سرپرست اداره کل مهندسی عمران سازمان بنادر اعلام کرد:
به ثمر نشستن تلاشهای سازمان بنادر در خصوص بازگشایی کانال آشوراده
سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرحها سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تلاشهای چند ساله این سازمان در خصوص بازگشایی کانال آشوراده به ثمر نشست و در نهایت عملیات بازگشایی پس از لایروبی کانال، انجام شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سعید حسن عباسی درخصوص تلاشهای چند ساله این سازمان به منظور بازگشایی کانال آشوراده، اظهار داشت: پس از انجام مطالعات چند ساله و تفضیلی منتهی به سال ۱۴۰۰ با دستور ویژه ریاست محترم جمهوری در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، بلافاصله مطالعات تفصیلی و پیرو آن عملیات اجرایی پروژه با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان در دستورکار قرار گرفت.
وی افزود: در نهایت عملیات بازگشایی پس از لایروبی کانال به حجم ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب با طول ۱۱ کیلومتر و عرض ۳۰ تا ۴۵۰ متر انجام شد.سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرحها سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: با این بازگشایی، حجمی در حدود ۱.۵ میلیارد مترمکعب از سمت دریا وارد خلیج خواهد شد و طی حدود ۲ تا ۳ هفته همترازی سطح آب دریا و خلیج رخ میدهد.
حسن عباسی افزود: انشاءالله تا پایان سال، اقدامات تکمیلی محیط زیستی نظیر احیای پوشش گیاهی روی ۱۰۰ هکتار اراضی و پایش پارامترهای کیفی آب خلیج گرگان در پروژه انجام خواهد شد
وی در خصوص اثرات اجرای پروژه بازگشایی کانال آشوراده و احیای خلیج گرگان در منطقه، عنوان کرد: زیر سطح آب بردن ۱۵ تا درصد از خلیج نسبت به وضعیت کنونی و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، بالا رفتن کیفیت آب با ایجاد جریانات آبی به ویژه در خیزابها و کاهش شوری آب (شوری در آخرین روزهای قبل از بازگشایی تا ۴۵ هم رسیده بود) از جمله مهمترین اثرات اجرای پروژه مذکور است.
سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرحها سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: جلوگیری از مرگ تدریجی خلیج و حفظ حیات آبزیان، پرندگان و پناهگاه حیاتوحش و همچنین رونق گردشگری و اقتصاد بومی از دیگر اثرات پروژه است.