printlogo


«چابهار» ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد
سواحل چابهار همچنان چشم به راه توسعه

گروه استان ها - رستم کریمی نژاد - چابهار به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و کوتاه ترین فاصله به مسیر تردد کشتی‌های خارج از تنگه هرمز با فاصله کوتاه زمینی به مرزهای افغانستان و پاکستان با سرمایه گذاری عظیم بخش دولتی و خصوصی در زیرساخت‌ها و تجهیزات بندری فرصتی بی بدیل برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه و سایر واحدهای تولیدی بازارپسند ایجاد کرده که هر یک می تواند نقش بسیار مهمی در تولید، صادرات و اشتغالزایی داشته باشد. چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار مناسب راهبردی و در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که با وجود داشتن بندر، منطقه آزاد و متصل بودن به آب‌های آزاد اقیانوس هند می‌تواند موجب توسعه تجارت و حمل و نقل جنوب شرق کشور و سواحل مَکُران شود.
همجواری ۲ کشور پاکستان و افغانستان با استان سیستان و بلوچستان و از همه مهمتر وجود منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است.
بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن در سال و توانایی تخلیه و بارگیری تا ۱۵ میلیون تن در سال، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده و می‌تواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.فراهم شدن زیرساخت‌ها و میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هم اینک آماده سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استانهای شرقی و جنوب شرقی کشور نوید می‌دهد.
چابهار به عنوان دروازه ورود شرق به غرب هر چند برای تحقق این نقش ارتباطی رقبای بزرگی همچون مناطق آزاد «صحار» و «دقم» عمان و «گوادر» پاکستان را در کنار خود می‌بیند، اما مزیت‌های نسبی و طبیعی آن سبب شده تا رقبا نیز به اهمیت ژئوپلتیک و اقتصادی این منطقه اذعان و اعتراف کنند.
این منطقه از مزیت‌های اقتصادی بی‌نظیری در مقایسه با سایر مناطق همجوار برخوردار است که از جمله دسترسی آن به بازار ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفری افغانستان، کشورهای آسیای میانه و مشترک‌المنافع، همچنین روسیه و شمال آفریقا و ارتباط آنها با اروپای شرقی می‌توان اشاره کرد.
با این حال، نداشتن زیرساخت‌های اساسی از جمله جاده ترانزیتی، ریل و فرودگاه از جمله ضعف های اساسی این منطقه محسوب می‌شود که سبب شده تا در ۲ دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی را شاهد باشد. مشکلاتی که البته این روزها رو به کاهش است و با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی راه‌آهن، بهره‌برداری از بندر و آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار، چرخ توسعه این خطه که روزگاری به سختی قادر به حرکت بود امروز روان تر می‌چرخد.    بندرچابهار با دارا بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های لازم می‌تواند به یک بندر تجاری مهم بویژه در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل کالا در ایران تبدیل شود

منطقه آزادچابهار با ظرفیت مهم ملی
منطقه آزاد چابهار به دلایلی از جمله نزدیکی به آب‌های آزاد دارای اهمیت بسیار است، اما تاکنون سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این منطقه به دلیل تفاوت مقررات امکان دسترسی به بندر شهید بهشتی را نداشتند و بیشتر بندرعباس را برای امور تجاری خود انتخاب می‌کردند.
لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود در بهمن ۱۳۹۸مورد تصویب قرار گرفت و محدوده این منطقه از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار افزایش یافت.حال علاوه بر اتصال این منطقه به بندر شهید بهشتی، نقطه صفر مرزی با پاکستان نیز وارد آن شده که از این طریق فرصت دسترسی به کریدور اقتصادی پاکستان- چین و بندر گوادر پاکستان به وجود آمده است.بندر چابهار از مهمترین بنادر ایران است و این بندر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بین‌المللی برخوردار بوده و یکی از با صرفه‌ترین مسیرها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاست.
بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۸.۵ میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور شده است، به‌طوریکه هم‌اکنون رفت‌وآمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی در آن رواج دارد
منطقه آزاد چابهار با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله نقش ملی و بین المللی برای توسعه، رونق و جهش تولید و تجارت شرق کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان دارد، وجود منطقه آزاد، بندر شهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و فعالیت بندر شهید کلانتری، چابهار را به یکی از نقاط مهم اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.
بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۸.۵ میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور شده است، به‌طوریکه هم‌اکنون رفت‌وآمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی در آن رواج داردچابهار با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر بویژه از کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.
چابهار به عنوان یکی از مراکز تجارت جهانی، ترانزیت کالا و قطب گردشگری می تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار و استقرار صنایع و کارخانه های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاه‌ها و واحدهای بزرگ و کوچک پیش بینی شده این منطقه را به قطب مهم صنعت و تجارت تبدیل می کند.
زمینه برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این منطقه آزاد فراهم است و نهایت همکاری با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران انجام می شود و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد یافت.علیرغم اینکه پیش از انقلاب و تا چند سال پیش همواره توسعه بندرچابهار مطرح می شد اما اقدام مهمی در این زمینه انجام نشده بود تا اینکه با عنایت رهبر معظم انقلاب و همت و تلاش دولت تدبیر و امید کارهای زیربنایی و اساسی آغاز شد و اکنون به یکی از بزرگترین بنادر تبدیل شده که مورد توجه جهان قرار گرفته است.

چابهار قطب سوم پتروشیمی
صنعت پتروشیمی در ایران و جهان از نظر اقتصادی آینده روشنی دارد و مزیت اصلی پتروشیمی در ایران نسبت به سایر صنایع کشور وجود منابع خدادادی گازی، خوراک فراوان و نیز قیمت مناسب انرژی است که با مطالعه آینده اقتصاد جهانی، صنعت پتروشیمی دارای سود بالایی است.
صنعت پتروشیمی کشور تجربه‌ای بیش از نیم قرن (۵۰ساله) دارد که متخصصان داخلی و وجود دانش و سخت افزار در حوزه پتروشیمی از مزیت های رقابتی ایران نسبت به بسیاری از کشورها به ویژه همسایگان مرزهای آبی و خاکی است.
امروزه ایران اسلامی در صدد سرمایه ‌گذاری تقریبا ۴۰ میلیارد دلاری برای توسعه صنایع پتروشیمی در پارسیان، جاسک، ماهشهر، سیراف، سرخس و چابهار است. هرچند این رقم سرمایه گذاری بالاست ولی با توجه به آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، سرمایه گذاری مذکور باید رشد بیشتری داشته باشد.جذابیت ‌های سرمایه ‌گذاری در صنایع پتروشیمی کشور به ویژه در شهرستان چابهار به سبب اتصال به آب های آزاد اقیانوس هند و سهولت دسترسی به بازارهای هدف از مهمترین مزیت های آن است به گونه ‌ای که دسترسی به بازارهایی مانند چین، هند و پاکستان که بیشترین محصولات پتروشیمی ایران را مصرف می کنند، از طریق ایران و به ویژه بندر چابهار در مقایسه با کشورهای همسایه و سایر بنادر داخلی ساده‌ تر، اقتصادی ‌تر و سریع ‌تر است.