printlogo


شوک 50 هزار واحد شاخص کل بورس در یک روز؛ «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد
«تعطیلی بورس» منوط به تصمیم گیری شورا

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه -  شروع ماجرا با جنگ باریکه غزه شروع شد و با تشدید این مناقشه و صحبت‌هایی درباره اینکه جنگ زمینی نیز در مراحل آغازی است سبب شد که فعالان بازار سرمایه به این رویداد واکنش بیشتری نشان دهند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، نوار غزه ۳۶۴ کیلومتر مربع مساحت دارد. این باریکه هم‌اکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. غزه متراکم‌ترین نقطه جمعیتی جهان (با بیش از ۶ هزار و صد نفر در هر کیلومترمربع) محسوب می‌شود. حدود ۷۰ درصد فلسطینی‌های ساکن نوار غزه از بخش‌های دیگر فلسطین به این منطقه آواره شده‌اند. غزه با مصر و رژیم اشغالگر قدس مرزهای مشترک دارد. غزه ۱۱ کیلومتر با مصر و ۵۱‌ کیلومتر با فلسطین اشغالی مرز مشترک دارد و از ۴۰‌ کیلومتر ساحل مدیترانه‌ای نیز برخوردار است.
تاثیرپذیری از خبرهای سیاسی به گونه‌ای بود که بیشتر شرکت‌ها یا صف فروش بودند و یا در قرمزپوش. اما شرکت‌های در صف فروش امروز با روزهای دیگر یک فرق مشهود داشت و آن هم در نبود خریدار به اندازه کافی بود.
علی اسکینی، دوم آبان ماه در مصاحبه با «اقتصاد سرآمد» در مطلبی با عنوان «افزایش بی‌اعتمادی در بازار سرمایه» درباره اینکه بورس به خبرهای سیاسی در حال وزن دادن است هشدار داده بود. اسکینی گفته بود: «بورس این روزها غیر از قیمت ارز، تورم و... به اخبار سیاسی نیز در حال وزن دادن است. غافل‌گیری که بعد از شروع جنگ باریکه غزه در بازار برای فعالان بورس پدید آمد، سبب شد که گروهی از سرمایه‌گذاران برای فروش هر چه سریعتر اقدام کنند.»
او افزوده بود: «اما پس از چند روز از آغاز مناقشه با صحبت‌های رهبری اندکی ثبات به بورس برگشت و متعادل‌تر پیش رفت.»
اسکینی افزایش بی‌اعتمادی نزد فعالان بازار سرمایه درباره بورس را دلیل دیگر عنوان و بیان کرده بود: «بی‌اعتمادی یکی از مهمترین دلایلی است که موجب شد بورس وارد این رکود شود. سرمایه‌گذاران در دو تا سه سال اخیر، با آماجی از تصمیم‌ها مواجه شدند که سبب ضعیف شدن اعتمادشان به بورس شده است و اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران سخت 
است.»
خروج یک هزار میلیارد تومان از بورس
 در یک روز
هر چه از زمان شروع معاملات می‌گذشت بر تعداد فروشندگان افزوده می‌شد از طرفی تقاضا از سوی خریداران یا کاهش یا اصلا نبود. نبود خریداران سبب شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران که مایل به فروش سهام خود بودند، نتوانند سهام خود را بفروشند و احتمالا باید منتظر عرضه‌های بیشتر در اول زمان معاملات روز یکشنبه بود.  
غیر از صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و چند سهم به عنوان نمونه «پويا زركان آق دره» که کارش معدن طلا است. بیشتر شرکت‌ها منفی و قرمزپوش بودند.

