printlogo


افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل  لجستیک و صنایع وابسته« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد
وزارت راه به دنبال تکمیل کلان پروژه ایران ‌راه

بذرپاش: اولویت ما در سواحل جنوب ساخت 27شهرک ساحلی است 
​​​​​​​گروه ترانزیت- امید اسماعیلی - همزمان با هفته حمل ونقل، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، معاونان وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل سازمان های تابعه این‌ وزاتخانه، به مدت سه روز، در مصلای تهران آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه هم‌زمان با هفته حمل ونقل با شعار حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصاد با حضور ۳۱۶ شرکت‌ بخش خصوصی و دولتی در سالن شبستان مصلای امام خمینی (ره) مورد بازید علاقمندان گرفته و سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی نیز با حضور مسئولان و مدیران بخش خصوصی به نمایش دستاوردهای خود می‌پردازند.  
برگزاری میز ارتباطات مردمی با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و رؤسای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در محل نمایشگاه به منظور پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان، برگزاری نشست‌های تخصصی، آغاز اولین رالی تور کشنده‌های سنگین از تهران در محل نمایشگاه و پایان در شهر اراک  با حضور بیش از ۴۰ خودرو سنگین توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از دیگر برنامه‌های نمایشگاه در هفته حمل و نقل است. 
همچنین نشست‌های تخصصی با عناوین راهکارهای تبیین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان، کارگاه آموزشی مهندسی ارزش، کارگاه آموزشی بررسی ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی مراکز لجستیکی کشورهای مختلف، کارگاه آموزشی مهندسی ارزش برنامه‌ریزی شده توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، کارگاه آموزشی بررسی ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی مراکز لجستیکی کشورهای مختلف برنامه‌ریزی شده توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، کارگاه استفاده از آسفالت سرد کیسه‌ای برای عملیات تعمیر و نگهداری زمستانه با تمرکز بر پر کردن چاله‌ها برنامه‌ریزی شده توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و راهکارهای تبیین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی برنامه‌ریزی شده توسط کمیسیون تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، از دیگر کارگاه‌های تخصصی است که در نمایشگاه تدارک دیده شده است.

زمان حمل بار از روسیه به بندرعباس کاهش می‌یابد
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید این نمایشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر به روسیه همراه با رئیسی، گفت: در تفاهم و توافق با روس‌ها مقرر شد در قالب یک پیمان چند جانبه با دیگر کشورها، زمان حمل بار و کالا از روسیه به بندرعباس کاهش یابد.
وی افزود: در سفر کوتاه چند ساعته به روسیه به همراه رئیس جمهور، پروژه‌های حمل و نقلی در دستور کار ایران و روسیه مرور شد.
بذرپاش گفت: از جمله این موارد توافق انجام شده در خصوص قطعه رشت- آستارا بود که ابهاماتی در این قرارداد وجود داشت و مطرح شد.
وی ادامه داد: در زمینه تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور، توافقاتی در گذشته وجود داشت و مجدد مورد تاکید قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین مقرر شد در خصوص شرکت مشترک حمل و نقل کشتیرانی، دو طرف شرکت‌هایی را معرفی کنند.
بذرپاش اظهار داشت: توافقات حمل و نقل هوایی نیز بین ایران و روسیه انجام شد.
وی با اشاره به مسیر تردد کالا از شمال به جنوب که از روسیه آغاز و به بندرعباس ختم می‌شود، گفت: نکته‌ای که رئیس راه آهن روسیه نیز به آن اذعان داشت این بود که در یک سال اخیر مدت زمان حمل بار از این کشور به بندرعباس کاهش یافته است، هرچند هیچ یک از دو طرف ایرانی و روسی هنوز از آن راضی نیستند.
بذرپاش تصریح‌کرد: مقرر شد در قالب یک پیمان چند جانبه با حضور دیگر کشورها، زمان حمل بار و کالا از روسیه به بندرعباس کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کشورمان، یکی از مسیرهای اصلی حمل بارهایی همچون زغال سنگ، پتاس و سایر مواد معدنی از روسیه به هند، شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
وی در ادامه به سفر اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل هما به عربستان اشاره کرد و گفت: با انجام سفر حج عمره، اعزام مسافران به ایرانی به عربستان نیز انجام می‌شود و در این زمینه سفیر عربستان در ایران نیز به دنبال پیگیری امور است.
بذرپاش همچنین از امضای توافقنامه بین ایران و بیش از ۱۹ کشور دیگر در سفر یاد شده خبر داد.
وی، چین را یکی از اصلی‌ترین همکاران ایران برای توسعه حمل و نقل برشمرد و یادآور شد: به طور مثال یکی از شرکای اصلی در تکمیل قطار تهران- اصفهان، شرکتی از چین است.
وزیر راه و شهرسازی، صنعت حمل و نقل را یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور توصیف کرد و اظهار داشت: کشوری می‌تواند ادعای توسعه اقتصادی داشته باشد که صنعت حمل و نقل آن توسعه یافته و با سرعت تکامل پیدا کند.
وی با اشاره به گذشت یک سال از حضور خود در وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از مواردی که در یک سال گذشته با جدیت دنبال شده است، تکمیل کلان پروژه "ایران‌راه" به عنوان یک راه حل درست و منطقی برای پیشرفت کشور و همچنین پیشرفت کشورهای منطقه است.
بذرپاش خاطرنشان کرد: ایران هم یک راه برای عبور کالاها است و هم یک راه حل؛ یعنی ایران به عنوان راه حلی است که به کم شدن قیمت تمام شده تولیدی بنگاه‌های داخلی و منطقه‌ای کمک می‌کند و امروز همه پروژه‌های موجود در کشور با پروژه ایران راه سنجیده می‌شود.
وی تاکید کرد: این کلان پروژه یکی از اولویت‌های رئیس جمهوری است که در جلسات دولت به جد پیگیر آن هستند. در همین راستا در روزهای گذشته جلسه‌ای برگزار شد که طی آن مهمترین پروژه‌های ریلی از جمله چابهار- زاهدان، رشت- کاسپین، رشت- آستارا، زاهدان- یونسی، کرمانشاه- خسروی، شهرکرد- اصفهان، شلمچه- بصره، درود- خرم آباد و غیره بررسی شد که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده، در حین اجرای برخی دیگر از آنها بوده یا در حال تعریف پروژه برای آنها هستیم.

اتصال ریلی دریا به دریا در دهه فجر در کشور
این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: پروژه ریلی رشت کاسپین در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که به این ترتیب اتصال ریلی دریا به دریا را در کشور خواهیم شاهد خواهیم بود.
وی افزود: البته بندر کاسپین در اختیار سازمان مناطق آزاد است و از وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد درخواست داریم که توسعه بندر نیز به موازات توسعه خط ریلی انجام شود.
بذرپاش بیان داشت: به این ترتیب یک اقتصاد دریایی متفاوت‌تری را نسبت به گذشته در بنادر شمالی کشور شاهد خواهیم بود.
این عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه از آغاز عملیات اجرایی کریدور ارس و تعیین پیمانکار برای آن خبر داد و گفت: در این عملیات، خط جاده‌ای و پل روی رودخانه ارس احداث خواهد شد، همچنین در امتداد مسیر، احداث خط یا تعریض جاده در دستور کار قرار خواهد گرفت تا به جلفا برسیم.

بهره‌برداری از پروژه آستارا- آستارا تا یک ماه دیگر
وی خاطرنشان کرد: در یک ماه آینده با حضور رئیسی و همچنین «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان، پروژه آستارا- آستارا را به بهره‌برداری خواهیم رساند و توافقنامه کریدوری دو کشور نیز به امضا خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ناتمام خط ریلی اقلید- یزد، تصریح کرد: این پروژه که در دولت دوازدهم به صورت ناتمام افتتاح شده بود و هیچ قطاری از آن عبور نکرد، تا پایان سال تکمیل خواهد شد که منابع مورد نیاز آن تخصیص یافته است.
وی همچنین با اشاره به پروژه میانه- اردبیل به طول ۱۷۰ کیلومتر، گفت: این پروژه که دربرگیرنده احداث پل‌های عظیم و تونل در ارتفاعات بالا است در ماه‌های پایانی فعالیت خود قرار دارد، هرچند مواجهه با فصل سرما منجر به وقفه‌ای در کار شده است.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه با پروژه اردبیل- پارس آباد ادامه خواهد یافت که می‌تواند محور ترانزیتی دیگری را به کشور اضافه کند.
بذرپاش در ادامه به رشد ۳۳ درصدی ترانزیت ریلی و جاده‌ای اشاره کرد و گفت: پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه بین‌المللی پشت این موضوع است و همان‌گونه که شاهد بودیم آبان ماه رکورد حمل بار در کشور شکسته شد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ناوگان اتوبوسی و کمبود ناوگان، اظهار داشت: در این زمینه استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و فعال سازی آن، همچنین انجام واردات در صورت لزوم در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی به قیمت‌های بالای تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: با توافق انجام شده با شبکه بانکی، مقرر شد از محل وجوه اداره شده در بانک قرض الحسنه مهر وامی به خریداران اعطا شود تا توسعه ناوگان اتفاق بیفتد.
