printlogo


«بورس» گیج می‌زد!

 مسعود وطنخواه - بورس هفته گذشته در هاله‌ای از ابهام بود صعود ارز در بازار آزاد و ترس از روزهای مه‌آلود پیش‌رو همراه با تغییر ذائقه لحظه‌ای معامله‌گران سبب نوعی بلاتکلیفی شد و به زبان خودمانی، بورس هفته گذشته گیج می‌زد.
سه روز اول هفته متاثر از مناقشه باریکه غزه و ترس کشانده‌ شدن جنگ به کشورهای دخیل مستقیم یا غیرمستقیم از جمله ایران بود. گمانه‌زنی‌هایی که سبب بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد تا محدوده نزدیک 53هزار تومان هم شد. البته از میانه هفته و با اطمینان از رغبت به خویشتنداری کشورهای دیگر و درگیر نشدن ایران در مناقشه، ارز نیز در بازار آزاد ‌شروع به کاهش کرد.
با افزایش نرخ ارز در میانه هفته، طلا نیز با رشد همراه شد و به تبع آن صندوق‌های طلا نیز از این صعود مستثنی نشدند که همین امر، سبب کوچ قسمتی از سرمایه‌ها از سهام به صندوق‌های طلا شد.
سه‌شنبه گذشته، در ساعت‌های اولیه وضع تقاضا بهتر از عرضه بود. سهام شرکت‌هایی که روزهای گذشته صف فروش و حتی تعدادی بدون خریدار بودند با شروع معاملات سه‌شنبه به تدریج به حالت عادی و حتی تعدادی سبز رنگ هم شدند. در میانه روز معاملات اندکی خریداران عقب‌نشینی کردند، اما دوباره و در ساعت پایانی افزایش تقاضا در بورس مشهود بود.
سبزپوشی در روز سه‌شنبه به دلیل کاهش قیمت در روزهای شنبه تا دوشنبه بود که سبب شد نوسان‌گیران یا همان سفته‌بازان نیز وارد بازار شوند، اما این رشد یک روز بیشتر دوام نیاورد و از میانه روز چهارشنبه، بورس وارد همان مدار قبلی خود یعنی رکود چند ماهه شد به عبارت دیگر، بورس به تنظیمات کارخانه بازگشت.از یک‌سو، دیگر خبری از صف‌های فروش احساسی در سه روز اول هفته و رقابت در عرضه نبود و از سوی دیگر، سبزپوشی و عطش خرید روز سه‌شنبه دیده نمی‌شد.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation): انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است. موردی که در بازارهای مالی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و حضور این گروه از سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدتی اجتناب‌ناپذیر و حتی به عقیده گروهی به سود بازارهای مالی است.
شاخص کل بورس که آغاز معاملات در اولین روز هفته گذشته در تراز 2میلیون و 67هزار واحد بود. اولین روز هفته گذشته با کاهش 16هزار واحدی در سطح 2میلیون و 52هزار واحد ایستاد.