printlogo


با هدف بهبود اقتصادی وضعیت کشورهای  آسیای مرکزی صورت گرفت
تاکید اسپکا بر توسعه ترانزیت با اولویت خزر و خلیج فارس 

قزاقستان آماده همکاری فعال در توسعه کریدور شمال-جنوب است
​​​​​​​گروه ترانزیت بین الملل – امید عباسی - شرکت‌کنندگان در نخستین اجلاس سران برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی (SPECA) که با حضور جمهوری آذربایجان برگزار شد بر توسعه کریدورهای حمل‌ونقل منطقه‌ای به‌ویژه در مسیرهای خزر و خلیج فارس با هدف بهبود اقتصادی وضعیت کشورهای عضو تاکید کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آخر هفته گذشته میزبان اجلاس سران دولت‌های کشورهای شرکت‌کننده برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد آسیای مرکزی (SPECA) بود. امسال بیست و پنجمین سالگرد برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصادهای آسیای مرکزی (SPECA) است و در حال حاضر جمهوری آذربایجان ریاست آن را بر عهده دارد.
براساس گزارش ایرنا،این نشست نشان داد که اعضای این تشکل منطقه‌ای تلاش دارند از طریق اقدامات مشترک و مداوم فضای همکاری سودمند متقابل و فرصت های جدیدی را ایجاد کنند.
در این اجلاس الهام علی اف، قاسم ژومارت توکایف، صادیر ژاپاروف، امامعلی رحمان، شوکت میرضیایف به ترتیب رئیسان جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و همچنین ایراکلی غاریباشویلی نخست وزیر گرجستان، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و خواجه مرات گلدیمورادوف معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان شرکت کردند. تاتیانا مولچان دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا، آرمیدا سالسیا آلیسجابانا دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوس آرام (Escap) و همچنین جاسم البدایوی، دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس نیز از دیگر شرکت‌کنندکان این اجلاس بودند.
در این اجلاس نقش مهم اسپکا به عنوان یک بستر موثر برای همکاری اقتصادی و گفتگوی مداوم برای ترویج همکاری بین طرفین در زمینه های اولویت دار مانند توسعه کریدورهای حمل و نقل با محوریت خزر و خلیج فارس برای بهبود اقتصاد، تجارت، تحول و نوآوری دیجیتال، صنعت، انرژی، مدیریت منابع آب، محیط زیست، انتقال سبز و سایر زمینه های مورد علاقه متقابل مورد توجه قرار گرفت.
همچنین، تعدادی از اسناد از جمله نقشه راه دیجیتالی کردن داده‌های چند منظوره و تبادل اسناد در امتداد کریدور حمل و نقل ترانس خزر با استفاده از ابزارهای حقوقی و استانداردهای سازمان ملل به تصویب رسید.

عامل اتحاد اسپیکا ثبات سیاسی است
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و میزبان این اجلاس خاطرنشان کرد: در طول ۲۵ سال، روابط همه جانبه بین کشورهای ما با موفقیت توسعه یافته است، اما اجلاس سران کشورهای عضو اسپکا برای اولین بار برگزار می شود.
وی تصریح کرد: امروز جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان با موفقیت در تعدادی از قالب‌های چندجانبه همکاری می‌کنند.
وی با اشاره به دعوت خود از نخست وزیران گرجستان و مجارستان و دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس برای حضور افتخاری در این نشست، گفت: من اطمینان دارم که برگزاری اجلاس با چنین ترکیبی راه را برای شکل گسترده‌تری از همکاری‌های اقتصادی باز خواهد کرد.
به گفته علی اف، عامل اتحاد کشورهای اسپکا ثبات سیاسی است. «اگر ثبات وجود نداشته باشد، نمی‌توان از توسعه اقتصادی صحبت کرد. امروزه جنگ، درگیری و درگیری های خونین در مناطق مختلف جهان جریان دارد. در کشورهای ما صلح، ثبات و آرامش حاکم است، روند توسعه و ساخت و ساز با موفقیت در حال پیشرفت است. این یک دستاورد و موفقیت بزرگ دولت ها و ملت های ما است.»
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که جمهوری آذربایجان ۳.۵ میلیون دلار به صندوق امانی اسپکا که تحت نظارت سازمان ملل متحد ایجاد شده است، اختصاص خواهد داد.