افزایش ارزش معماملات خرد
بازار سرمایه اولین روز معاملات هفته را با کاهش 50هزار و 856واحد شروع کرد. با این افت شاخص کل بورس، پیش‌بینی «اقتصاد سرآمد» درباره از دست رفتن تراز 2میلیون و احدی برای شاخص کل بورس محقق شد.
براساس گزارش اقتصادسرآمد، کاهش 50 هزار واحدی و خروج یک همت تومانی پول حقیقی سبب واکنش رئیس سازمان بورس نیز شد که احتمال تعطیل شدن بورس را دور از ذهن ندانست.
همانطور که در گزارش 6 آبان ماه، با عنوان «لرزش پایه‌های شاخص بورس در تراز ۲میلیون واحدی» با یادآوری اینکه مقدار ارزش معاملات خرد خیلی کم (3.2میلیارد تومان روز چهارشنبه گذشته) است و نبود خریداران فعال از یک سو و خروج پول حقیقی همراه با صف‌های فروش از نبود حمایت برای حفظ شاخص کل در تراز 2میلیون واحدی نوشته شد.
ارزش معاملات خرد روز گذشته (شنبه) به 4.7میلیارد تومان رسید. هر چند این مقدار در مقایسه با 3.2میلیارد تومان ارزش معاملات خرد چهارشنبه گذشته رشد نشان می‌دهد، اما این افزایش نشان از حمایت و برداشتن صف‌های فروش از سوی نهادهای حمایت‌گر هم می‌تواند، محسوب شود.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

فولاد رتبه اول بیشترین کاهش شاخص
فولاد مبارکه اصفهان با 3هزار و 455واحد بیشترین نقش در افت شاخص کل بورس در روز شنبه را داشت و شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 2هزار و 396، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با 2هزار و 214، پالایش نفت اصفهان با 2هزار و 91، معدنی و صنعتی چادرملو با 2هزار و 32 و بانک ملت با هزار و 900 واحد رتبه‌های بعدی از آن خود کردند. 
هزار و 182میلیارد تومان روز شنبه خروج پول حقیقی اتفاق افتاد که در  نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود و در نقطه مقابل رونق معاملات صندوق‌های با درآمد ثابت و طلا رخ داد.

رئیس سازمان بورس: درباره تعطیلی بورس در شورا تصمیم می‌گیریم
کاهش 50هزار واحدی شاخص کل سبب شایعاتی درباره احتمال تعطیل شدن بورس شد رئیس سازمان بورس به این گمانه‌زنی‌ها واکنش نشان داد، اما تعطیلی را منوط به تصمیم شورای عالی بورس دانست.
شورای عالی بورس، بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است. تصویب سیاست‌ کلان و خط‌مشی بازار در قالب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات مربوط به آن و همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای ساماندهی و توسعه بازار اوراق بهادار و اعمال نظارت عالیه بر اجرای قانون بازار اوراق بهادار، از مهم‌ترین وظایف این شورا است.
اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار عبارتند از: وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورا)، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار (سخنگو و دبیر شورا)، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس اتاق تعاون ایران، دادستان کل کشور یا معاون وی، یک نفر نماینده از طرف کانون‌ها (کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران)، سه نفر خبره مالی (از بخش خصوصی، با مشورت تشکل‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران و یک نفر خبره (از بخش خصوصی، به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیئت وزیران برای هر بورس کالایی).
 مجید عشقی در جمع خبرنگاران درباره دلیل افت شاخص بورس، گفت: افت و خیز شاخص به عوامل متعددی بستگی دارد اما این روزها به دلیل ریسک سیاسی که به وجود آمده است یک دلیل شرایط ریسک سیستماتیک، بازار سرمایه به آن عکس‌العمل منفی نشان داد‌ و قطعا کنترل خواهد شد.
او با یادآوری تعطیلی بورس استانبول بیان کرد: درباره تعطیلی بورس ایران در این شرایط باید در شورای عالی بورس تصمیم‌گیری شود.
رئیس سازمان بورس درباره واریز ١٠٠٠ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه ادامه داد: تا پایان سال ۶هزار میلیارد تومانی دیگر از محل صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد.