printlogo


قربان زاده: مدیرکل برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران به« اقتصادسرآمد» می گوید:
به دنبال جایگزینی ماهی به جای مرغ هستیم

ارزان سازی غذاهای دریایی در گرو تخصیص نهاده و حمایت دولت است
​​​​​​​
گروه شیلات – امید اسماعیلی - در سیاست های کلی توسعه دریامحور هم که در آبان ماه سال جاری ابلاغ شد، بر بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی تأکید شده است. 
امنیـت غذایـی زمانـی به دسـت می آیـد کـه همه مـردم همواره بـه غذای کافـی، سـالم، مغذی و حلال دسترسـی فیزیکـی و اقتصادی داشـته باشـند و این غذا نیازهـای فرد برای یک زندگی سـالم و فعـال را فراهـم سـازد. شیلات یکی از صنایع راهبردی و به عنوان یکی از پایه‌های تامین امنیت غذایی مورد توجه قرار دارد. با توجه به سهم اندک غذاهای دریایی و آبزی خوری در سفره مردم و ظرفیت های قابل توجه کشور در این تولید پروتئین های دریایی با توجه به قرارگیری در کنار دریا در دو سوی شمالی و جنوبی، باید در برنامه های کلان کشور سهم بیشتری از غذاهای دریایی به عنوان پایه غذایی مردم منظور گردد و برنامه ریزی  ها به گونه ای باشد که ذائقه مردم به سمت غذاهای دریایی متمایل گردد.
تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در گفت و گو با رجبعلی قربان زاده، مدیرکل برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات کشور داشته، به وضعیت میزان مصرف غذاهای دریایی و قیمت آن ها و همچنین برنامه های پیش روی سازمان شیلات کشور در افزایش میزان حضور آبزیان بر سفره مردم پرداخته شد که از نظر شما می گذرد: 
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات کشور به خبرنگار اقتصادسرآمد می گوید: ما مشکل آب شیرین و شورشدگی منابع آب را در کشور داریم، که این منابع می توانند برای پرورش آبزیان به کار گرفته شوند. در استان های مانند خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان و ... قنات ها  و چاه های آب شور شدند و برای کشاورزی مناسب نیستند، اما برای پرورش آبزیان مناسب هستند. بنابراین، آن حمایتی که برای برخی از پروتئین ها در مقاطع حساس صورت گرفته و ذائقه مردم شکل داده شد، برای آبزیان هم این حمایت ها باید انجام شود تا بتوانیم از این ظرفیتی که وجود دارد، بهره برداری شود.
در کشور، ما هنوز ابتدای راه هستیم. در کشور گفته می شود بیشتر از 800 هزار منبع آبی وجود دارد که امکان بهره برداری برای آبزیان را دارد که الان تنها 10 درصد استفاده می شود. همچنین ذخیره آب های کشاورزی را داریم. نهادهای مانند بنیاد برکت و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) الان پای کار آمدند. باید از همه ظرفیت های ممکن استفاده کنیم تا جایی که استفاده از آبزیان برای مردم اقتصادی شود.
اگر شرایط را طوری برنامه ریزی کنیم که مقدار تولید به قدری افزایش پیدا کند، که علاوه بر تأمین بازار داخلی، امکان صادرات هم میسر شود، قطعاً بر روی قیمت آبزیان تأثیر می گذارد و با سهولت بیشتری در اختیار مردم قرار می گیرد.

اقتصادسرآمد: الان نزدیک به90 درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود، تنها  حدود 10 درصد از بودجه می تواند صرف امور زیربنایی گردد. با این شرایط، به نظر نمی رسد بتوان امیدوار بود؟
رجبعلی قربان زاده: ما اصلاً ناامید نیستیم. البته آمار قطعی نیست که 90 درصد بوده صرف هزینه های جاری دولت می گردد. دولت قطعاً به دنبال ایجاد زیرساخت هایی که امنیت غذایی را تأمین می کنند، هست. اینکه از چه طریق این منابع تأمین بشود، از سوی دولتمردان تصمیم گیری خواهد شد. در بودجه 1403 هم به یک نحوی دیده شده است. امنیت غذایی اهمیت کمتری نسبت به امنیت نظامی و امنیت سلامت در کشور ندارد و در اولویت اول دولت قرار دارد. دولت به دنبال این است که سفره مردم کوچکتر نشود.
 در جلساتی که با موضوع امنیت غذایی با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در محل وزارت جهاد کشاورزی دایر شد، تصمیم گیری شد که از محل برنامه هفتم توسعه و بودجه 1403 به گونه ای برنامه ریزی گردد که امنیت غذایی کشور با توجه به منویات مقام معظم رهبری تأمین گردد. ما بسیار امیدواریم. ما علیرغم شرایط تحریمی، الحمدالله در موضوع امنیت غذایی سربلند هستیم. قطعاً امنیت غذایی مورد نظر و لطف تمام مسئولان ارشد کشور خواهد بود.

اقتصاد سرآمد: این امیدواری جای بسی خوشحالی است. روزنامه دریایی اقتصادسرآمد از قبل هم در موضوع فرهنگ سازی برای غذاهای دریایی و آبزی خوری و هم در سایر موضوعات مربوط به دریا سعی و اهتمام ویژه ای داشته است و به جلو هم اقتصاد دریا و امورات مربوط به آن مورد توجه خاص این روزنامه هست و انتظار ما این است که در تعامل با مسئولانی مانند شما، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره دریا و محصولات آن از بستر رسانه بیشتر گردد.
رجبعلی قربان زاده: ما هم همکاری خواهیم داشت و از شما انتظار داریم که به مردم امید بدهید و هم به خوبی ظرفیت های شیلات در کشور و به خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه توسعه دریامحور را منعکس کنید.
نکته تکمیلی این که ما در دریا بیشتر از 12 هزار ناوگان صیادی، بزرگترین ناوگان در کشور را داریم و بیش از 136 هزار نفر صیاد در دریا در حال فعالیت هستند. بیش از 800 شناور ما در خارج از آب های سرزمینی و در اقیانوس ها در حال صید هستند و به دنبال آن هستیم که این تعداد به 1200 فروند افزایش دهیم که مجوز لازم از کمیسیون IOTC گرفته شد. برای پرورش میگو، 200 هزار هکتار اراضی شناسایی شده داریم که امکان توسعه برای پرورش این آبزی را دارد. این موارد از ظرفیت هایی است که در دریا برای ما وجود دارد.
براساس سیاست های ابلاغی، باید بتوانیم در منطقه اول شویم که به کمک تمامی دولتمردان به دنبال آن هستیم و برنامه های خود را ارائه دادیم. کارگروه لازم را معاون اول رئیس جمهور تشکیل دادند. سازمان شیلات یکی از دستگاه های عضو این کارگروه است. جلسه ای را هم کمیسیون صنعت و معدن مجلس با موضوع توسعه دریامحور برگزار کرد؛ اکثر دستگاه ها به دنبال این هستند که سیاست های اجرایی عملیاتی گردد.
امیدواریم که همه کمک کنند تا از ظرفیت های دریا، سواحل و پس کرانه که در کشور وجود دارد، به طور کامل بهره برداری شود تا بتوانیم ان شاء الله سیاست های ابلاغی را عملیاتی کنیم.