printlogo


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مُداخلات آموزشی و تشویقی نقش موثری در کنترل چاقی نوجوانان دارد


اصفهان- معاون پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نتایج یک مطالعه در این پژوهشکده نشان داد که مُداخلات آموزشی و تشویقی، نقش موثری در پیشگیری و کنترل چاقی بویژه در نوجوانان دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد،  نوشین محمدی‌فرد در جمع خبرنگاران در پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: طرح مطالعاتی «اثربخشی مُداخلات کاهش وزن در نوجوانان و بزرگسالان» توسط پژوهشکده قلب و عروق این دانشگاه انجام شد که نتایج آن حاکی از تاثیرگذاری معنی‌دار مداخلات آموزشی و تشویقی است.وی با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است، اظهار داشت: بیش از نیمی از افراد بزرگسال و حدود ۴۰ درصد از کودکان و نوجوانان کشورمان دچار اضافه وزن و چاقی هستند بنابراین در این طرح مطالعاتی تلاش شد تا روش‌های مختلف برای پیشگیری و کنترل چاقی و اضافه وزن در سطح جامعه و میزان تاثیرگذاری آنها بررسی شود.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در این طرح، مُداخلات آموزشی و تشویقی بر روی ۲ دسته بزرگسال و نوجوانان (۱۱ تا ۱۸ ساله) صورت گرفت و شاخص‌هایی مانند«نمایه توده بدنی»،«اندازه دور کمر»، «درصد چربی» و سطح تغییرات «پروتئین پری لیپین» که در فرایند ساخت و ذخیره چربی نقش دارد، اندازه‌گیری شد.
«شاخص توده بدنی»(BMI) یک معیار مهم برای اندازه‌گیری تناسب قد و وزن افراد است و به کمک آن می‌توان مقدار اضافه وزن یا کمبود وزن را مشخص کرد.
محمدی‌فرد گفت: در این طرح مطالعاتی، آموزش‌ها در چهار زمینه اصلی«عوارض چاقی و فواید کاهش وزن»، «برنامه غذایی»، «فعالیت بدنی» و «بهداشت روان» انجام شد.
وی با بیان اینکه آموزش‌ لازم به شرکت‌کنندگان در طرح در زمینه‌هایی مانند مواد غذایی چاق کننده و روش جایگزینی آنها با غذاهای مناسب، چگونگی ورزش کردن در منزل و راهکارهای ایجاد انگیزه و تشویق افراد به رعایت کاهش وزن و افزایش فعالیت ارائه شد.
این متخصص تغذیه همچنین با بیان اینکه مُداخلات تشویقی بمنظور ترغیب افراد برای پیگیری و اجرای آموزش های مذکور نیز انجام شد، خاطرنشان کرد: بدین منظور به افرادی که بعد از ۶ ماه حداقل۱۰ درصد کاهش وزن داشتند یا پس از یک سال، کاهش وزن خود را حفظ کردند یا حداقل ۱۰ درصد دیگر کاهش وزن داشتند، به قید قرعه جایزه تعلق گرفت.