printlogo


معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان
دو بیماری خاموش  در کمین مردم است

رضا حبیبی خبرنگار اقتصادسرآمد- مریم کوشکی در نشست با خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه پدیده شهرنشینی خوبی‌ها و بدی‌هایی داشته است، اظهار داشت: پدیده شهرنشینی موجب شده که وضعیت بهداشت جامعه بهتر شود، شاخص‌های بهداشتی ارتقا پیدا کند، امید به زندگی نیز افزایش پیدا کرده است.
وی عنوان کرد: امید به زندگی که افزایش پیدا کند، سن نیز افزایش پیدا می‌کند، بالارفتن سن نیز موجب می‌شود که بیماری‌های غیرواگیر افزایش پیدا کند، علت دیگر همچنین سبک زندگی است که یک سری از بیماری‌ها افزایش پیدا کند.معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان داشت: بیش از ۵۳ درصد از علت‌های مرگ‌ومیر در جهان، بیماری‌های غیرواگیر است، این بیماری‌های غیرواگیر شامل دیابت، فشارخون بالا، قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری مزمن تنفسی و… هستند.
کوشکی با بیان اینکه بین همه این بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی از همه مرگ‌ومیر بالاتری دارند، افزود: یکی از علت‌های اصلی بیماری‌های قلبی عروقی نیز، فشارخون بالا است.
وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت‌گرفته در مورد بیماری‌های دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی، مشخص شده که چهار عامل خطر مشترک دارند، این عوامل کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و مصرف دخانیات هستند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر بیماری‌های غیرواگیر نیز همین چهار عامل هستند، تصریح کرد: از طرف دیگر این بیماری‌ها خیلی راحت قابل‌پیشگیری هستند، اگر در سبک زندگی اصلاحی رخ دهد، افراد تغذیه مناسب داشته باشند، فعالیت فیزیکی مناسبی داشته باشند، الکل مصرف نکنند و سمت مواد دخانی نروند، خودبه‌خود چهار بیماری یاد شده، کنترل، پیشگیری و یا مراقبت خوبی در مورد آنها می‌شود.
کوشکی با بیان اینکه در این راستا پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: هزینه‌های سرسام‌آور بیماری‌های غیرواگیر نکته دیگر در این زمینه است، این بیماری‌ها، به‌خصوص دیابت و سپس فشارخون بالا هزینه‌های بسیار زیادی را به فرد و سیستم سلامت جامعه وارد می‌کنند.