کشورهای اسپکا به پل قاره ای بین اروپا و آسیا تبدیل شده اند
قاسم ژومارت توکابف رئیس جمهوری قزاقستان در سخنرانی خود گفت: کشورهای ما فرصت‌های زیادی برای گسترش تجارت و همکاری‌های سودمند متقابل دارند.
وی گفت: قزاقستان آماده افزایش صادرات محصولات خود به کشورهای اسپکا در ۱۷۵ قلم کالای به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار است. ایجاد کریدورهای سبز و رفع موانع مختلف، انگیزه قابل توجهی به همکاری تجاری ما از جمله در صنایعی مانند ساخت و ساز، صنایع شیمیایی و غذایی خواهد داد.
توکایف به ظرفیت بزرگ همکاری در چارچوب اسپکا در زمینه همکاری های صنعتی، تضمین امنیت غذایی، محیط زیست، علم، فناوری های دیجیتال، تنوع در حمل و نقل بین المللی و مسیرهای ترانزیتی اشاره کرد.
رئیس جمهور قزاقستان معتقد است که کشورهای اسپکا به پل قاره ای بین اروپا و آسیا تبدیل شده اند. به گفته او طی ۱۵ سال گذشته، قزاقستان بیش از ۳۵ میلیارد دلار در زیرساخت های حمل و نقل سرمایه گذاری کرده است.
وی گفت: از همه شرکا دعوت می کنم که در گسترش ظرفیت های بنادر دریای خزر و همچنین تولید مشترک کشتی های حمل و نقل همکاری متقابل داشته باشند.

تاکید رئیس جمهوری قرقیزستان بر حمل‌ونقل بین کشورهای اسپیکا
به گفته صادیر ژپاروف رئیس جمهوری قرقیزیزستان، گسترش همکاری ها و تقویت روابط با کشورها و مناطق همسایه به افزایش قدرت بازارها، بهبود تبادل دانش و تجربه و همچنین ایجاد فرصت‌های جدید برای توسعه کمک خواهد کرد.
او گفت: نیاز به تنوع بخشیدن به کریدورهای حمل و نقل بین‌ المللی برای قرقیزستان همچنان مهم است.
رئیس جمهور قرقیزستان گفت: در این زمینه، پروژه راهبردی ساخت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان برای کشور ما و سایر کشورهای همسایه منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: اجرای این پروژه بزرگ منطقه ما را از بن بست حمل و نقل به کوتاه ترین شکل خارج خواهد کرد، حدود چهار میلیارد نفر را به هم متصل خواهد کرد، جغرافیای حمل و نقل از آسیا از طریق ترکیه به اروپا، خاورمیانه، ایران، خلیج فارس و شمال آفریقا را گسترش خواهد داد.
علاوه بر این، قرقیزستان در حال کار بر روی سازماندهی و اجرای طرح حمل و نقل بار در مسیر قرقیزستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه – بیشتر به کشورهای اروپایی و همچنین در مسیر قرقیزستان –ازبکستان – ترکمنستان – ایران – بیشتر به عربستان سعودی است.
ژپاروف گفت: ما قصد داریم از کریدور جنوبی ترانس خزر برای حمل و نقل جاده ای و راه آهن کالا از قرقیزستان و چین به کشورهای اروپایی، گرجستان، آذربایجان استفاده کنیم.
امامعلی رحمان رئیس‌ جمهوری تاجیکستان تاکید کرد که تاجیکستان اهمیت زیادی برای تقویت همکاری های سودمند برای طرفین در چارچوب اسپکا قائل است.
او تصریح کرد: اکثر کشورهای عضو اسپکا در میان شرکای تجاری و اقتصادی ما موقعیت های پیشرو را اشغال می کنند و گردش مالی-تجاری تاجیکستان با کشورهای این گروه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.

توجه ویژه سخنرانی رئیس جمهور ازبکستان به مشکل افغانستان
شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در این اجلاس از شرکت کنندگان خواست تا همکاری با افغانستان را در چارچوب اسپکا بازگرداند.
او تاکید کرد: ما نمی توانیم اجازه دهیم افغانستان با مشکلاتش تنها بماند. بدون ایجاد یک گفتگوی بین المللی با دولت فعلی، دستیابی به نتیجه مثبت غیرممکن خواهد بود.
رئیس جمهور ازبکستان همچنین اولویت های همکاری منطقه ای را در چارچوب برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد آسیای مرکزی مشخص کرد.
وی گفت: ما امید زیادی به توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر داریم. من مطمئن هستم که اتصال کریدور میانی با پروژه کمربند و جاده، و همچنین شبکه حمل و نقل فرااروپایی (TEN-T) و استراتژی دروازه جهانی تأثیر چند برابری قدرتمندی به تجارت جهانی خواهد داد. در کنار این، قزاقستان آماده همکاری فعال در توسعه کریدور شمال-جنوب است.
وی افزود: کشور ما طی ۱۵ سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد دلار در زیرساخت های حمل و نقل سرمایه گذاری کرده است. در طول سه سال آینده، ما قصد داریم بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر راه آهن بسازیم. این باعث افزایش ظرفیت به سمت چین، آسیای جنوبی، روسیه و اروپا خواهد شد. من همه شرکا را به همکاری سودمند متقابل برای توسعه ظرفیت بنادر دریای خزر و همچنین تولید مشترک کشتی های حمل و نقل دعوت می کنم.