printlogo


کارآفرینی وایجاد ارزش برای اقتصاد کشور


مهدی آزاد - در روزگاری که مهمترین دغدغه هر آفریقایی جدایی نژادی بود و آفریقای یان خواستار لغو آپارتاید بودند، نلسون هایی کوچک و بزرگ از جنس خود مردم سیاه پوست در تمام رده‌های سیاسی و مدیریتی کشور بودند که توانستند با عملکرد خود آفریقا را از چنگال این کابوس برهانند.
امروز مهمترین دغدغه هر ایرانی می تواند آن چیزی باشد که خواننده این یادداشت بی درنگ به آن می‌اندیشد و همگی مردم در انتظار ناجیانی هستند تا از این کابوس رها شده و برای کشور فردایی بهتر از دیروز را ترسیم کند.
مشکلات اقتصادی موجود در سال‌های اخیر منجر به ایجاد مشکلات اجتماعی و روانی و زیست محیطی و ... برای مردم ایران گشته و سبب شده تا ذهنیت مردم در همان پله‌های ابتدایی هرم مازلو باقی بماند و روحیه رشد و خودشکوفایی را برای مردم کشور به‌ویژه جوانان این مرز و بوم کاشته است. از آنجایی که مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانون گذاری ها، برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد می‌توان گفت بهتر است تا کلید حل این مشکلات را این‌بار در انتخابات مجلس دوازدهم جستجو کنیم.
کارآفرینی وایجاد ارزش برای اقتصاد کشور و بهبود دهی به وضعیت معیشتی مردم ایران در سال‌های اخیر یکی از بحث‌هایی بوده که شاید در وجود افراد متخصص و متبحر در مسائل کارآفرینی را بیشتر از پیش مطالبه می‌کند؛ چه بسا که امروزه همان بزنگاهی را تجربه می کنیم که تخصص فرد هنگام پذیرش منصب، مهمترین ویژگی برای برشمردن تقوای اوست. همانطور که مرحوم شهید مصطفی چمران اشاره کردند که" آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست” ؛ 
لذا اکنون که در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم قرار داریم و در این ایام که نمایندگان به تازگی پیش نویس ثبت نام خود را انجام داده‌اند، لازم است بار دیگر سختی‌صعوبت ها وتنگناهای اقتصادی را در ذهن خود برجسته کنیم و انتظار می رود تا شورای نگهبان و مردم برای دوازدهمین گروه ساکن در بهارستان افرادی متخصص را بر صندلی‌های سبز بنشانند. این افراد باید اولا پیش از هر چیز دانش لازم را برای انجام  فعالیت‌های اقتصادی  و کارآفرینانه ( دربخش‌های مختلف اقتصادی مانند اقتصاد صنعتی و اقتصاد دریایی و ...) داشته باشند؛ که برای این‌کار به راحتی می‌توان به اساتید و خبرگان دانشگاهی تراز اول کشور توجه نمود و در وهله‌ی دوم تخصص کارآفرینان و پیشکسوتان اقتصادی را به جهت وجود اضطرار در شرایط اقتصادی امروز جامعه درک کرد و تا حد امکان از این نلسون‌ها و مهاتما هایی  که می‌توانند ناجیان معیشت مردم باشنداستقبال نمود.
کارشناس ارشد کارافرینی دانشگاه تهران