printlogo


دکتر احمدعلی عاملی، رئیس هیئت مدیره کنتورسازی ایران
کنتورسازی ایران اولین و بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کنتورهای هوشمند برق در خاورمیانه

گروه انرژی – فاطمه کریمی - شرکت کنتورسازی ایران(سهامی عام) اولین و بزرگترین تولید کننده و صادر کننده کنتورهای هوشمند برق در خاورمیانه با پشتوانه بیش از نیم قرن تجربه و افتخار در تولید انواع کنتورهای برق، یکی از پیشتازان صنعت برق در سطح کشور ، خاورمیانه و آسیای میانه می باشد.  این شرکت در سال 1347 توسط وزارت نیرو و با مشارکت شرکت آ.ا.گ اینترنشنال در اولین شهر صنعتی کشور (شهر صنعتی البرز) در زمینی به وسعت 40.000 متر مربع با بیش از 30.000 متر مربع بنا (ساختمان ها و سالن های تولیدی و مجموعه اداری) در استان قزوین تأسیس گردید و از آن زمان تا کنون تامین کننده نیاز کشور به انواع کنتورهای برق بوده است.
در همین رابطه و در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق تهران ۱۴۰۲ (IEE) با دکتر احمدعلی عاملی، رئیس هیئت مدیره کنتورسازی ایران هم صحبت شدیم که ماحصل آن را با هم مرور می کنیم:

اقتصادسرآمد: قدمت این شرکت چند سال است و این فعالیت را با ساخت چه کالایی آغاز کرده است؟
دکترعاملی: ضمن سلام به مخاطبان روزنامه اقتصادسرآمد، شرکت عظیم کنتورسازی ایران از سال 1347شروع به فعالیت کرده است. این شرکت در ابتدا با ساخت کنتور برق فعالیت خود را آغاز کرد حالا اما در بهترین وضعیت معمول خود به سر می برد و در همین راستا به ملت ایران زمین خدمت رسانی می کند.

اقتصادسرآمد: آقای دکتر از بروزرسانی و همگام سازی شرکت با تکنولوژی روز بفرمایید آیا شما در بحث بروزرسانی در محصولات تان چقدر موفق بوده اید؟
دکترعاملی: متناسب با رشد و توسعه تکنولوژی از 100سال پیش تا کنون شیب صعودی داشته ایم و از 50 سال پیش بانزدیک شدن به محورهای مختلف، این شیب افزایش بیشتری به خود گرفته است متناسب با این رشد تکنولوژِی نسل کنتورها هم هوشمند شده اند. اولین کنتورها در کشور مکانیکی بوده اند که شما احتمالا در منازل بستگان قدیمی خود دیده اید که کنتورها مکانیکی و چرخشی بود و روی آن ها نوشته شده بود ساخت ایران اما وابسته به شرکت A.E.G آلمان بود. شرکت کنتور سازی با مشارکت A.E.G آلمان در سال 1347 تاسیس شد و به مشارکت های مختلف با بانک صنعت و معدن، توانیر، وزارت نیرو فعالیت می کرد. از سال 1387 هم از طریق بورس 38 درصد سهام آن که متعلق به دولت بود به در بخش خصوصی واگذار شد. بخشی از سهام هایی که به بانک صنعت و معدن و بانک ملی بود منتضی شد و به شرکت کنتورسازی سهامی عام تبدیل شد.