این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: در حوزه ریلی نیز برای تامین واگن‌های مسافری مورد نیاز، استفاده حداکثری از توان داخل در دستور کار است. همچنین با درخواست ارائه شده به سران قوا به دنبال اخذ مجوز واردات واگن‌های مسافری هستیم، زیرا تقاضا برای حمل و نقل مسافری ریلی رو به افزایش است.
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریا محور، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی نقش برجسته و متفاوتی در اجرایی کردن این سیاست‌ها خواهد داشت و به این منظور راهبردهای خوبی در سازمان بنادر اتخاذ شده است.
بذرپاش گفت: ساخت شهرک‌های ۲۷گانه ساحلی در گستره به طول یک‌هزار و ۸۵۰ کیلومتر سواحل جنوب یکی از محورهای اصلی کاری ما خواهد بود.
وی ادامه داد: احداث فرودگاه، اسکله دریایی، جمعیت پذیری با احداث مسکن‌های سریع الساخت با مشارکت داخلی‌ها و خارجی‌ها در این راستا در دستور کار خواهد بود.
وی همچنین به قرارداد ساخت ۵۰ فروند شناور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی اشاره کرد که ظرفیت‌های جابه‌جایی مسافر و بار را افزایش خواهد داد و بیان‌داشت: هرچند ظرفیت قابل توجهی در شناورهای موجود داریم، اما به دلیل تحریم‌ها، کار برای ما سخت شده و روز به روز به تعداد مشتریان اضافه می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به انعقاد قرارداد توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار اشاره کرد و گفت: قرارگاه خاتم الانبیا مجری آن خواهد بود.
وی همچنین به در دستور کار بودن قرارداد با هند اشاره کرد که با مشکلات حقوقی و برخی دیگر از موانع مواجه است و اضافه کرد: انجام این مهم و اتصال بندر چابهار به خط ریلی چابهار- زاهدان، منجر به ارتقای چند پله‌ای این بندر بین المللی خواهد شد.
وی در ادامه به احیای جاده ابریشم با انجام پروژه‌های مختلف از جمله تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان، کرمانشاه خسروی و غیره اشاره کرد و گفت: اجرای قطعات مختلف کریدور ریلی، محورهای شمال به جنوب و شرق به غرب ما را تکمیل می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: از شرکای راهبردی منطقه‌ای توقع می‌رود ظرفیت‌ها در حوزه حمل بار را بالفعل کنند که افزایش ۳۳ درصدی ترانزیت در همین راستا حاصل شده است.
بذرپاش انجام مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی برای تسهیل تردد را مهم برشمرد، اما گفت: در این زمینه هنوز با مشکلاتی در مرزها مواجهیم.
وی تاکید کرد: در دولت همه برنامه‌ها مشخص است و منابع به ویژه منابع مولدسازی صرف تکمیل شاه‌راه‌های کشور خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: خودروسازان سهم بالایی در توسعه ناوگان به ویژه ناوگان سنگین، تجاری و عمومی ایفا می‌کنند و با توجه به اینکه خدمات پس از فروش بهتری را در مقایسه با خودروهای وارداتی و مونتاژی شاهد هستیم، بهتر می‌دانیم که از ظرفیت خودروسازان داخلی استفاده کنیم.
وی گفت: یکی از خلاهای کشور، کمبود ناوگان اتوبوسی است و شاهد افزایش قیمت بلیت‌ها بوده‌ایم. با این حال باید با توجه به تورم به‌گونه‌ای قیمتگذاری شود که مانع توسعه حمل و نقل نبوده و از سوی به مردم فشار وارد نشود.

