را از بورس خارج کنیم. فراموش نکنیم سهامداران اصلی فولاد و سیمان صندوق‌های بازنشستگی هستند و درآمد تحصیل‌شده از فروش سیمان و فولاد برای تامین حقوق بازنشستگان استفاده می‌شود. 
هر گونه خروج سیمان از بورس کالا و راه افتادن امضاءهای طلایی سال‌های دور از یک سو سبب کاهش درآمد صندوق‌های بازنشستگان می‌شود و از سوی دیگر، احتمال کاهش درآمد مالیات دولت را نیز افزایش می‌یابد، چراکه با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به دلیل کاهش شفافیت در بازار، درصد اعلام قیمت‌های فروش کمتر از واقعی افزایش پیدا می‌کند.
 پیش‌بینی می‌شود به دلیل اینکه وزیر اقتصاد و صمت موافق حضور سیمان در بورس کالا هستند اظهارت وزیر راه‌وشهرسازی بیشتر خوراک تبلیغاتی دارد.