printlogo


فرمانده نیروی دریایی ارتش:
 می‌توانیم در توسعه دریایی نقش بسزایی  را داشته باشیم


فرمانده نیروی دریایی ارتش در همایش ملی توسعه سواحل مکران گفت: هنگامی که می‌توانیم در دریا تسلط داشته باشیم پس می‌توانیم در توسعه دریایی هم نقش بسزایی را داشته باشیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، امیر دریادار شهرام ایرانی در همایش ملی توسعه سواحل مکران که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، گفت: در حوزه اقتصاد باید به دریا توجه ویژه داشته باشیم.
وی در ادامه به نقشه کشور اشاره کرد و گفت: نیروی دریایی از سال ۸۸ به بعد پیشروی دریایی خوبی داشته است، مقام معظم رهبری فرمودند پیش‌روی در دریاهای آزاد بسیار پر اهمیت است.
وی افزود: در دیدار با رهبر معظم انقلاب به ایشان عرض کردم که می خواهیم یک‌مرتبه بدور کره زمین گردش کنیم که ما این کار را با ناو گروه ۸۶ به سرانجام رساندیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: جمهوری اسلامی اینکه بتوانید عرض اقیانوس آرام را طی کند سابقه ای نداشته است، اما امروز به برکت انقلاب کجا هستیم. ناوشکن تمام ایرانی ساخته می‌شود و  تمام کره زمین را دور می‌زند.
دریادار ایرانی ادامه داد: ما دو نگاه می توانیم داشته باشیم یکی اینکه از خشکی به سمت دریا برویم و نگاه دیگر اینکه از دریا به سمت خشکی برویم که می‌بینیم کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته اند.
وی افزود: سواحل مکران ما امروز هیچ توسعه ای نیافته است که اگر به این موضوع توجه جدی انجام نشود ما زمان را از دست خواهیم داد.
فرمانده نیروی دریایی عنوان کرد: ما امروز در کشور های همسایه، در شمال اقیانوس هند بندری در حال ساخت است که ساخت آن در سال ۲۰۳۵ تمام به پایان می‌رسد، این یک ابر بندر با یک توانمندی بسیار بالاست، هنوز که فعالیت جدی شروع نشده، ۱۵ هزار نفر روزانه در آنجا کار می‌کنند.
دریادار ایرانی اظهارکرد: چرا ما نباید همچون بندری داشته باشیم، در دریا اصل همه کریدورها ما هستیم. روسیه با اینکه ابر قدرت است اما همه اطرافش یخ است و راه ارتباطی دریایی چندانی ندارد و آن‌ها بیشتر دعا می‌کنند این یخ ها آب بشود تا بتوانند تردد داشته باشند و در دریانوردی محدود هستند.
وی ادامه داد: ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راهمان نیست، ما از طریق دریا با همه کشورهای چه دوست و چه دشمن همسایه هستیم. البته دشمن ها دور هستند اما آن‌ها را رها کردیم و به نزدیک آمدند. 
فرمانده نیروی دریایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار امروز ارزشمند است، پنج سال دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد چون کشتی ها به بندر دیگری خواهند رفت و برای آن‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود به سمت سواحل ما بیایند.وی افزود: اگر سواحل مکران فعال می‌شد، امروز دیگر در خلیج فارس کسی نمی‌توانست در حوزه دریا فعالیت اقتصادی داشته باشد. چون کشتی به جای ورود به مسیر پر ریسک بار خود را در این بندر تخلیه می‌کرد.