printlogo


به دلیل ادامه حملات به کشتی های در مسیر اسرائیل؛ « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد
افزایش تعلیق تردد شرکت‌های کشتیرانی عبوری از دریای سرخ

گروه ترانزیت – امید عباسی - تنگه باب المندب کانالی به عرض ۳۲ کیلومتر است که یک نقطه دشوار برای ناوبری شناخته می‌شود این تنگه میان یمن در شبه جزیره عربستان در شمال و جیبوتی و اریتره در ساحل آفریقا در جنوب قرار دارد. کشتی‌ها از این مسیر می‌توانند از جنوب به کانال سوئز برسند که خود یک خط عمده کشتیرانی است. پرهیز از این مسیر یعنی کشتی ها باید مسیری خیلی طولانی تر را طی کنند مثلا از جنوب آفریقا عبور کنند. سالانه حدود ۱۷ هزار کشتی و ۱۰ درصد تجارت جهانی از آن می‌گذرد. کشتی‌هایی که از مبدا یا به مقصد اقیانوس هند از کانال سوئز می‌گذرند مجبور به عبور از دریای سرخ هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در پی شروع عملیات اسرائیل در غزه در واکنش به حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل که ۱۲۰۰ کشته به جا گذاشت و ۲۴۰ نفر طی آن گروگان گرفته شدند، حوثی‌ها حمایت خود را از حماس اعلام کردند. به گفته وزارت بهداشت حماس از آن زمان بیش از ۱۸ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند.

دریای سرخ از مهمترین مسیرهای دریایی جهان برای انتقال نفت و گاز 
بر کسی پوشیده نیست که دریای سرخ یکی از مهمترین مسیرهای دریایی جهان برای انتقال نفت و گاز است و اما حوثی‌ها برای حمایت از مردم فلسطین و حمایت از حماس حملات خود را با استفاده از پهپادها و راکت ها علیه کشتی‌های خارجی در مسیر اسرائیل را تشدید کرده‎‌اند. یک روز بعد از آن که شرکت کشتیرانی عظیم مرسک دانمارک و شرکت حمل و نقل آلمانی هاپاگ-لوید سفرها از مسیر دریای سرخ را معلق کردند، شرکت کشتیرانی مدیترانه (ام‌اس‌سی) که بزرگترین گروه کشتیرانی جهان است و شرکت فرانسوی «سی‌ام‌اِی سی‌جی‌ام» اعلام کرده‌اند که از این مسیر پرهیز خواهد کرد.

حوثی‌ها می‌گویند که کشتی‌هایی که به سوی اسرائیل می‌روند را هدف می‌گیرند
بی بی سی می گوید: این تصمیم بعد از آن گرفته شد که حملات حوثی های یمن، به کشتی‌های تجاری شدت گرفته است و حوثی‌ها می‌گویند که کشتی‌هایی که به سوی اسرائیل می‌روند را هدف می‌گیرند.

سرنگونی ۱۴ پهپاد حوثی‌ها در دریای سرخ توسط ناوشکن امریکایی
آن ها همچنین پهپادها و موشکهایی را به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند. آمریکا روز شنبه گفت که ناوشکن موشک‌انداز آن ۱۴ پهپاد حوثی‌ها را در دریای سرخ سرنگون کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: به گفته وزارت دفاع بریتانیا در این روز ناوشکن اچ‌ام‌اس دایاموند بریتانیا یک پهپاد مظنون را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرد. وزارت دفاع بریتانیا اما نگفته است که چه کسی عامل حمله بوده است.

بیانیه شرکت کشتیرانی «ام‌اس‌سی»
شرکت «ام‌اس‌سی» در بیانیه خود گفت که وضعیت در این ناحیه «جدی» شده است.
این شرکت گفت که کشتی کانتینری آن «ام‌اس‌سی پلاتنوم ۳» روز جمعه درحالی که از دریای سرخ عبور می‌کرد هدف حمله قرار گرفت. هیچ یک از خدمه زخمی نشده‌اند اما کشتی از سرویس خارج شده است.
«ام‌اس‌سی» گفت که کشتی‌هایش اکنون به سوی «کیپ آو گود» در دماغه جنوبی آفریقا تغییر مسیر داده‌اند.

تعلیق سفرهای «سی‌ام‌اِی سی‌جی‌ام» سومین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان
شرکت فرانسوی «سی‌ام‌اِی سی‌جی‌ام» سومین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان گفت که به کشتی‌های کانتینری خود دستور داده است خود را به نواحی امن برسانند و سفر خود را تا اطلاع ثانوی معلق کنند.

اغلام موضع «مرسک» دومین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان
شرکت مرسک که دومین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان است، وضعیت را «نگران‌کننده» خوانده است.
این شرکت به بی‎‌بی‌سی گفته است: «در پی حادثه دیروز برای کشتی مرسک جیبرالتار که از بیخ گوش آن گذشت و حمله دیگری در طول امروز به یک کشتی کانتینری، ما به کلیه کشتی‌های مرسک در ناحیه که به سوی تنگه باب المندب می‌رفتند دستور داده‌ایم سفر خود را تا اطلاع ثانوی معلق کنند.»
این چهار شرکت که اکنون عملیات در ناحیه را معلق کرده‌اند در میان پنج شرکت برتر کشتیرانی جهان هستند و به گفته کارشناسان تصمیم آن ها هزینه خواهد داشت.

زنجیره تقاضای شرکت های کشتیرانی «مساله امنیت خدمه، امنیت  کشتی و پوشش بیمه ای» است
سو ترپیلوسکی از «موسسه لجستیکی و حمل و نقل چارترد» که نماینده شرکت‌های مرتبط با زنجیره تقاضاست به بی‌بی‌سی گفت: «مساله امنیت خدمه، امنیت خود کشتی و همچنین پوشش بیمه مطرح است. هزینه بیمه حالا سر به آسمان می‌زند، تازه اگر بتوانند بیمه تهیه کنند، بنابراین پیامدهای جدی برای بازارهای بورس، هزینه و کل دینامیک زنجیره تقاضا خواهد داشت.»
بر اساس این گزارش، ویوین نونیس، خبرنگار کسب و کار بی‌بی‌سی، می‌گوید که هزینه بیشتر خدمه اضافه، سوخت و بیمه احتمالا به مشتری منتقل خواهد شد.