از سر گیری ساخت و توسعه راه آهن سریع السیر
بذرپاش، قطار سریع السیر را یکی از پروژه‌هایی برشمرد که وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است و افزود: قطار تهران- اصفهان با ۱۰ درصد پیشرفت متوقف شد که دلیل آن عدم پرداخت اقساط فاینانس بود؛ با این حال با پرداخت شدن یک قسط از آن، فاینانس دوباره فعال شده است.
وی همچنین به انجام مذاکرات خط تهران- مشهد با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: در این پروژه قیمت‌ها و سطوح تکنولوژی متفاوتی را شاهدیم، با این حال اصرار ما بر دستیابی به تکنولوژی قطار پرسرعت است.
وزیر راه و شهرسازی، همچنین به انجام ۹.۵ میلیون تن ترانزیت کالا در هشت ماهه امسال اشاره کرد و یادآور شد: ۹۰ درصد این ترانزیت، جاده‌ای و ۱۰ درصد دیگر ریلی بود، دلیل این مسئله نیز جذاب‌تر بودن و به صرفه‌تر بودن مسیر جاده به دلیل سوخت ارزان گازوئیل است.
وی در خاتمه به تعریف سامانه «ACCکد: برای صدور یونیک بلیت هواپیماها اشاره کرد و گفت: تاکنون چند شرکت هواپیمایی به این سامانه پیوسته‌اند و به این ترتیب بلیت از بازارهای غیر رسمی جمع آوری خواهد شد و انتفاع شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال خواهد داشت.

ارزان ترین و کارآمدترین راهکار کاهش حوادث رانندگی، فناورانه هستند
 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: ارزان ترین و کارآمدترین راهکارها فناورانه هستند که در پیشگیری از حادثه و کنترل عواقب حادثه فعالیت دارند.
روح الله دهقانی فیروز آبادی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: تصادفات علاوه بر آسیبی که به خودرو می زند، یک آسیب روحی و خانوادگی است و چه برسد مواردی که به فوت منجر می شود که عواقب اجتماعی جبران ناپذیری به همراه دارد. 
وی افزود: در  آسیب های رانندگی انسان هایی را از دست داده ایم که هر یک سرمایه های کشور بوده اند. به عنوان مثال می توان به از دست دادن نخبگان در حوادث رانندگی اشاره داشت. 
وی بیان داشت: باید به موضوع حوادث رانندگی در یک برنامه کلان ملی چندین ساله به آن پرداخت. در موضوع آسیب های رانندگی چندین دستگاه مستقیم وظیفه دارند و ارزان ترین و کارآمدترین راهکارها، فناورانه هستند که در پیشگیری از حادثه و کنترل عواقب حادثه فعالیت دارند. 
معاون رئیس جمهور گفت: برنامه ملی کاهش حوادث رانندگی با سرعت و قدرت مورد توجه قرار گرفته است و انتظار داریم که در این برنامه خودشان را دخیل کنند. 
دهقانی فیروز آبادی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در قالب یک برنامه ملی از  توان شرکت های دانش بنیان که قریب به ۱۰ هزار شرکت هستند در برنامه ۵ ساله به کار ببندیم و شاهد کاهش حوادث رانندگی باشیم. 
معاون رییس جمهوری یادآور شد: با امضا تفاهم‌نامه کاهش حوادث رانندگی و پیشبرد برنامه ها، ثمره آن را به مردم عرضه کنیم.
تدوین مدل اقتصادی برای جذب سرمایه بخش خصوصی در حمل‌ونقل
شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با تبریک هفته حمل‌ونقل اظهار کرد: در این نمایشگاه ۳۱۶ شرکت دولتی و خصوصی و بیش از ۸۵ شرکت دانش بنیان حضور دارند.
به گفته افندی‌زاده، موضوع حمل‌ونقل امروز زیرساخت مسائل اقتصادی بوده و روزانه با همه مردم سروکار دارد بنابراین آگاهی از نیازهای حوزه حمل‌ونقل و استفاده از تکنولوژی‌ها برای تامین این نیازها تاثیر زیادی بر زندگی مردم دارد.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران با توجه با موقعیت مناسبی که در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی دارد می‌تواند از فرصت ایجاد شده استفاده کند و نقش عمده‌ای را در حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی ایفا کند.
وی افزود: امروزه کریدورهای ترانزیتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همه کشورها به دنبال اختصاص سهم قابل توجهی در این کریدورها هستند، چرا که کریدورهای ترانزیتی می‌تواند منجر به ایجاد کریدورهای لجستیکی شود که محلی برای مراکز توزیع کالا است و بهره‌وری این بخش را افزایش می‌دهد.
افندی‌زاده ادامه داد: ایجاد کریدورهای لجستیک منجر به ایجاد کریدورهای تجاری و تسهیل جریان تجارت می‌شود که کریدورهای تجاری زیربنای کریدورهای اقتصادی هستند و در حلقه پایانی این زنجیره، کریدورهای توسعه‌ای ایجاد می‌شود.
وی افزود: ایران در تقاطع کریدورها قرار گرفته است و راه‌هاب دسترسی زیادی دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این نمایشگاه محلی برای ارائه نیازها و به دنبال آن، یافتن راهکارها و پاسخگویی به آن نیازهاست.
وی با اشاره به طرح ابتکار "ایران راه" از سوی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه کریدورها انجام شده و کلان‌ پروژه‌های بزرگی تعریف شده است.
افندی‌زاده با اشاره به وجود ۲۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی و ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرزهای زمینی گفت: ایران با ۱۳ کشور دارای مرزهای آبی و زمینی است. 

