printlogo


پاشنه آشیل رونق بازار طلا 
 تولیدکنندگان به کشورهای اطرف مهاجرت  می‌کنند


یک عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، حباب سکه را مشکل اصلی ورود سرمایه‌گذاران به این بخش عنوان کرد و از حضور ده‌ها تولیدکننده و طراح طلای ایرانی در کشورهای منطقه خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، عبادالله محمدولی، به اقتصاد آنلاین اظهار داشت : اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده است.وی می‌گوید: نباید از مسائل سیاسی، نظامی و اقتصادی جهانی غافل باشیم این کنش‌ها و واکنش‌ها خیلی می‌تواند روی بازار تاثیر بگذارد و شاید به صورت اورژانسی قیمت‌ها را تغییر دهد که جدا از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های معمول است.این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی می‌کند بازار روند رو به رشدی خواهد داشت؛ و اظهار می‌کند: باتوجه به اینکه روزهای پایانی سال قرار داریم به مرور خرید در بازار زیاد می‌شود و تقاضا در قالب افراد و سرمایه‌های خرد و هم در قالب سرمایه‌های درشت و دولت‌ها بیشتر می‌شود. چون منابع طلا یک منبع معدنی است که امروز استخراج آن به صرفه نیست چون گاهی برای استخراج آن باید به عمق ۱۰۰۰ متری هم رفت که نیاز به تکنولوژی جدید و هزینه دارد.وی اضافه می‌کند: حتی کشورها به دنبال جایگزین طلا هستند معتدم در کشور ما در حوزه طلا باید به سمت تولید برویم؛ تولیدی که مبتنی بر نیروی انسانی باشد. من صنایع و تولید را پشتوانه‌ای برای ذخیره ثروت می بینیم زیرا این مسئله برای قدرت اقتصادی حرف دارد امیدوارم مسئولان راهبردی برای تولید دراز مدت داشته باشند که بتوان از منابع نامحدود و نیروهای تحصیل کرده استفاده کرد. اگر زمینه را برای اشتغال ایجاد نکنیم نیروی کار می‌رود که برای کشور آسیب است.این فعال بازار طلا نیروی انسانی را مهم‌ترین سرمایه برای تولید عنوان می‌کند و می‌گوید: امروز برای طلا ارزش قائل شدیم و صادرات طلای خام را ممنوع کردیم اما نیروی انسانی را نمی توان با طلا قیاس کرد؛ نیروی انسانی ما دارد می‌رود باید فکری برای تولید و صنعت داشته باشیم. با توسعه تولید کشورهای دیگر را محتاج می‌کنیم داد و ستد زیادی شکل می گیرد امروز از کشوری که برای مثال ۱۰۰ میلیون دلار واردات داریم ۱میلیون دلار صادر می‌کنیم این قابل دفاع نیست، وقتی منابع زیادی داریم باید کار کنیم که صاردات مثبت به نفع ما باشد اما این انجام نشده است.
وی حباب سکه را پاشنه آشیل سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان می‌کند و می‌گوید: عرضه سکه در حاضر توسط بانک کارگشایی انجام می‌شود، حباب سکه معضل است وقتی در یک قطعه سکه بهار آزادی نزدیک به ۵ و نیم میلیون تومان حباب وجود دارد.