printlogo


سید همایون صفوی، شرکت نمایندگی کشتیرانی نمونه کشوری به اقتصادسرآمد می گوید: 
افزایش یکباره تعرفه سازمان بنادر لطمه بزرگی به شرکت های پیمانکاری دریایی

اگر سازمان بنادر برای کشتی های ایرانی تخفیفی قائل نشوند، کشتی خودمان را زیر پرچم کشوری مانند تانزانیا که از پرداخت مالیات معاف است می بریم
​​​​​​​​​​​​​​گروه اقتصاددریا – محمدرحیمی -  چرخه آب یا چرخه هیدرولوژی به فرآیندهای پویای گردش آب در کره زمین گفته می شود که در این فرآیند، آب در حالت های مختلف جامد، مایع و بخار محیط های مختلفی را طی می کند. در این بین، دریاها و اقیانوس ها در تأمین حجم بسیار بالایی در آب در قالب مایع، تأثیر قابل ملاحظه ای در این چرخه و تأمین آب برای حیات موجودات زنده از جمله موجودات خشکی زی از طریق توان تولید ابر و بارش متعاقب آن دارد. دریا آب و هوای زمین را معتدل می کند و علاوه بر چرخه آب، نقش مهمی هم در چرخه کربن و نیتروژن دارد. دریاها منبع عظیم مواد غذایی است و کشتیرانی و حمل و نقل دریایی برای جامعه بشری اهمیت حیاتی دارد. پتانسیل دریاها در تولید منابع هیدروکربنی و سایر مواد معدنی و تولید انرژی اهمیت این پهنه های آبی را صدچندان کرده است. اما همه این قابلیت ها در صورتی ممکن می شود که قابل استحصال باشد و این مهم تنها از طریق فعالیت های بشری ممکن می شود و در این رابطه، بشر مدیون نیروهای کاری است که بهره گیری از منابع دریا را برای همگان امکان پذیر می کنند.
تلاش در دریا توسط دریانوردان و سایر نیروی شاغل در آن پهنه، نیازمند شناخت و توجه عامه مردم به آن ها از طریق معرفی و شناساندن از طریق روش های مختلفی چون بهره گیری از بستر رسانه و برگزاری جشنواره ها و ... برای پاسداشت خدمات آن هاست. روز جهانی دریانوردی فرصتی برای تقدیر تلاشگران عرصه دریا به وجود آورد، برخی از برگزیدگان دریایی تکریم شدند. در همین رابطه ما در  روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد با سید همایون صفوی، به عنوان شرکت نمایندگی کشتیرانی نمونههم صحبت شدیم که شرح این گفت و گو را با شما یه اشتراک می گذاریم:
سلامت در کار، سرمایه هر شرکتی است
اقتصادسرآمد: ضمن تبریک انتخاب شرکت شما ، دلایل انتخاب شرکت شما به عنوان یک شرکت نمونه چیست؟
سید همایون صفوی: شرکت کشتیرانی دنج سفر کیش از سال 1376 با 10 نیروی کار شروع به کار کرده است که الان 150 نفر افزایش یافته است. به طور معمول حقوق افراد در شرکت های خصوصی با 2 تا 3 ماه تأخیر پرداخت می شود، ولی شرکت ما در کل دوره فعالیتش حقوق پرسنل را تا حداکثر پنجم هر ماه پرداخت کرده است. سنوات و پاداش نیروی کارمان را طی 26 سال فعالیت، قبل از اینکه سال به پایان برسد، واریز کردیم. پرسنل عموماً بر روی شناور هستند و ما حقوق، پاداش و سنوات آن ها را به موقع به حساب خانواده هایشان می ریزیم.
شرکت ما یک شرکت تخصصی است که فقط در حوزه حمل و نقل سوخت فعالیت دارد و صرفاً بارهای نفتی و پتروشیمی ها را حمل می کند.

اقتصادسرآمد: شما به عنوان یک فرد مجرب و با سابقه در کار کشتیرانی، چه شرکتی را در زمینه کاری خودتان نمونه می دانید و چه شاخص ها و معیارهای را برای نمونه و حرفه ای بودن پیشنهاد می کنید؟
سید همایون صفوی: اعتقادم این است یک شرکت نمونه باید سلامت کار کند و با سلامت کارش راپیش ببرد. در کشتیرانی اگر کسی بخواهد حرفه ای کار کند، اگر تسهیلاتی از بانک بگیرد، با مردم و سازمان های دولتی کار کند، مهم ترین خصلتی که می تواند داشته باشد، سالم و سلامت کار کردن است تا بتواند اعتماد تمام بخش های خصوصی و دولتی را به خودش جلب کند. کار سالم هم برای شرکت خوب است و هم برای جامعه!

