printlogo


تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره نیست

طسخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: دخالت هر طرفی اعم از امارات و روسیه را در این ارتباط مردود تلقی می‌کنیم. درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کنیم
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و اینکه سفارت ایران قبل از امضای بیانیه طرف روسی را در جریان حساسیت‌های ایران قرار داده بود؟ عنوان کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها یک اصل شناخته شده و انکارناپذیر در حقوق بین‌الملل و مبتنی بر منشور ملل متحد است. ایران رعایت این اصل را در ارتباط با تمامیت ارضی ایران از سوی همه طرف‌ها اصل واجب الاحترام و لازم الاجرا می‌داند و نسبت به هر اقدامی که خلاف این اصل صورت بگیرد، واکنش جدی و مناسب نشان خواهد داد.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه‌گانه مورد اشاره هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد. در این ارتباط واکنش ایران کاملا صریح و شفاف و بدون هیچگونه مسامحه بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیردقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه‌گانه ایرانی نخواهد داشت.