printlogo


 اجلاس کاپ ۲۸ امارات چیست و چرا  مهم است؟


رهبران جهان قرار است ماه آینده برای شرکت در اجلاس کاپ ۲۸ در امارات متحده عربی گرد هم جمع شوند تا شاید بتوانند برای مهار کردن تغییرات اقلیمی راه‌حل‌هایی بیابند.
همان‌طور که از نام این اجلاس پیدا است، رهبران کشورها برای بیست‌وهشتمین بار در کنفرانس تغییرات‌ اقلیمی سازمان ملل شرکت می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که جهان در سال گذشته ویرانی‌هایی مرگبار ناشی از آتش‌سوزی، سیل و تشدید گرمایش جهانی را شاهد بود و پشت سر گذاشت.
مدت زمان برگزاری اجلاس کاپ ۲۸ دو هفته از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر است.
این مذاکرات دوهفته‌ای با اجلاس جهانی اقدام اقلیمی *در روزهای اول و دوم دسامبر آغاز* خواهد شد که سران کشورها و دولت‌ها را در کنار رهبران جامعه مدنی قرار خواهد داد.
برنامه‌هایی که امارات ارائه کرده است، نشان می‌دهد که موضوع‌های کلیدی مرتبط با تغییرات اقلیمی در کانون توجه قرار می‌گیرند. 
مذاکرات نهایی اجلاس کاپ ۲۸ برای روزهای ۱۱ و ۱۲ دسامبر برنامه‌ریزی شده، هرچند تجربه نشان داده است که حاضران این نشست‌ها گاه دیرتر از برنامه‌ریزی به توافق نهایی دست می‌یابند.در سال ۲۰۲۳ امارات متحده عربی میزبان اجلاس کاپ ۲۸ در مرکز بین‌المللی دبی است و اکسپو دبی، جایی که به عنوان یک منطقه آینده‌محور توصیف شده و با مترو به مرکز شهر متصل می‌شود، قرار است محل برگزاری این رویداد بین‌المللی باشد.بیش از ۲۰۰ کشور برای حضور در اجلاس محیط زیستی کاپ ۲۸ به دبی دعوت شده‌اند اما بسیاری از رهبران هنوز حضورشان را تایید نکرده‌اند.
در مجموع انتظار می‌رود که ۷۰ هزار نفر در این اجلاس شرکت کنند. تعداد روسای دولت‌ها بیشتر از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های مذهبی، نمایندگان بخش خصوصی و سایر سازمان‌ها خواهد بود..