printlogo


در گفت و گو با دریانوردان نمونه کشوری مطرح شد:
دریا ممتاز است و دریایی، یک نمونه!

گروه دریانوردی  - محمد رحیمی - اولین سفر دریایی در حدود 3200 سال قبل از میلاد به ثبت رسید و امروزه، سفر و تجارت زیادی از طریق دریا انجام می شود. بیشتر از 90 درصد تجارت جهان از طریق دریا انجام می شود و دریا در رشد تجارت جهانی و آسایش و رفاه حال حاضر، تأثیر بلاشکی دارد و هر کشوری بخواهد یک قدرت جهانی محسوب شود، باید از طریق دریا قدرت خود را اعمال و جهانی کند. با توجه به اهمیت دریا و فعالیت های دریایی، در سال 2010، بیست و پنجم ژوئن ـ 4 تیرماه ـ به عنوان روز جهانی دریانوردی انتخاب شد و اولین جشن با این موضوع در 25 ژوئن 2011 برگزار گردید.
در کشور ما به توجه به انتخاب روز جهانی دریانوردی، سازمان های مرتبط با امور دریا هر ساله، مدیران، کارشناسان و ایثارگران خود را انتخاب و طی یک جشن از آنان تقدیر می شود. در ادامه با برخی از برگزیدگان دریایی کشور به گفت و گو نشستیم که لحن و قدرت کلام آنان نیز دریایی و پرصلابت است.

منوچهر بیگ آقا، کارشناس دریایی نمونه سازمان شیلات ایران:
آموزش، به حرفه ای تر شدن کارشناسان کمک شایانی می کند
 اقتصاد سرآمد: درباره رشته و سابقه تخصصی خودتان بفرمایید؟
منوچهر بیگ آقا: من کارشناس ارشد صید هستم. در رابطه با کاهش ضمنی صید در تور ترال کار کردم. همچنین درباره ترویج شیوه های مختلف صید مثل پرساین (محاصره ای)، لانگ لاین (رشته قلاب طویل) ماهیان تجارتی، لانگ لاین کوسه ماهی ها هم سابقه کار دارم. در بحث اجرای دوره های آموزشی و ترویجی هم فعالیت داشتم و الان هم در حوزه مدیریت امور صید مشغول هستم.

اقتصاد سرآمد: علت انتخاب شما به عنوان کارشناس نمونه چه بوده است؟
منوچهر بیگ آقا: علت انتخاب به خاطر همین سوابقی بوده است که در دوره شغلی داشته ام.

اقتصاد سرآمد: به عنوان یک برگزیده، نظر شما درباره معیارهای نمونه بودن چیست؟
منوچهر بیگ آقا: در رابطه با دریا با توجه به رشته های مختلف مانند دریانوردی یا صید و صیادی، هرساله در روز جهانی دریانوردی، سازمان ها و ارگان های مختلف مرتبط با دریا از طریق شاخص های اختصاصی هر کدام از دستگاه ها مدیران، کارشناسان و ایثارگران ارزیابی شده و افراد نمونه انتخاب می شوند.
برای کارشناسان، بحث تجربه، دارا بودن تجربه علمی و فنی و سوابق اجرایی و پروژه های اجرا شده، میزان رضایت مندی ارباب رجوع، مدیران بالادست و سازمان های همکار در ارتباط لحاظ می شود.

اقتصاد سرآمد: به عنوان یک کارشناس نمونه، توصیه شما برای حرفه ای شدن در موضوع کاری شما چیست؟
منوچهر بیگ آقا: توصیه من به همکاران آموزش دیدن است. حلقه مفقوده برای افزایش بهره وری و عملکرد حرفه ای تر، موضوع آموزش است. نیروی جدید حتی با مدارک تحصیلی عالیه، باید برای آشنا شدن با فرآیندهای کار و عملیاتی کردن امور، نیازمند آموزش دیدن و کسب تجربه هستند و از این طریق می توانند افق های تازه تری را پیش رو داشته باشند و ایده های بهتری را ارائه کنند. به نظرم آموزش بسیار مهم است.

ابوالفضل دشت پور، ایثارگر نمونه دریایی:
دریانورد هم باید از طوفان دریا و هم طوفان شغلی و مشکلات آن به سلامت بگذرد
اقتصاد سرآمد: درباره رشته و سابقه تخصصی خودتان بفرمایید؟
ابوالفضل دشت پور: رشته تخصصی من مکانیک است و تکنسین تعمیرات و عملیات دریایی در شرکت پایانه های نفتی می باشم.

اقتصاد سرآمد: علت انتخاب شما به عنوان ایثارگرنمونه دریایی چیست؟
ابوالفضل دشت پور: من در آن شرکت تمامی مدارج و مسئولیت ها را گذرانده ام. من بیشتر از 40 سال است که در این شرکت مشغولم. مکانیک موتورهای دریایی وزارت نفت در شرکت پایانه های نفتی بودم. کار برق دریا برق فشار قوی و صنعتی را دریا انجام دادم. همچنین ملوانی، سرملوانی و ناخدایی را هم انجام داده ام. به دلیل سوابق ذکر شده به عنوان ایثارگر نمونه انتخاب شدم. 

اقتصاد سرآمد: به عنوان یک برگزیده، نظر شما درباره معیارهای نمونه بودن چیست؟
ابوالفضل دشت پور: بنا به تجربه شخصی، هر نفر شاغل دریایی بیشتر از 4 تا 5 نفر شاغل در خشکی اثرگذار است. البته در شرایط آرام همه دریانورد هستند، مهم زمان طوفانی بودن دریاست. کسی که در شرایط طوفانی بتوانند امورات محوله مانند فنی و مهندسی، ملوانی، سرملوانی، ناخدایی و حتی آشپزی را بتواند انجام دهد، یک دریانورد خوب محسوب می شود. یک دریانورد باید بتواند گلیم خودش را از دریا بیرون بکشد. در دریا هرکسی باید از پس خودش بربیاید و کسی کار دیگری را پیش نمی برد. دریانورد هم باید از طوفان دریا و هم طوفان شغلی و مشکلات آن به سلامت بگذرد.
در شرایط تحریمی حاکم بر کشور که قطعات و تجهیزات در اختیار کشور قرار نمی گیرد، باید هر کدام از کالا که نیاز به تعمیر دارند، باید تعمیر و در فرآیند بهره برداری قرار بگیرند. دیگر مانند گذشته نیست که به قول انگلیسی ها که هر قطعه خراب شده باید به دریا انداخته شود، باید قطعات مستعمل تعمیر و به کارگیری گردد.
افراد شاغل در مناطق عملیاتی شرکت نفت، با مصائب و دشواری زیادی مواجه هستند و شرکت نفت در نوک حمله و تحریم دشمن قرار دارد، بنابراین هجمه دیگران نسبت به حقوق افراد شاغل در شرکت های نفتی بی معناست. حق این افرا بیشتر از این هاست، به ویژه افرادی که در حفاری ها مشغول هستند. خطرناک ترین کار در وزرات نفت، مربوط به عملیات حفاری و دریاست. هشتاد و پنج درصد صادرات نفت از طریق جزیره خارک است و در این جزیره، افراد شاغل واقعاً از جان مایه می گذارند.

اقتصاد سرآمد: به عنوان یک فرد با تجربه و برگزیده در امور دریا، برای حرفه ای شدن در دریانوردی چه اقداماتی ضرورت دارد؟
ابوالفضل دشت پور: علاوه بر آموزش در دانشگاه، کسب تجربه ضرورت دارد. علم و کسب تجربه در کنار هم یک دریانورد را می سازد. باید آموزش دیدگان دانشگاهی، در کنار افراد ماهر با تجربه دریایی قرار بگیرند و کسب تجربه کنند. شخصاً تجربه برق کاری در دریا، لوله کشی در دریا، تعمیر موتورهای دریایی، ملوانی، سرملوانی و ناخدایی را در دریا دارم. من و یک فرد تازه وارد از محیط دانشگاه باید در کنار هم قرار بگیرم و من از دانش و اطلاعات فنی آن شخص بهره می برم و وی می تواند متقابلاً از تجربیاتم استفاده کند، به ویژه در شرایط جاری که قطعات مورد نیاز نو به راحتی در دسترس نیست، باید قطعات موجود را تعمیر و دوباره استفاده کرد.
در حال حاضر، در بین شاغلان عملیات دریایی شرکت پایانه های نفتی، تمام افراد لیاقت نمونه بودن دریایی را دارند. با توجه به صادرات 85 درصدی نفت و میعانات از جزیره خارک، تمام افراد شاغل، با تمام توان خود برای کشور زحمت می کشند و باید به عنوان دریانورد نمونه انتخاب شوند. باید بدانیم که علاوه بر فشار تحریمی، فشار شغلی و فشار شرایط اقلیمی نیز، کار را برای آنان دشوارتر کرده است. همچنین، دوری از خانواده نیز شرایط سخت تری را نسبت به سایر افراد شاغل به ویژه در محیط خشکی به وجود آورده است. از جمله مواردی سخت شغلی که برای شاغلان نفتی، مسائل سلامتی این افراد است که برای نمونه 99 درصد افراد شاغل در آن محیط آلوده درگیر آسم هستند. ما به ازای این همه زحمت و دشواری، حقوق این افراد قابل توجه نمی باشد که امیدوارم این صدا به مسئولان برای چاره اندیشی برسد.