اقتصادسرآمد: چند در صد از بازار داخل متعلق به شرکت است و برای بازارهای خارجی با کدام کشورهای خارجی فعالیت می کنید و چه کشورهایی الضافه خواهند شد؟
دکترعاملی: متاسفانه علی رغم وجود 13 شرکت کنتور سازی در کشور، بازار داخل هنوز کفاف مصرف داخلی را نمی دهد و به دلایل مختلف تولید نسبت به نیاز داخل کمتر است. چون نصب و جایگزینی آن ها زمانبر است و بیش از 24-25 میلیون کنتور منصوبه در کشور داریم.  
کنتورسازی ایران قدمی ترین و بزرگترین تولیدی کنتور در خاورمیانه است 
از این تعداد حدود 80درصد آن متعلق به کنتورسازی ایران است چون هم قدیمی تر و هم بزرگترین تولید در خاورمیانه است. از این 13 شرکت حدود 7 شرکت کناره گیری کرده و از این صنعت خارج شده اند. در واقع در حال حاضر  3 الی 4 شرکت فعال هستند و سهم بازار را هم باهم دارند و رقابت آنچنانی نیست. البته رقابت کیفی و کمی است اما فعلا هرکدام سهم بازار خودشان را دارند. در مورد صادرات با شرایط اقتصادی بدکنونی ما کاهش ارزش پول ملی پیدا کردیم. در وضعیتی که دلار به 50 هزار تومان رسیده و باید گفت مخرب و مضر است اما در دو بخش مفید و سودآور و باعث توسعه است اولی صادرات و دومی گردشگری. از کشورهای خارجی توریسم بهداشت و سلامت، برای درمان به ایران می‌آیند چراکه ارزان تر و به صرفه تر است. همین عرب ها با پول شان می‌آیند و آن را تبدیل به دلار می‌کنند و یک فرهنگ نامتناجس و نفرت انگیز در بین مردم به وجود آورده اند که البته می توانست با تورهایی که ایجاد می کردند باعث توسعه بخش گردشگری شوند که متاسفانه نشد. اما بخش توسعه صادرات همانطور که گفتم ما هنوز پاسخگوی بازار داخل نیستیم، باید 30 میلیون کنتور هوشمند نصب شود که آخرین نسل هستند و حدود 20میلیون کنتور باید عوض شود که این برنامه زمان‌بر است و کفاف تولید داخل را نمی‌دهد.
اقتصادسرآمد: در حوزه صادارت بفرمایید کنتورسازی ایران،محصولات را به خارج از کشور صادر می کند؟
دکترعاملی: بله در این راستا در دهه 90 کنتورسازی ایران با تاجیکستان قرارداد مشارکت تولید کنتور را در شهر دوشنبه امضا کردیم که بنا به دلایل در همان دهه 90 متوقف شد ولی باز مجدداً با سفر وزیر نیرو به تاجیکستان یک نماینده از شرکت کنتورسازی هم رفتند و این تفاهم نامه را پایدار کردند و قرار است یک خط تولید مشترک ساخت کنتور در شهر دوشنبه احداث و راه اندازی شود. در این باره با کشور عراق هم صحبتهایی انجام گرفت که نتیجه ای در بر نداشت. حتی به اتفاق رئیس شرکت مپنا دکتر علی‌آبادی که در حال حاضر وزیر صمت هستند به عراق رفتیم که در شهر نجف نیروگاه 3000مگاواتی به صورت رایگان تاسیس کنند که باز هم نشد.
صادرات به کشورهای اروپایی خیلی مهم و اثر گذار است، محصولات را نباید به عراق و افغانستان صادر کرد چرا که به نظر بنده به ضرر شرکت است، اما صادرات به کشورهایی چون سویس و فرانسه و آلمان به نفع کشور می‌باشد و مسئولان باید به این نکته بسیار توجه و رسیدگی کنند.

اقتصادسرآمد: چرا ما باید در کشورهای عربی سرمایه گذاری کنیم؟
دکترعاملی: توسعه اماکن متبرکه خارج از کشور مشارکت های فراوان است و هزینه های فراوانی دارد. در بخش نیرو و نیروگاه هم قرار است همکاری هایی انجام شود ولی صادرات ما به عراق منتفی بود و شد ولی در تاجیکستان قبلا شروع شده بود و الان هم ادامه دارد. همچنین مذاکراتی پیرامون صادرات لامپ های فوق کم مصرف هم و همچنین پنل برق خورشیدی «سولار» که از تولیدات این شرکت است، در تاجیکستان داشته ایم.

اقتصادسرآمد: از سرمایه در گردش بفرمایید آیا برای تامین تسهیلات شرکت مشکلی ندارد؟
دکترعاملی: وزارت نیرو تنها مخاطب و مشتری کنتورهای برق است، همکاری نسبتا خوبی با کنتورسازها و اعضای سندیکای برق کشور که حدود 600 شرکت حوزه برق است (از نیروگاه تا مصرف (تولید برق، مصرف برق، بخش تجاری، مسکونی و کشاورزی فعالیت می‌کنند) دارند. وزارت نیرو مخاطب آن‌هاست. ولی تسهیلات بانکی متاسفانه خیر . ضمن اینکه در شرایط فعلی و در صورت پرداخت به موقع وزارت نیرو و مشتریان، تولیدکنندگان از بانک ها تسهیلات نگیرد به نفع آنهاست.

اقتصادسرآمد: مشکل خاصی برای تامین قطعات و تولید نهایی محصولات باتوجه به تحریم‌ها ندارید؟
دکترعاملی: ما بسیاری از قطعات را در داخل کشور تولید کرده ایم و برای ساخت آن‌ها تقریبا اکثر آنها را بومی سازی کرده ایم و خودکفا شده ایم.