printlogo


مديركل ميگو و آبزيان آب شور سازمان شيلات ايران
توليد ۱۶۰ هزار تُن ميگو در برنامه هفتم توسعه كشور

مديركل ميگو و آبزيان آب شور سازمان شيلات ايران گفت: توليد ۱۶۰ هزار تُن ميگو در برنامه هفتم توسعه كشور هدف گذاري شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، وحيد معدني در نشست كميته فني ميگو در اداره كل شيلات خوزستان افزود: ترويج و توسعه واحد‌هاي نرسري بچه ميگو و توليد ۱۶۰ هزار تُن ميگوي پرورشي  تا پايان سال ۱۴۰۷ محقق مي‌شود.
وي گفت: افق توليد ميگو به نحوي هدايت مي‌شود كه سهم نسبتاً قابل توجهي از توليدات ميگوي كشور در خوزستان تأمين شود.
مديركل ميگو و آبزيان آب شور سازمان شيلات كشور اظهار داشت: در سال جاري براساس تدابير و تمهيدات صورت گرفته به ويژه در مراكز تكثير تحت عنوان مراكز نرسري توليد ميگوي استان خوزستان به لحاظ كيفيت و كميت محصول با يك جهش قابل توجهي مواجه شده است.
معدني با تأكيد بر ترويج و توسعه واحد‌هاي نرسري بچه ميگو در مزارع پرورش ميگو و اصلاح برخي ساختار‌ها به عنوان يكي از مهمترين هدفگذاري‌هاي شيلات كشور خاطرنشان كرد: اين مهم به صورت عمومي پيش از انتقال لارو ميگو به استخر‌هاي پرورشي بايد در مراكز نرسري طي دوره ۳۰ الي ۴۵ روزه مورد پرورش اوليه و مديريت فني و بهداشتي قرار گيرد.
وي افزود: بيش از ۹۵ درصد توليدات ميگوي كشور از سطح مزارع استان‌هاي بوشهر و هرمزگان برداشت مي‌شود و توليد ميگو در استان خوزستان امسال با يك هزار و ۷۱۸ تُن نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است و ارتقاء رتبه خوزستان و دستيابي به جايگاه سوم و بالاتر كشوري پيش‌بيني مي‌شود.
معدني با بيان اينكه افق توليد ميگو به نحوي هدايت مي‌شود كه سهم نسبتاً قابل‌توجهي از توليدات كشور در خوزستان پايه گذاري و تأمين شود تصريح كرد: هدفگذاري توليد ميگوي خوزستان به گونه‌اي است كه علاوه بر توسعه مجتمع پرورش ميگوي چوئبده آبادان، مجتمع پرورش ميگوي ۳۹۵ هكتاري هنديجان، شناسايي ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي جديد، بهره مندي از آب‌هاي نامتعارف، مزارع منفرد و استخر‌هاي دو منظوره، استفاده از زهاب مزارع نيشكر نيز به سرعت در حال برنامه ريزي و در دستور كار قرار گرفته است.
مديركل ميگو و آبزيان آب شور سازمان شيلات كشور از خوزستان به عنوان پايتخت آبزي‌پروري ايران ياد كرد و ادامه داد: با نگاهي به مجموعه توليدات شيلاتي استان در زمينه پرورش ماهيان خاوياري، ماهيان سردابي، ماهيان گرمابي و ساير آبزيان و همچنين وجود منابع مستعد آبزي پروري و پتانسيل‌هاي آبي بسيار بالا و اقليم متنوع اهميت به‌كارگيري كليه منابع موجود با يك ريل‌گذاري مناسب در مسير رشد پايدار جهت تحقق سياستگذاري‌هاي راهبردي سازمان شيلات دوچندان مي‌شود.