printlogo


گزارش« اقتصاد سرآمد»  از افتتاحیه  هفتمين نمايشگاه بين‌المللي شيلات وآبزيان
به دنبال  اجرای سند دانش بنیان  امنیت  غذایی هستیم

تیلاپیا مانند قزل‌آلا در کشور تجاری می‌شود
​​​​​​​گروه شیلات- امید اسماعیلی- رییس سازمان شیلات ایران بر اهمیت توسعه دریامحور در راستای نیل به امنیت غذایی با توجه به اقلیم و ظرفیت های کشور تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، سید حسین حسینی در آیین افتتاحیه هفتمين نمايشگاه بين‌المللي شيلات، آبزيان، ماهيگيري، غذاهاي دريايي و صنايع وابسته که با شعارنقش آفريني شيلات در توسعه دريا محور در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد، با اشاره به تهدید امنیت غذایی به عنوان یکی از  تهدیدهای مهم بشریت بر لزوم روی آوردن به توسعه دریا محور در راستای سند دانش بنیان امنیت غذایی در چهارمحور فراهمی غذا، در دسترس بودن، ‌سلامت غذا و پایداری و تاب آوری غذا تاکید کرد.
وی افزود: در صورتی که بخواهیم در سال ۱۴۲۰ غذای ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت کشور را تامین کنیم، باید ظرفیت های زیستی و اقلیمی را به کار بگیریم و به سمت الگوی کشت و فراتر از آن، الگوی تولید روی بیاوریم و بر این اساس استفاده از پروتئین آبزیان به عنوان کم آب برترین پروتئین ها، یکی از اولویت های ماست.
حسینی ضمن اشاره به موضوع گازهای گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیامدهای پرورش دام‌های بزرگ و همچنین ضریب تبدیل بسیار آبزیان افزود: از منظر تاب آوری امکان تولید آبزیان در مکان‌های مختلف، مناطق خشک و نامتعارف، در آبهای شیرین، لب شور، شور و خیلی شور، وجود دارد و دارای  ظرفیت های وسیعی است که به درستی در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است.وی افزود: ما در مسیر توسعه باید به سمت دریا و توسعه دریامحور برگردیم. ظرفیت های کشورمان در این ارتباط که کمتر به آن پرداخته شده است، در حوزه سواحل، دریاها و  جزایر، داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل با احتساب جزایر، و رتبه ۴۰ از ۲۸۲ کشور مشرف به دریا است.
رییس سازمان شیلات اضافه کرد: شیلات باید رویکرد خود را با جهان تطبیق دهد و به سمت کاهش صید و صیادی و توسعه آبزی پروری حرکت کند؛ چرا که ما نمی‌توانیم چندان منتظر بهره برداری از ذخایر برای تامین غذا باشیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در توسعه صنعت شیلات، رشد آبزی پروری ما در مقایسه با دنیا که ضریب رشد ۴,۲ دارد، ۷,۳ است و شاهد رشد ۲۴۰ درصدی در این ارتباط بوده ایم.
حسینی افزود: در حال حاضر از ۳۵ هزار تن تولید اول انقلاب به یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن تولید محصولات شیلاتی رسیده ایم که از این میان ۷۵۱ هزار تن تولید حوزه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن در حوزه آبزی پروری بوده است.
وی گفت: برای دستیابی به تولید ۲/۶ میلیون تن  برنامه ۱۰ ساله امنیت غذایی در حوزه آبزیان، باید از دریا به عنوان پایه زیستی از کرانه و پس کرانه برای پرورش و صنایع پس از پرورش، و نهایتا خوشه تولید بهره ببریم  که امکانات آن با پیگیری وزارت جهاد و معاونت تخصصی دریایی این وزارتخانه محقق می شود.

رفع محدودیت‌های زیست‌محیطی
 تولید تیلاپیا در ایران 
 رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت: محدودیت‌های تولید ماهی تیلاپیا در کشور برداشته شده است و تولید این محصول در کشور افزایش می‌یابد تا مانند ماهی قزل‌آلا تبدیل به گونه‌ای تجاری شود.
وی اظهار داشت: تولید تیلاپیا در 144 کشور دنیا انجام می‌شود و از آن به‌عنوان مرغ آبزیان یاد می‌شود.
حسینی افزود: ظرفیت‌های زیادی نیز برای تولید این محصول در کشورمان وجود دارد که با تلاش‌های انجام‌شده دغدغه زیست‌محیطی تولید این‌گونه آبزی در کشور برداشته شده است.

