printlogo


در نشست خبری مدیران بنادرغرب و شرق  هرمزگان مطرح کرد:
از ساخت بندر جدید لنگه تا بهره‌برداری از بندر سیریک، به زودی

فرصتی برای بهره‌وری اقتصادی سواحل، ایجاد اشتغال پایدار در غرب هرمزگان
​​​​​​​گروه بنادر - در آستانه هفته حمل و نقل، مدیر بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان و معاون بندری و دریایی بنادر شرق هرمزگان و بندر شهید باهنر در یک نشست خبری مشترک، مهمترین اقدامات و دستاوردهای این بنادر را تشریح کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد مرتضی سالاری، مدیر بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان در این نشست خبری اعلام کرد: مرحله نخست تخصیص اراضی مورد نیاز احداث بندر جدید لنگه به مساحت ۲۰۰ هکتار آغاز شده و با این طرح پروژه مطالعه احداث بندر جدید لنگه سرعت گرفته است.به گفته وی، با توجه به محصور شدن مجتمع بندری بندرلنگه در درون شهر و نبود امکان توسعه فیزیکی پسکرانه بندر، به منظور ارتقای جایگاه بندرلنگه در حوزه ترانزیت و صادرات و پاسخگویی به تقاضای حمل دریایی از این بندر، از تیرماه سال جاری مطالعه امکان سنجی و جانمایی بندر جدید لنگه آغاز شده که تا کنون با پیشرف ۶۰ درصدی همراه بوده است.مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان افزود: بندرجدید لنگه با عمق آب ۱۲ متر و در پسکرانه ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قادر به پذیرش کشتی های اقیانوس پیما با ظرفیت بارگیری ۵۰ هزار تن خواهد بود که نقش اساسی در توسعه دریامحور و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان بندرلنگه و غرب استان هرمزگان دارد.
فرصتی برای بهره‌وری اقتصادی سواحل، ایجاد اشتغال پایدار در غرب هرمزگان
سالاری خاطرنشان کرد: با انجام کامل این طرح، فرصتی برای بهره‌وری اقتصادی سواحل، ایجاد اشتغال پایدار در غرب هرمزگان، افزایش تقاضای حمل و دریایی از بندرلنگه و همچنین افزایش زمینه رقابت‌پذیری بنادر و دریانوردی بندرلنگه و غرب استان فراهم خواهد شد.مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان همچنین اعلام کرد: در هشت‌ماهه امسال بنادر غرب استان توانست با کابوتاژ یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۲۸ تن فرآورده‌های غیرنفتی و کابوتاژ یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۹۴۹ تن فرآورده‌های نفتی روزهای پررونقی را در این بخش از عملیات تجربه کند.
سالاری، از افزایش ۳۱ درصدی ترانزیت نفتی و غیرنفتی خبر داد و گفت: در دوره زمانی یادشده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که بیشتر آن محموله خودرو بودهف به ۲۹۹ هزار و ۹۹۹ تن رسید که نشانگر افزایش ۳۱ درصدی است.سالاری خاطر نشان کرد: در این بازه زمانی ترانزیت بیش از ۱۳۲ هزار و ۳۶۳ خودرو با افزایش ۲۶ درصدی از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه و عراق انجام گرفت.

بهره‌برداری بندر چندمنظوره سیریک با برخورداری از ۵۱ هکتار پسکرانه و حوضچه
محمد احمد‌زاده، معاون بندری و دریایی بنادر شرق هرمزگان و بندر شهید باهنر در این نشست خبری از بهره‌برداری بندر چندمنظوره سیریک با برخورداری از ۵۱ هکتار پسکرانه و حوضچه به مساحت ۳۵ هکتار، همزمان با سفر آتی رئیس جمهور به هرمزگان خبر داد.

سهم بالایی در رونق دریانوردی بندرسیریک به دلیل موقعیت قرارگیری و نزدیکی به کشور عمان 
به گفته وی، بندرسیریک به دلیل موقعیت قرارگیری و نزدیکی به کشور عمان، سهم بالایی در رونق دریانوردی، فراهم شدن بسترهای اقتصادی از جمله توسعه ترانزیت و صادرات و واردات کالا افزایش راندمان اقتصادی و افزایش تعاملات اقتصادی و رونق بخشی به معیشت مردم بومی دارد.

در تشریح عملکرد هشت ماهه بخش مسافری بنادر شرق استان
احمدزاده همچنین در تشریح عملکرد هشت ماهه بخش مسافری بنادر شرق استان افزود: در این بازه زمانی بیش‌ترین میزان رفت و آمد مربوط به مسیر دریایی بندر شهید حقانی به جزیره قشم و هرمز به میزان یک میلیون ۷۶۷ هزار و ۵۸۲ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش به ثبت رسید.

افزایش ۴۷ درصدی تردد گردشگران خارجی به جزایر قشم و هرمز
وی با اشاره به افزایش ۴۷ درصدی تردد گردشگران خارجی به جزایر قشم و هرمز نیز گفت: در این مدت ۲۲ هزار و ۳۳۷ نفر در مسیر دریایی جزایر قشم و هرمز جابه‌جا شدند.
احمدزاده میزان جابه‌جایی مسافر در مسیر بین‌المللی بندر شهید باهنر به بندر شارجه را ۱۲ هزار و ۶۹۰ مسافر اعلام کرد که در این مسیر نیز افزایش هشت درصدی به ثبت رسید.
معاون بندری و دریایی بنادر شرق هرمزگان و بندر شهید باهنر توسعه گردشگری را لازمه پیشرفت اقتصاد دریامحور دانست و افزود: استفاده از ظرفیت‌های موجود و نیز ارتقا این جایگاه شاخصه مهمی برای جذب گردشگران خارجی، ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.
احمد زاده همچنین اعلام کرد: با هماهنگی صورت گرفته از سوی فرمانداری جزیره ابوموسی و دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری برای نخستین بار خط مسافری بندر شهید حقانی به مقصد جزیره ابوموسی راه‌اندازی شد.
وی گفت: در نخستین اقدام به صورت ۲ سفر در هفته این خط فعالیت می‌کند که با استقبال هموطنان به تعداد سفر بیشتری افزایش خواهد يافت.