printlogo


سعیدی پور در سازمان بنادر چه خواهد كرد؟
نقش سازنده روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي

گروه بنادر – اميد اسماعيلي - سازمان بنادر و دريانوردي با سكان‌داري صفايي، مدعي پرچم‌داري دريايي ايران است؛ ما در روزنامه اقتصادسرآمد امیدواریم در حد شعارها و ادعاها نتيجه بخش باشند.
وقتي در اين باره با اهالي دريا گفت‌وگو مي كنيم، حسب واقعيت يا تعارف مي‌گويند كه فلاني از اهالي درياست و متخصص دريايي است و بهترين گزينه براي اداره سازمان بنادر و دريا نوردي است؛ اما وقتي به جوانب كار نگاه مي‌كنيم مي بينيم متخصص دريايي بودن يك چيز است و توان مديريت چيز ديگر و البته داشتن تيم كاردان چيز ديگر. اين سه اگر دور هم جمع شوند، معجزه مي كنند و گرنه با يك بال نمي‌توان پرواز كرد. وقتي به يك نفر فكر كنيد و خيال كنيد كه همه چيز در يك نفر خلاصه مي شود، يك نتيجه مي‌گيريد و وقتي به نفر + تيم نگاه كنيد، نتيجه ديگر حاصل مي‌شود. 

روابط عمومي سازمان بنادر
روابط عمومي هر سازمان، نشان و پيشاني كار آن سازمان است. يك روابط عمومي خوب، نشان مي‌دهد كه وضعيت به سامان است و موفقيت تضمين شده، اما يك روابط عمومي نابسامان، خبر از ضعف و شكنندگي دروني كل سازمان دارد. 
روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي می بایست طبق چارت سازماني اش در راستای هدایت مدیریت تيمش بر مبناي تخصص عمل کند و بر اساس وظايف سازماني، روابط معنادار و حرفه‌اي با افكار عمومي و به طور مشخص با رسانه به عنوان نماينده افكار عمومي داشته باشد. چيزي كه در چند سال اخير در روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي ايران چندان رنگ و بويي نداشت.


اصل سعيدي پور
اين بار شايد يك متخصص آمده است. به زودي خاصيت كاري ايشان را خواهيم شناخت. خبری كه مانا-پايگاه خبري سازمان بنادر- براي ايشان زده و با تيتر ناقص خبر از آمدن ايشان مي‌دهد، براي ما اين اميدواري را فراهم كرده كه اين بار با يك حرفه اي طرف باشيم. با كسي كه مديريت و رسانه و روابط عمومي را واقعا مي شناسد و براي آن طرح و ايده و برنامه دارد و نيز به ارتباط با رسانه‌ها معنا مي‌بخشد. 
رزومه‌اي از مدير جديد روابط عمومي منتشر شدده است: محمد علی اصل سعیدی‌پور دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دریایی از مالمو سوئد است و پیش از این مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد بوده است.
مشاور مدیرعامل، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون اموربندری ومنطقه ویژه بنادر استان هرمزگان، قائم مقام و مشاور مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، معاون طرح و توسعه و رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی بنادر استان هرمزگان از جمله سوابق وتجربیات قریب به ۳۲ سال سابقه خدمت او در سازمان بنادر و دریانوردی است.»
البته در اين رزومه، خبر يا نشاني از تخصص يا تجربه نفر جديد در حوزه روابط عمومي يا رسانه يا هر بخش فرهنگي-هنري- ادبي يا رسانه‌اي كه به نوعي او را با روابط عمومي ارتباط دهد وجود ندارد. با تمام اين‌ها، اميدوار به سبك و سياق مديريتي ايشان و دل‌خوش به تخصص و دانايي دريايي وي بايد باشيم و فرصت عمل و ابتكار دهيم كه مرد را در عمل بايد آزمود. 

واقعيت رسانه
رسانه پديده‌اي است قائم به خود. با رسالتي مشخص و معين. نشر خبر و تحليل با هدف آگاهاندن افكار عمومي به موضوعي خاص. اين روند، در بستر جامعه مدرن امروزي، دهه هاست كه برقرار است. طبيعتي بر اين روند حاكم است: آن جا كه همفكري و همكاري باشد، خبرهاي مستقيم از منابع مستقيم و دست اول منتشر مي‌كند و اگر همفكري و همكاري نباشد، مجبور است به استفاده از داده‌ها و اطلاعات از منابع ثانوي كه در اين صورت، معمولا حرف يك رسانه با ادعاي يك سازمان جور در نمي‌آيد. 
اين است كه فقط در گرو همكاري و همفكري مشترك است كه خبرها و تحليل‌ها يك‌دست و همگرا مي‌شوند. 
در روابط عمومي قبلي، نخ و نمايي از همكاري به وجود نيامد. به رغم پيگيري‌هاي متعدد، امروز و فرداهاي متعدد پيش مي‌آمد و سرانجام هيچ همكاري منجر به كمك به توسعه درياپايه رخ نداد. آيا در سايه مديريت جديد، همكاري و هم‌انديشي با رسانه‌ها رخ مي‌دهد؟ 

آرزوي موفقيت داريم
با تمام اين ها، براي اصل سعيدي پور و به طور كلي، تلاش‌گران روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي آرزوي موفقيت داريم. امیدواریم  ارتباط سازمان بنادرو دریانوردی با رسانه‌ها با رعايت احترام متقابل به وجود آيد. اين كه به رسانه وعده بدهي و عمل نكني، نتيجه اش نقدهايي مي‌شود كه معمولا به مذاق سازمان‌ها خوش نمي‌آيد. گفتيم كه يك رسانه يا منابع دست اول خبري از يك سازمان به دست مي‌آورد و منتقل مي كند و يا خود به گمانه زني مي پردازد و از منابع ثانويه استفاده مي‌كند. راهي جز اين ندارد. كاغذ سفيد نمي تواند منتشر كند. اين است كه در پرتو همكاري با روابط عمومي‌ها مي تواند موثرتر عمل كند. ما در روزنامه دريايي اقتصادسرآمد آماده مراوده رسانه‌آي و همكاري با روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي هستيم. چيزي كه انتظار داريم با اصل سعيدي پور، به نتيجه برسد. يعني همكاري و همفكري مشترك و مستمر براي ارتقاي توليد محتوا، سطح خبري – رسانه‌اي حوزه درياپايه.