printlogo


تحقق سود سال گذشته پالایش نفت تبریز علیرغم تعمیرات اساسی 45 روزه

عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی پالایش نفت تبریز گفت: عمده عوامل سوددهی پالایشگاه نفت تبریز از محل نرخ تسعیر ارز و تفاوت قیمت نفت خام با فرآورده های نفتی (کرک اسپرد) است که علیرغم تعمیرات اساسی 45 روزه پالایشگاه نفت تبریز و ثابت نگه داشتن نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی، پالایش نفت تبریز امسال نیز خواهد توانست سود سال گذشته را محقق کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، جواد محمدباقرزاده درجمع خبرنگاران در خصوص کاهش سوددهی پالایش نفت تبریز در مقایسه با دیگر شرکت های پالایش نفت گفت: پالایش نفت تبریز در سه ماه اول سال، 45 روز در حال تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی‌شده بوده است که طبق برنامه زمان‌بندی و فراخور هر مجموعه در همه پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود. در این مدت میزان تولید در پالایش نفت تبریز از 110 هزار بشکه در روز، به 51 هزار و 800 بشکه در اردیبهشت و 35 هزار و 567 بشکه در خرداد کاهش یافت. این کاهش 30 الی 35 درصدی در سه ماه اول سال باعث شد تا علاوه بر کاهش درآمد ناشی از کاهش تولید، درآمد این مجموعه از محل تخفیف 5 درصدی خوراک پالایشگاه‌ها نیز کاهش پیدا کند. در فروردین‌ماه پالایش نفت تبریز 372 میلیارد تومان از محل تخفیف 5 درصد درآمد داشتیم که این رقم در اردیبهشت‌ماه به 163 میلیارد تومان و در خرداد به 100 میلیارد تومان کاهش یافت. از سوی دیگر کاهش تولید فرآورده‌ها، از دست دادن سود حاصل از اختلاف قیمت نفت خام و کرک اسپردها را در پی دارد.
وی گفت: در سودآوری این مجموعه دو عامل اساسی نرخ تسعیر ارز و قیمت نفت خام و میزان مصرف آن نقش ایفا می‌کند.
85 هزار ریال ثابت نگه داشت در صورتیکه باید قیمت آن شناور و بر اساس قیمت حواله ارزی می‌بود. اختلاف بین حواله ارزی با توجه به قیمت 37 هزارتومانی آن در حال حاضر و قیمتی که بانک مرکزی اعلام نمود حدود 31 درصد بود.
محمدباقر زاده با اشاره به اینکه دیگر عامل مؤثر در سود شرکت‌های پالایشی قیمت نفت خام است، گفت: قیمت نفت خام در سه ماه اول سال خوب بود اما به خاطر کاهش تولید ناشی از تعمیرات اساسی در مجموعه، سود حاصل از این محل نیز در سه ماه اول سال کاهش یافت.
وی ادامه داد: بر اثر این شرایط شرکت پالایش نفت تبریز در سه‌ماهه اول به ازای هر سهم 104 ریال زیان داشت که با توجه به تعمیرات اساسی یک مسئله طبیعی بود.