printlogo


« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد
بندر- گمرك- انباري!

گروه بنادر – امید اسماعیلی – آن چه که به نظر می آید وضعيت ظاهری نشان 
می دهد که نابسامان بنادر و گمركات كشور تا جايي است كه مي‌توان گفت مديريت مبسوطی بر آن‌ها حاكم نيست و تبديل شده‌اند به انباري‌هاي بزرگ پر از كالاهاي دپو شده که احتمالا به جز کالاهای قانونی و بدون مانع، یا رسوب می شوند یا معدوم! مديريت حاكم نيست؛ زيرا به جاي اين كه مسئولان بندري و گمركي، كالاهاي دپو شده را تشخيص بدهند، قوه قضاييه آن را شناسايي كرده است. مديريت حاكم نيست؛ زيرا زماني كه مخبر از مديركل در باره وضعيت كانتينرها و كالاهاي دپو شده سوال مي‌پرسد، مدير ارشد جانانه جواب مي‌دهد: نمي‌دانم!
مديريت حاكم نيست؛ زيرا بعد از كشف هزاران تن مواد دپو شده و فرسوده و فاسد، آب از آب تكان نخورد و نه كسي رفت، نه كسي عزل شد، نه كسي محاكمه شد، نه كسي عذرخواهي كرد و نه كسي به مساله اهميتي داد!
مديريت حاكم نيست؛ زيرا اگر در هر كشور ديگري چنين فضاحتي به بار مي‌آمد، انبوهي از اين شبه‌مديران مدعي را جريمه و از كار بركنار مي‌كردند. براي هميشه بركنار مي‌كردند نه اين كه از اين اتاق اخراج شود و به اتاق بالاتر برود. 
بعد از ماجراي كشف هزاران تن دپوي كالا كه بنادر را به انباري تبديل كرده‌اند و گمركات را به کالاهای رسوب یا معدومی.
 سال 99 مهرداد جمال ارونقي به رسانه ها اعلام كرده كه ما آن را به عنوان شاهد مثال می آوریم. وی گفته است: « درحال حاضر موجودی کالا‌های اساسی در بنادر کشور بیش از سه میلیون تن برآورد می‌گردد که بیش از دو میلیون تن از این اقلام اساسی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است.
میزان موجودی کالا‌های غیرکانتینری غیراساسی در بنادر کشور به بیش از ۳.۵ میلیون تن می‌رسد که نزدیک به دو میلیون تن از این کالا‌ها در بندر شهیدرجایی بندرعباس موجود می‌باشند. شایان ذکر است موجودی کالا‌های وارداتی کانتینری در بنادر کشور به بیش از ۲۵ هزار دستگاه کانتینر برآورد می‌شود که شامل اقلام اساسی و غیراساسی است.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزوده است: درخصوص ترخیص کالا‌های دپو شده در بنادر و گمرکات کشور، تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حول دو محور ترخیصِ «کالا‌های اساسی وارداتی» و «مواد اولیه و اجزاء و قطعات وارداتی» که دارای ثبت سفارش و قبض انبار تا تاریخ ۲۰ تیرماه سال‌جاری باشند است که در این راستا، مقرر شد بدواً سازمان بنادر و دریانوردی، لیست اقلام اظهارنشده موجود در بنادر و گمرک ایران، لیست کالا‌های اظهار شده به گمرک را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه و نهایتاً فهرست کالا‌های اساسی (مشمول گروه یکم) و اساسی و غیراساسی (مشمول گروه دوم) که به تشخیص وزارت صمت در اولویت ترخیص می‌باشند به بانک مرکزی، جهت قرارگیری در صف تخصیص و تأمین ارز اعلام شود.

 نتیجۀ فراخوان گمرک و رسیدگی به مشکلات ترخیص کالا‌ها
ارونقی ادامه داده است: با عنایت به لزوم رسیدگی به مشکلات ترخیص کالاها، تدابیری اتخاذ گردید تا ضمن استقرار نمایندگان تام‌الاختیار وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک ایران در میز خدمت گمرک ایران، صاحبان کالا و فعالان اقتصادی توانستند با مراجعه به این میز خدمت و طرح مشکلات مبتلابه در زمینه اقلام وارداتی خود درجریان آخرین روند پرونده‌های خود قرار گیرند.
معاون گمرک ایران اظهارکرده است: علاوه بر ارسال فهرست کلیۀ اظهارنامه‌های در جریان گمرکات، ۷۲۵ فقره درخواست ثبت شده نیز جهت بررسی موضوع و تشخیص اولویت‌های مربوطه و هماهنگی لازم با بانک مرکزی به دو مرجع اشاره شده ارسال گردید.

 اقدامات بانک مرکزی درخصوص کالا‌های دپو شده
ارونقی در این رابطه می گوید: طبق بررسی‌های به عمل آمده و آمار اخذ شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ ۲۴ تیرماه تا هفتم مردادماه سالجاری، با توجه به لیست‌های ارسالی از سوی گمرک ایران و وزارت صمت، ثبت سفارش‌های قرار گرفته در صف تخصیص بانک معادل ۴.۶ میلیارد یورو بوده که ثبت سفارش‌های مربوط به ۲.۵ میلیارد یورو از این صف، در صف تأمین ارز یا تأیید منشاء ارز قرار گرفته اند که صاحبان کالا‌های مربوطه، با اخذ و ارائه اعلامیۀ تأمین ارز می‌توانند نسبت به ترخیص کل کالا‌های خود اقدام نمایند.
همچنین در فاصلۀ زمانی هشتم لغایت ۱۷ مردادماه سالجاری نیز ثبت سفارش کالا‌های وارداتی به میزان  ۱.۵  میلیارد یورو، در صف تخصیص ارز نیمایی قرار گرفته است.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: عملیات صدور اعلامیۀ تأمین ارز کلیۀ محموله‌های برنج دپو شده در بنادر و گمرکات کشور که درخواست قرارگیری در صف تخصیص ارز آن‌ها مربوط به سال گذشته می‌باشد آغاز شده و بانک مرکزی با توجه به اولویت‌های وزارت صمت، در حال تخصیص و تأمین و یا تأیید منشاء ارز کالا‌های اساسی، همچنین مواد اولیه و اجزاء و قطعات خط تولید است و با اقدامات صورت پذیرفته پیش‌بینی می‌شود روند ترخیص کالا‌های دپو شده در بنادر و گمرکات، ظرف روز‌های آتی سرعت می‌گیرد.

سرعت مي‌گيرد؟
مديريت ما نتوانست همين متروي پرند را كه بيخ گوش بزرگان دولتي است، افتتاح كند. بيش از 26 بار وعده افتتاح دادند و نتوانستند و چند روز پيش، استان‌دار تهران خيال همه را راحت كرد و ديگر تاريخ افتتاح ذكر نكرد و گفت: به زودي! حالا اين به زودي كي قرار است باشد، خدا مي‌داند. 
حال سوال اين است: وقتي شما به وعده‌اي كه ساعت و تاريخش را منتشر مي‌كنيد، عمل نمي‌كنيد، به وعده به زودي چطور عمل مي‌كنيد؟
در همين رباط كريم، رييس جمهور را برده‌اند و يك مدرسه نيمه كاره را افتتاح كرده است! رييسي بنده‌خدا به اين‌ها اعتماد كرده اما اين‌ها به اعتماد هم رحم نكردند و رييسي را بردند براي افتتاح مدرسه نيمه كاره كه اكنون خبر رسيده كه اين مدرسه حالا حالاها تمام نمي‌شود و راه‌اندازي آن به ماه‌ها وقت نياز دارد. از آبروي رييس جمهور هم مايه مي‌گذارند اين مديران نامدير. 

اين خط – اين نشان
همين مصاحبه ارونقي را اين جا آورديم تا سند گله‌مندي ما در آينده باشد. بي‌شك، نخواهند توانست؛ زيرا مديريتي در كار نيست. زيرا كاردان بر سر كار نيست.  
اين خط و اين نشان. مي خواهيم دندان روي جگر بگذاريم و صبر كنيم و تماشا كنيم تا ببينيم اين به زودي، دقيقا چند سال و چند ماه مي‌شود. از «به این زودی آقای ارونقی» تا کنون تقریبا 4سال می گذرد و ما نه تنها بهبود نیافته ایم بلکه به قهقرا هم
 رفته ایم.