printlogo


مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند خبر داد:
بومی سازی بیش از ۹۰ درصد قطعات مورد استفاده پالایشگاهی در پالایشگاه شازند

اراک -  غلامی خبرنگاراقتصادسرآمد - مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند گفت: بیش از 90 درصد قطعات مورد استفاده پالایشگاهی در پالایشگاه شازند بومی سازی شده است در حالیکه سابقا این قطعات از خارج از کشور تامین می شد که منجر به خارج شدن ارز از کشور می گردید.
مجید رجبی صبح در همایش سالانه پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند، اظهار کرد: ۱۴ هزار قلم از محصولات پالایشگاه که باارزش بالا بودند بومی سازی شدند که این مسیر نمی‌شد مگر با همت و تلاش مهندسین شرکت و ما در عمل نشان دادیم که دلسوزانه پای کار هستیم.
وی با بیان اینکه برای بومی‌سازی محصولات با شرکت‌های دانش بنیان کار شروع شد و به نتیجه‌های خوبی رسیده است، افزود: گروه خودکفایی و تولید داخل در سال های گذشته در این شرکت راه اندازی شد و هرساله عملکرد این گروه پخته تر شد و نتایج خوبی حاصل شد و در مسیر حرکت به سمت قله هستیم.
رجبی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش ارتباط میان صنعت و دانشگاه، خاطرنشان کرد:ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورت است و  این برای همه ثابت شده است، فقط باید مسیر هموار شود و راه تحقق  این امر تعامل با گروه‌های هدف است؛ چرا که اگر پژوهشگران و دانشگاهیان در کنار صنعت نباشند، صنعت پایدار نخواهد بود.وی ادامه داد: ارتباط با دانشگاه‌ها بهتر شده و تعاملات برقرار شده اما این ارتباط کافی نیست و باید گسترش یابد؛ نتایج خوبی هم در این مسیر کسب شده، اما کافی نیست.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند به بیان برخی از اقدامات شاخص حاصل تلاشهای پژوهشگران و متخصصان در پالایشگاه شازند پرداخت و تصریح کرد: یکی از دستاوردهای توجه به علم و پژوهش در این پالایشگاه تولید دو کاتالیست واحد RFCC و RCD بود که با کمک شرکت های دانش بنیان و گروه های نخبه و دانشگاهی انجام شد و منجر به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در ارز گردید.
وی خاطرنشان ساخت: همچنین در یکی دیگر از اقدامات بدون کمترین هزینه با تغییرات کوچکی چند مترمکعب در ساعت پروپیلن بیشتر تولید شده است.
رجبی پژوهش را یک کار گسترده،مستند و سلسله وار توصیف نمود و تاکید کرد: دانش و صنعت همواره باید کنار هم باشند و این حلقه ی دو سویه نباید قطع گردد.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان ساخت: برای بکارگیری دستاوردهای پژوهشی بررسی های اولیه انجام می‌شود و در عین حال ریسک‌های زیاد هم برای شرکت دارد اما این ریسک را می‌پذیریم و تا کنون بیشتر این ریسکها نتایج خوبی را به ارمغان آورده است.
معاون وزیر نفت در امور مهندس، پژوهشی و فناوری نیز در این همایش گفت: تولید کاتالیست در پالایشگاه شازند، حاصل تعامل بین پژوهشکده وزارت نفت و شرکت های دانش بنیان است و پروژه تولید کوک سوزنی یکی از بزرگترین پروژه های پژوهشی کشور است که اگر به انجام برسد، ارزش افزوده فوق العاده بالایی برای صنعت نفت حاصل می شود و تلاش داریم که این زنجیره ارزش صنعت نفت را تا انتها تکمیل کنیم و رفاه مردم افزایش یابد. قطعا افزایش GDP جز با تعامل صنعت، دانشگاه و نخبگان و پژوهشگران حاصل نمی شود.