اقتصادسرآمد: شما سال های زیادی را برای این مملکت زحمت کشیدید، خاطره یا تجربه های کاری قابل توصیه شما چه چیزهایی می تواند باشد؟
سید همایون صفوی: ما معمولاً سوختی را که به جزایر حمل می کنیم با نرخ دولتی، لیتری 300 تومان به ما تحویل می شود و معمولاً یک هدررفتی (پرت) هم به اندازه نیم در هزار در نظر می گیرند، یعنی از هر 1000 لیتر، ما مجازیم که براساس قراردادهای مرسوم نیم لیتر آن را تحویل ندهیم. در پایان هر سال که برای تسویه حساب مراجعه می کردیم برای یک سال ما مجاز بودیم یک میلیون لیتر کسری داشته باشیم، اما معمولاً بین 100 تا 150 هزار لیتر کسری داشتیم. باید بدانید که در حال حاضر سوخت در دریا، لیتری 30 هزار تومان است و ما این یک میلیون لیتر را که مجازی کسر داشته باشیم به 100 هزار لیتر رساندیم و 900 هزار لیتر دیگر را تحویل دادیم که معمولاً شرکت های دیگر این کار را انجام نمی دهند. ما به سازمان های دولتی هم پیشنهاد دادیم که این قاعده هدررفت مجاز یک تا دو در هزار به نیم در هزار تغییر یابد که این کار هم صداقت شرکت تحویل دهنده را نشان می دهد و هم کارفرمایان می توانند اعتماد بیشتری به آن شرکت بکنند.

اقتصادسرآمد: مسائل و مشکلات اصلی حرفه شما چیست؟
سید همایون صفوی: اصلی ترین مشکل ما به سازمان بنادر و دریانوردی برمی گردد. این سازمان عوارض بندری را از 4 هزار تومان به 8 هزار تومان و بعد از آن به 18 هزار تومان افزایش داده است و امروز هم براساس ارز نیمایی به مبلغ 42 هزار تومان حساب می کنند. این تغییر مبلغ، ظرف مدت دو سال اتفاق افتاده است. قراردادهای ما معمولاً بین دو تا سه ساله است. وقتی در قرارداد سال های جلوتر ما هزینه عوارض بندری را براساس 4 یا 8 هزار تومان منظور کردیم و تغییر قیمت افزایشی یکباره به 42 هزار تومان لطمه بزرگی به شرکت هایی پیمانکاری مانند ما وراد می کند. وقتی هم مراجعه می کنیم می گویند که سامانه دولت است و بنا به نظر بانک مرکزی این گونه محاسبه می شود.
همچنین سازمان بنادر و دریانوردی تفاوتی برای عوارض از کشتی با پرچم ایران و کشتی با پرچم سایر کشورهای قائل نیست و از همه کشتی ها با همان نرخ 42 هزار تومان محاسبه می کند که این نرخ ظلم فاحشی به صاحبان شناورهای ایرانی است. مشکل اصلی ما تورم موجود در جامعه، اختلاف ارز داخلی و ارزهای بین المللی و اعمال این اختلاف در تعرفه های سازمان بنادر و دریانوردی است.

اقتصادسرآمد: پیشنهاد شما برای حل این مسأله چیست؟
سید همایون صفوی: که در تمام دنیا برای پرچم خودشان یک امتیازاتی را قائل می شوند، ولی متأسفانه سازمان بنادر و دریانوردی، برای کشتی های با پرچم کشور ما و مخصوصاً برای کشتی های حمل و نقل سوخت قائل نیست. پیشنهادم به سازمان بنادر و دریانوردی این است حداقل برای کشتی های ایرانی که سرمایه ملی کشور محسوب می شود، تخفیفی قائل شوند. اگر تخفیفی قائل نشوند، دلیلی ندارد که ما پرچم کشتی خودمان را، پرچم ایران نگه داریم، می توانم پرچم کشورهای دیگری مانند تانزانیا کنم که حداقل از پرداخت مالیات معاف باشم.