تیلاپیا مانند قزل‌آلا در کشور تجاری می‌شود
رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: یک‌هزار تن تیلاپیا در کشور تولید می‌شود اما برنامه‌ریزی داریم تولید این محصول را در کشور افزایش دهیم و مانند ماهی قزل‌آلا به گونه‌ای تجاری تبدیل کنیم.
حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم گفت: استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم‌، یزد و سمنان مجوزهای زیست‌محیطی برای تولید ماهی تیلاپیا دریافت کرده‌اند اما  در حال پیگیری هستیم که تولید این گونه در استان‌های مشابه نیز انجام شود.وی افزود‌: باید از این گونه ارزشمند که در کشورهای مختلف تولید می‌شود در ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود استفاده شود.
رئیس سازمان شیلات ایران ابراز کرد: تولید تیلاپیا به‌صورت بسته انجام می‌شود و نگرانی‌های زیست‌محیطی آن رفع می‌شود؛ تولید این‌گونه در کشور با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی انجام می‌شود.حسینی تصریح کرد: در گام اول تولید این محصول در تمام استان‌هایی که به آب‌های منابع طبیعی دسترسی ندارند تولید خواهد شد و در مراحل بعد در سایر استان‌ها نیز با رعایت دستورالعمل‌ها تولید می‌شود.
وی در پایان در ارتباط با سرانه مصرف آبزیان در کشور تصریح کرد: سالانه هر نفر 14.1 کیلوگرم آبزیان مصرف می‌کنند که این رقم قبل از پیروزی انقلاب سالانه یک کیلوگرم بود

در انتشار خبر آلودگی میگوی ایران؛
 پای جریان نفوذ 
 رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه از منتشرکننده خبر آلودگی میگوی ایران به پساب و برگشت خوردن آن شکایت شده است، گفت: در این ارتباط پای جریان نفوذ در میان است و می‌خواهند به تولید ضربه وارد کنند.
وی گفت: یک میلیون و 352 هزار تن تولید کل آبزیان کشور است که 751 هزار تن در حوزه صید صیادی و 301 هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است.
وی اضافه کرد: 181 هزار تن صادرات محصولات شیلاتی داریم که 605 میلیون دلار ارزش صادراتی آن است.
رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: 250 هزار نفر در حوزه شیلات شاغل هستند که از این تعداد 136 هزار نفر مشغول به صید و صیادی هستند.
حسینی تصریح کرد: در حوزه تولید و صادرات ماهیان زینتی نیز پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌ایم به‌طوری که 323 میلیون قطعه تولید می‌شود و سالانه 475 هزار دلار از این بخش ارزآوری داریم.
وی در واکنش به خبر برگشت میگوی صادراتی بوشهر به‌دلیل آلودگی به پساب، اعلام کرد: در سال جاری بیش از 11 هزار تن از این استان صادرات داشته‌ایم که هیچ محموله‌ای از آن برگشت نخورده است.

شکایت از رسانه منتشرکننده آلودگی
 میگوی ایران به پساب
رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: میگوی صادراتی ایران بالاترین کیفیت را در دنیا دارد که در سایر کشورها زبانزد است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از رسانه‌ای که در این ارتباط اقدام به نشر اکاذیب کرده است، شکایت کرده‌ایم زیرا ممکن بود به تولید ملی ضرر وارد کند و اقدام به انتشار مطالب خلاف واقع کرده بود.
حسینی اظهار داشت: این اقدامات در واقع جریان نفوذ است که می‌خواهند به تولید ملی ضربه وارد کنند.

توسعه پرورش آبزیان در سواحل و جزایر
وی با بیان اینکه طبق دستور رهبر معظم انقلاب در حال توسعه سواحل و جزایر برای پرورش آبزیان در کشور هستیم، گفت: در تولید پرورش ماهی در قفس 400 هزار تن تولید داریم، همچنین 160 هزار تن پرورش میگو انجام می‌شود که به‌دنبال توسعه آن در سواحل هستیم.
رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تنظیم بازار در حوزه شیلات گفت: با واردات به‌ازای صادرات برای تنظیم بازار تولیدات حوزه آبزیان و تعدیل قیمت‌ها اقدام می‌کنیم و برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط در دستور کار داریم.
حسینی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با وضعیت صید ترال در کشور خاطرنشان کرد: صید ترال ابزاری برای صید است و بر اساس مکان و زمان می‌تواند مناسب یا مخرب باشد اما در صورتی که در زمان، مکان و گونه‌ مناسب استفاده شود برای صید ماهیانی مانند فانوس‌ماهی، مناسب است که از این طریق می‌توانیم مواد اولیه خوراک آبزیان را بدون واردات تأمین کنیم.
آیین‌نامه صید ترال در حال تدوین است
وی افزود: بر این اساس صید ترال تنها در مناطق آب‌های عمیق و به‌صورت انتخابی انجام می‌شود که آیین‌نامه آن در حال تدوین است.
صید ترال امسال انجام می‌شود
رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: امیدواریم در سال جاری صید فانوس‌ماهیان به‌صورت ترال برای تأمین خوراک آبزیان انجام شود.
حسینی ابراز کرد: از صید ترال در مناطق عمیق برای تولید پودر ماهی از ذخایر 2.3 میلیون تنی برداشت انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: صید ترال تنها توسط شناورهای ایرانی که تعداد آن 8 تا 10 فروند است انجام خواهد شد.

