printlogo


با عنوان انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند برگزار می شود 
شمارش معکوس برای دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان 

دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان میزبان ۲۵۰ شرکت  
​​​​​​​گروه صمت – مهری نامور - دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند با همکاری سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران «ایدرو» به عنوان نقش محوری در صنایع پیشرفته، پنج شنبه دوم آذر از ساعت ۸ صبح در کتابخانه ملی برگزار می‌شود. 

به‌دنبال تبدیل ایده‌ها به محصولات دانش‌بنیان هستیم
به گزارش اقتصادسرآمد، بابک احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری دومین رویداد ملی «صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند» بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری و صنعتی‌سازی تولیدات صنایع تاکید کرد و گفت: به‌دنبال تبدیل ایده‌ها به محصولات دانش‌بنیان هستیم.
وی با اشاره به اینکه ماموریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همواره پیشرو بودن در نوسازی صنایع است، اظهار داشت: این سازمان فناوری و دانش جدید را وارد صنایع کرده و مشارکت در سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک‌پذیری را پیگیری می‌کند.
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: این سازمان متولی هوشمندسازی شهر نیست، اما صنعت شهر هوشمند را به خط کرده و در اختیار مدیریت شهر تهران و شهرداری قرار می دهد؛ از این رو حوزه‌های محوری حمل و نقل، تغییر اقلیم در صنایع مرتبط، شهر هوشمند و صنایع پتروشیمی مرتبط با دانش‌بنیان‌ها، صنعت آب و سایر موارد را دنبال می‌کنیم.
وی تاکید کرد: جذب سرمایه، تامین ابزار و صنایع شهر هوشمند را در حوزه فناوری با همکاری وزارت راه و شهرسازی پیگیری می کنیم. معاون وزیر صمت با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند در دوم آذرماه گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش، جریان سازی در بدنه دولتی و خصوصی در خلق ایده‌ها، عملیاتی‌کردن آن و در نهایت تجاری سازی و صنعتی سازی است.
احمدی ادامه ‌داد: باید هدایت پژوهش‌ها را از نقطه دانشگاهی شروع و تا رسیدن به مرحله تجاری سازی از آنها حمایت کنیم. برای تحقق این راهبرد نیاز به هماهنگی و توافق با وزارت علوم و فناوری و معاونت علمی و دانش بنیان ریاست جمهوری است. ‌وی بیان‌داشت: باید از ظرفیت معافیت‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاری و سایر موارد در هوشمندسازی صنایع بهره برد. از این رو سه زیرساخت بزرگ حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله نمونه سازی، ساخت سریع و تولید نیمه‌صنعتی را در دستور کار داریم.
رییس هیات عامل‌ایدرو عنوان‌کرد: فضاهای صنعتی و زیرساخت‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده و برای رسیدن آنها به بلوغ، تجاری‌سازی می‌کنیم. امیدواریم این حمایت‌ها تبدیل به جریان‌سازی و ایده‌ها تبدیل به محصولات فناورانه شود.
وی با بیان اینکه شهرهوشمند بدون مدیریت اطلاعات و تکنولوژی‌ها معنا ندارد، گفت: باید فرهنگ‌سازی در این عرصه ایجاد شود، همچنین یک موضوع جدی که باید روی آن کار شود هم‌افزایی وهماهنگی بین دستگاه‌های کشور است، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسات مختلف بر موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کردند.
احمدی با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای در همین زمینه با دانشگاه شهیدبهشتی، افزود: باید از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان در هوشمندسازی شهر و صنایع مربوطه بهره برد. وی خاطرنشان‌کرد: ایدرو به‌منظور ایده‌سازی، با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همکاری می‌کند.

حضور ۲۵۰ شرکت در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان
حمید بازارگان، معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو نیز در این نشست اظهار کرد: دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند دوم آذرماه برگزار می‌شود. این دومین رویداد با هدف اتصال شرکت‌های دانش بنیان با صنایع بزرگ است تا شرکت‌های دانش بنیان به اهدافشان دست یابند. محوریت این همایش وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.
معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر تحول دیجیتال است، گفت: هوشمندسازی اولویت ویژه در حوزه شهری و اداری است صنایع مرتبط با شهر هوشمند در ارتباط هستند.
به گفته بازارگان، ۲۵٠ شرکت دانش بنیان در این رویداد دعوت شده اند که چالش‌ها را بررسی خواهد کرد و. پنج توافق در همایش امضا خواهد شد.

تأمین زیرساخت‌های صنایع شهرهوشمند 
علی بابایی دبیر کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان وزارت صمت در حاشیه نشست دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهرهوشمند گفت: پس از انتخاب علی آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در این وزارتخانه بر ریل گذاری جدید در حوزه دانش بنیان‌ها تاکید و قرار شد این شرکت‌ها در مسیر اجرای طرح‌های ملی قرار
 گیرند.
دبیر کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان وزارت صمت گفت: نخستین جلسه این کارگروه هفته گذشته تشکیل شد و برگزاری ماهانه رویدادهای تخصصی یکی از مصوبات آن بود. دبیر کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان وزارت صمت گفت: به زودی ۲۰ ابر طرح که از سوی وزیر صمت در کارگروه ملی صنعت دانش بنیان تعریف شده ابلاغ می‌شود.
وی افزود: در این راستا ۲۰ ابر طرح ملی از سوی وزیر صمت تعریف شده که به زودی ابلاغ خواهد شد تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند با خروج از فناوری در مسیر پیشرو قرار گیرند.
دبیر کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان وزارت صمت اضافه کرد: نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان ۶ مهر ماه ۱۴۰۲ با حضور وزرای اقتصاد، علوم، صمت و رئیس صندوق نوآوری بر مبنای ریل گذاری جدید وزارت صمت برگزار شد و توافق نامه‌ای با تعریف ۱۵ همت منابع مالی در حوزه دانش بنیان‌ها امضا شد.
به گفته بابایی، پس از این رویداد با حکم علی آبادی وزیر صمت، در راستای اجرای توافق‌نامه مشترک پنج‌گانه میان «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «معاونت علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور»، «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری» و «صندوق نوآوری و شکوفایی» کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان وزارت صمت با هدف رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و هدایت آن‌ها به حل مسائل ملی و راهبردی، بین‌المللی‌سازی ظرفیت‌های دانش‌بنیان، ایجاد پیوند میان شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و همچنین ارتقای توان تحقیق و توسعه طرفین ملی تشکیل شد.