تدوین مدل اقتصادی برای جذب سرمایه بخش خصوصی در حمل‌ونقل 
وی افزود: در رویکرد دولت سیزدهم بر استفاده از این فرصت‌ها تاکید شده اما ما به دنبال یک مدل اقتصادی به منطور جذب سرمایه بخش خصوصی و تامین منابع در خوزه حمل‌ونقل هستیم.
افندی‌زاده در پایان گفت: این نمایشگاه مهمترین نمایشگاه حمل‌ونقل در کشور است که سالانه با حمایت وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

امضای تفاهم نامه احداث ۳ مسیر آزادراهی
 در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل
همزمان با برگزاری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته و در راستای تسریع در تکمیل محورهای مواصلاتی کشور تفاهم نامه احداث ۳ آزادراه کشور با مشارکت بخش خصوصی به عنوان سند دیگری از همراهی با دولت در برنامه های توسعه کشور به امضا رسید که این تفاهم نامه شامل تامین مالی احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شمالی همدان، تفاهم نامه تامین مالی احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه پردیس- هراز و تفاهم نامه تامین مالی احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه ارومیه-تبریز می‌شود.
موضوع تفاهم نامه احداث آزادراه پردیس-هراز به طول ۱۲ کیلومتر شامل تامین منابع ۷۰ درصد مالی مورد نیاز ساخت کل آزادراه از سوی سرمایه گذار بوده و این مشارکت در تامین منابع مالی مطالعات، طراحی، مهندسی، کنترل های کیفی، تملک اراضی و احداث کامل آزادراه در سهم مشارکت سرمایه گذار است.

آزادراه کنارگذر شمالی همدان
تفاهم نامه احداث آزادراه کنارگذر شمالی همدان نیز امضا شد که این آزادراه با مشارکت ۵۰ درصدی سرمایه گذار و ۵۰ درصدی دولت احداث می شود و شامل هزینه های احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال و تاسیسات جانبی ساخت این آزادراه است.

آزادراه تبریز-ارومیه
در ادامه تفاهم نامه احداث قطعات یک تا پنج آزادراه تبریز-ارومیه امضا شد که این آزادراه با مشارکت ۶۰ درصدی بخش خصوصی و  ۴۰ درصدی دولت اجرا می شود که شامل هزینه های مطالعات، تملک اراضی و احداث آزادراه تا مرحله بهره برداری است.

امضای تفاهم‌نامه استفاده از سامانه علایم الکترونیکی ملی در خطوط ریلی 
با هدف بهره مندی از توان و تخصص داخلی در ساخت سامانه‌های علایم الکترونیکی خطوط ریلی کشور، تفاهم نامه همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با شرکت صنایع الکترونیک ایران در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و نقل، لجستیک و صنایع وابسته به امضای طرفین رسید.
این تفاهم نامه در راستای تجهیز طرح های ریلی به سامانه های علایم الکترونیکی ساخته شده توسط مهندسان داخل کشور و خودکفایی در این تکنولوژی در هفتمین نمایشگاه حمل و  نقل، لجستیک و صنایع وابسته به امضای طرفین رسید.
این تفاهم نامه به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخل کشور و با هدف افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه ریلی، کاهش مداخله نیروی انسانی در مدیریت ترافیک، افزایش ایمنی حمل بار و مسافر و تسهیل برنامه ریزی و بهره برداری از راه آهن با پایش مستمر ترددها در طرح های ریلی استفاده می شود.

انعقاد موافقت‌نامه سه جانبه برنامه ملی «راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن» 
موافقت‌نامه سه جانبه اجرای برنامه ملی کاج (راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن) بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با توجه به تعداد قابل توجه تلفات در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ بر اثر وقوع تصادفات جاده‌ای و اهمیت حرکت در مسیر ارائه و اجرای راه‌حل‌های مبتکرانه و نوآورانه زودبازده و کم‌هزینه، با هدف کاهش آمار مرگ‌ و میر جاده‌ای و به منظور طرح‌ریزی و اجرای برنامه ملی "راهکار دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن" امضاء شد.