خاوازی: منابع و تسهیلات به سمت توسعه دریامحور هدایت می شود
 کاظم خاوازی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای ایرانی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت: اکنون هدایت منابع و تسهیلات به سمت تولید آبزیان در دستور کار قرار گرفته است. 
وی درباره بسته‌های تشویقی برای حمایت از صادرکنندگان در حوزه شیلات افزود: در حال حاضر برنامه جامعی با رییس سازمان شیلات ایران در دست اقدام داریم که کل زنجیره تولید تا صادرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بنابراین تلاش داریم منابع و تسهیلاتی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص توسعه دریامحور با دقت هدایت شود تا امکانات وزارت جهاد کشاورزی را به نقاط حساس ببریم که تولید را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تصریح کرد: اهداف ما از مرحله تولید آبزیان در بخش شیلات شروع می‌شود اگر تولید را به خوبی حمایت کنیم بحث صادرات نیز به خوبی شکل می‌گیرد یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای صادرات پایدار محصولات شیلاتی است.
خاوازی افزود: همچنین در تولید تخم چشم زده به تکنولوژی‌های خوبی دست پیدا کردیم و در آینده نزدیک در طول زنجیره تولید آبزیان قرار خواهد گرفت.

برگزاری کارگاه آموزشی توسعه زنجیره های ارزش آبزی پروری کشوردر حاشیه نمایشگاه هفتم شیلات
توسعه زنجیره های ارزش آبزی پروری کشور درحاشیه نخستین روز از نمایشگاه هفتم شیلات با حضور شرکت کنندگان برگزار شد.  
به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران در راستای توسعه فرهنگ آبزی مصرفی و ترویج روش‌های بروز بازار رسانی و تحقیقات انجام شده پیرامون زنجیره ارزش آبزیان وسایر تحقیقات انجام شده در حوزه شیلات و آبزی پروری ،کارگاه آموزشی توسعه زنجیره ارزش آبزی پروری کشور با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و تنی چند ازمسئولان  کشوری و مدیران استانی شیلات و آبزی پروری کشور برگزار شد.
نخستین کارگاه آموزشی در حاشیه نخستین روز هفتمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات آبزیان ماهیگیری غذاهای دریایی و صنایع وابسته برپا شدو در روزهای آینده کارگاه‌های آموزشی  دیگری نیز برپا خواهد بود. 
در این کارگاه  توسعه زنجیره‌های ارزش آبزی پروری کشور است که اهدافی چون اقتصاد دریا محور، توسعه پایدار آبزی پروری،  تامین امنیت غذایی،  خلق ارزش برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان،  افزایش اشتغال در مناطق مرزی و روستایی،  افزایش پایدار سرانه مصرف آبزیان و افزایش شاخص سلامت قلب مورد آموزش و تاکید قرار گرفت وبحث و بررسی پیرامون مباحث فوق انجام شد.

امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان شیلات ایران و موسسه جهاد توسعه
در حاشیه هفتمین نمایشگاه آبزیان، تفاهم نامه همکاری بین سازمان شیلات ایران و موسسه جهاد توسعه به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران در راستای اجرای نقش کلیدی سازمان شیلات برای تحقق اهداف برنامه توسعه ای، تفاهم‌نامه ای در زمینه های علمی پژوهشی_ تحقیقات کاربردی،انجام اقدامات عملیاتی و میدانی در عرصه و فعالیت‌های شیلاتی فی مابین به امضا رسید.
سید حسین حسینی برای امضای این تفاهم نامه در غرفه استان سیستان و بلوچستان حضور یافت و همکاری های مشترک در زمینه  تدوین برنامه جامع توسعه شیلات ایران مبتنی بر ماموریت‌ها و برنامه‌های مشترک دو طرف با رویکرد تحقق برنامه هفتم توسعه در دستیابی به تولید ۱.۸ میلیون تنی محصولات شیلاتی در سال و همچنین ماموریت‌های ملی موسسه جهاد توسعه در احداث شهرهای مولد کشاورزی که شهرهای شیلاتی نیز در آن دیده شده است را مورد تاکید قرار داد.
حسینی همکاری در توسعه آبزی پروری، همکاری مشترک در راستای مدیریت نقاط تخلیه صید و بنادر صیادی و همچنین همکاری در راستای ایجاد مراکز نوآوری شیلاتی را در این مراسم مورد تاکید قرار داد. 
رئیس سازمان شیلات ایران استفاده از فناوری‌های نوین و دانش شرکت‌های دانش بنیان در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان را متذکر شد و گفت :سواحل این استان بسیار مستعد برای تولید گیاهان آبزی بوده و لازم است از این فناوری‌ها استفاده شود.
حسینی تغییر روش صید به لانگ لانگ و استفاده از قفس های پایه کششی درآبهای  استانهای چون سیستان و بلوچستان را توصیه کرد.