printlogo


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین
افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه 1403 با محور اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی کشور فارغ از اینکه زیر نظر کجا هستند، باید مشمول پرداخت مالیات باشند، گفت: محوریت اصلی تمرکز افزایش درآمدهای مالیاتی دولت باید مبتنی بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها و نیز اصلاح معافیت‌های غیرضروری باشد.
‌به گزارش اقتصادسرآمد، مجیدرضا حریری، در مورد افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و اتکا بر آن در بودجه، می‌گوید: پرداخت هزینه‌های جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی و سوق دادن درآمدهای نفتی به سمت پروژه های توسعه‌ای، عمرانی و زیربنایی امری مطلوب است و باید همگان از این امر استقبال کنیم.
‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین‌ تصریح کرد: ‌افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و تکیه بر مالیات در بودجه‌ریزی باید با در نظر گرفتن یک سری ملاحظات انجام شود؛ در یک دهه‌ قبل در نظام مالیاتی کشور از سامانه‌هایی استفاده کرده‌ایم که ما را به نتایج خوبی در راستای هوشمند و عادلانه‌سازی مالیات‌ستانی رسانده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان کرد: در نظام مالیات‌ستانی در حال حرکت از نظام سنتی ممیزمحور به سمت نظام مالیاتی سامانه محور هستیم که اتفاق خوبی است‌، اینکه بخش اعظمی از مالیات‌ستانی ما مربوط به مالیات مصرف و ارزش افزوده است، نکته‌ مثبتی محسوب می‌شود، این نوع مالیات‌گیری یکی از مترقی‌ترین روش‌های مالیات‌ستانی است.
وی ادامه داد: با وجود دستاوردهایی که تا‌کنون برای بهبود نظام مالیاتی کشور داشته‌ایم، باید بگوییم که هنوز سامانه مودیان کامل نیست و باید تکمیل شود. از طرف دیگر، سیستم بانکی و مالیات ستانی کشور با یکدیگر منطبق نیستند؛ به همین دلیل بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی کشور بیرون از تور مالیاتی است و فعالیت های زیرزمینی به شمار می‌روند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: در سیاست‌گذاری‌های مالیاتی دولت که در راستای افزایش تکیه بر مالیات است، باید به وضعیت مالیات‌های غیرضروری رسیدگی کنیم، بخش زیادی از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف هستند، همه فعالیت‌های اقتصادی کشور فارغ از اینکه زیر نظر کجا هستند، باید مشمول پرداخت مالیات باشند، محوریت اصلی تمرکز افزایش درآمدهای مالیاتی دولت باید مبتنی بر اخذ مالیات از دانه درشت ها و همچنین اصلاح معافیت‌های غیرضروری باشد و این رویکرد باید در سال آتی نیز دنبال شود.