printlogo


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:
 ذائقه مردم بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن است


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق نظرسنجی‌هایی که وجود دارد، ذائقه مردم به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در سومین روز از نخستین نمایشگاه و همایش نهضت تامین مالی شهر که با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، سید محمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر و جمعی از شهرداران کلانشهرهای ایران با هدف ارایه راهکارهای اساسی برای جلب مشارکت مردم در تامین نهضت مالی اداره شهرها روز پنجشنبه 23 آذرماه در برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینکه اجرای این طرح کارگاه‌های آموزشی متعددی را در دل خود داشته است، گفت: امیدواریم آغاز همکاری بخش خصوصی (مردم) و شهرداری‌ها در این طرح مثبت باشد.در این دوره، 42 کارگاه آموزشی با حضور 22 استاد با نظارت سازمان بورس برگزار شد. امیدوارم این همایش شروع خوبی برای آشنایی متقابل مدیریت شهری باشد.
وی با بیان اینکه در آینده‌ای نه چندان دور افزایش شهرنشینی را شاهد خواهیم بود، افزود: از این رو مشارکت جدی تأمین مالی پروژه‌های شهرداری محسوس است و برای دیگر کشورهای دنیا نیز به عنوان یک چالش جدی مطرح است. بر اساس برآوردها در کل جهان، تا سال ۲۰۵۰ ، 70 درصد همه انسان‌ها در شهرها ساکن خواهند شد. این موضوع مشکلات شهرها را افزایش می‌دهد. خدمات شهری، آلایندگی، سکونت‌گاه‌ها و ... موضوعاتی هستند که باید بررسی شوند. نیاز جدی شهرداری‌ها به تامین مالی و مشارکت مردم برای این تامین مالی احساس می‌شود. این موضوع منحصر به کشور ما نیست و در کل کشورهای دنیا به عنوان یک چالش مطرح است.
وی بیان کرد: در سال‌های اخیر نحوه تامین مالی کشورها و شهرهای جهان مورد بحث است.
موضوع تمرکز در ارائه خدمات، در کشورها متفاوت است. در برخی کشورها خدمات وسیع‌تر و در برخی کشورها کمتر است. شهرداری‌ها به صورت طبیعی سه منبع مالی درآمدی دارند. یکی منابع درآمدی سالیانه کل شهرداری‌ها، بر اساس قانون از طریق عوارض دریافت می‌شود. این موضوع یک فرایند مشخصی دارد که خیلی قابل مدیریت نیست و براساس تصمیمات کلان اقتصادی مدیریت می‌شود. منبع درآمدی دوم استقراض است. این موضوع در مدیریت شهری زیاد مورد توجه نیست.