مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان خبرداد
رفع ۱۵ نقطه پرحادثه خوزستان تا پایان سال
خوزستان- گروه استانها- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: تلاش میشود تا پایان امسال ۱۵ نقطه پرحادثه رفع شوند تا شاهد ایمنی جادهها باشیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد جولانژاد با تبریک هفته حمل و نقل اظهار کرد: فعالیتهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای به صورت مستمر و در طول سال انجام میشود. این خدمات از ابتدای سال با طرح نوروزی و ایمنسازی محورهای منتهی به یادمانهای راهیان نور آغاز میشود و سپس با سفرهای تابستانی و زائران اربعین حسینی (ع) ادامه پیدا میکند و با طرحهای راهداری زمستانه به پایان میرسد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اقدامات این اداره کل در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به گونهای که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ساخت راههای روستایی ۸ درصد، اقدامات حوزه نگهداری راهها ۶۰ درصد، خط کشیها ۶۹ درصد، اجرای حفاظهای میانی و کناری راه ۲۸۷ درصد، حوزه روشنایی طولی ۷۰ درصد، نصب علائم و تجهیزات ترافیکی ۱۰ درصد و حوزه احداث و تعمیرات پلها و آبروها ۵۵ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه رفع نقاط پر حادثه بیان کرد: ۱۹ نقطه پرحادثه احصاء، مصوب و برنامهریزی شده است که ۹ نقطه از این تعداد تا پایان امسال رفع شوند اما با تلاشهای انجام شده تاکنون ۱۰ نقطه یعنی بیش از برنامه تعیین شده رفع شدهاند و تلاش میشود تا پایان امسال در مجموع ۱۵ نقطه پرحادثه رفع شوند تا شاهد ایمنی جادهها باشیم.
جولانژاد گفت: تا سال ۱۴۰۱، ۱۰۳ دوربین ثبت تخلف در خوزستان داشتیم و امسال قرارداد ۶۰ دوربین ثبت تخلف منعقد شده که ۳۶ دوربین از این تعداد به بهرهبرداری رسیده است. بنابراین در حال حاضر ۱۳۹ دوربین فعال هستند و ۲۴ دوربین دیگر تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند.
وی عنوان کرد: بنابراین تا پایان امسال کل راههای شریانی خوزستان که ۸۰ درصد ترافیک عبوری استان از این محورها انجام میشود، تحت پوشش دوربینهای ثبت تخلف و کنترل سرعت قرار میگیرند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان افزود: مکانیزم عملکرد این دوربینها به گونهای است که ثبت سرعت لحظهای و هم ثبت سرعت متوسط را انجام میدهند. بنابراین اگر تخلفی در مسیر هر دوربین رخ دهد، بلافاصله در دوربین بعدی تخلف ثبت میشود. در هشت ماهه امسال این دوربینها حدود ۷۰۰ هزار تخلف ثبت کردند که ۱۸۰ هزار مورد از این تعداد مربوط به ثبت سرعت متوسط بوده است.
جولانژاد گفت: ساخت سه پاسگاه پلیسراه اهواز - سوسنگرد، هندیجان – دیلم و امیدیه - دیلم در دستور کار است که قطعا احداث این پاسگاهها منجر به افزایش ایمنی و کنترل تردد میشود. پیگیر احداث پاسگاه پلیس راه بندر امام (ره) توسط منطقه ویژه نیز هستیم.
وی عنوان کرد: خوزستان ۵۶ مجتمع خدمات رفاهی دارد و از نظر تعداد مجتمعهای خدمات رفاهی رتبه چهارم را دارد. برنامهریزی شده است تا پایان امسال ۶ مجتمع خدمات رفاهی به بهرهبرداری برسد اما اگر مشکلاتی مانند مسائل زمین رفع شوند امیدواریم ۱۲ مجتمع خدمات رفاهی تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
جولانژاد افزود: مجموع اعتبار هزینهشده برای فعالیتهای حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و ۳ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان هم پروژه در دست اجرا داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: سال گذشته ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد و از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۱ کیلومتر راه روستایی احداث شده است. در برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۰ کیلومتر با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان راه روستایی احداث شود. همچنین ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم که اگر اعتباراتی که درخواست دادیم تخصیص داده شود، در سال آینده این راههای روستایی آسفالت میشوند.
وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در خوزستان گفت: بر اساس قانون برنامه ششم، دولت موظف است برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار راه روستایی آسفالته احداث کند. میزان برخورداری از آسفالت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خوزستان ۸۸.۸ درصد است که کمی از میانگین کشوری بالاتر است.
جولانژاد ادامه داد: طول کل راههای روستایی فاقد آسفالت بالای ۲۰ خانوار یک هزار و ۲۶۰ کیلومتر است که در حال برنامهریزی برای آسفالت این راهها هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در خصوص اصلاح هندسی برخی راهها، گفت: ماهیت عملکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای، نگهداری راه یعنی حفظ وضع موجود است و تنها اگر نقاط پرحادثه مصوبی داشته باشیم میتوانیم در قالب نقاط پرحادثه آن محورها را اصلاح کنیم. بنابراین اگر اساس بحثهای توسعه یا اصلاح هندسی تنها در قالب نقطه پرحادثه باشد، در حوزه راهداری قرار میگیرد و اگر خارج از این چارچوب باشد باید از طریق شرکت ساخت و توسعه راهها یا اداره کل راه کل و شهرسازی اصلاح شود./ ایسنا