printlogo


شرکت اکسپرس فیدر اولین کشتی سبز رنگ متانول را به معرض نمایش گذاشت

مایک شولر- شرکت سنگاپوری اکسپرس فیدر جزئیات جدیدی را درباره کشتی‌های دوگانه سوز خود با سوخت متانول سبز ارائه می دهد. هدف این شرکت ایجاد مسیرهای سبز به منطقه اسکاندیناوی-بالتیک در شمال اروپا از اوایل سال آینده است. 
به گزارش اقتصاد دریایی،شرکت اکسپرس فیدر به عنوان چهاردهمین کشتی‌بر اقیانوسی جهان با ناوگانی متشکل از بیش از 100 کشتی، از نظر ظرفیت  TEU  رتبه‌بندی می‌شوند. این شرکت 14 کشتی دوگانه سوز سفارشی دارد که قرار است از سه ماهه اول سال آینده تا اواسط سال 2026 تحویل داده شوند. شناورهایی با ظرفیت (TEU) 1200 که دارای طول کلی (LOA) 148 متر خواهند بود.
سفر افتتاحیه اولین کشتی دوگانه سوز با نام « اکو مایسترو (Eco Maestro)» برای سه ماهه اول سال آینده برنامه‌ریزی شده است. این کشتی با حرکت از بندر شانگهای، محل ساخت کشتی از طریق کانال سوئز راهی بندر روتردام خواهد شد. گفتنی است اکو مایسترو اولین کشتی متانول زیستی خواهد بود که در چین ساخته شده است. برای این سفر از متانول زیستی، یک منبع انرژی تجدیدپذیر که از تجزیه مواد آلی به دست می‌آید، استفاده می‌شود که به سوخت سبز کشتی کمک می‌کند.
تا زمانی شرکت اکسپرس فیدر به استفاده از متانول سبز متعهد است، در دسترس بودن و توزیع متانول در بنادر در مقیاس جهانی آن چالش‌های مهمی را ایجاد می‌کند. این شرکت به‌صورت خودجوش در طول مسیر با بنادر در تعامل است تا زیرساخت های لازم برای تامین متانول کشتی ها را ایجاد کند.
فرانسیس گوو، مدیر عامل شرکت اکسپرس فیدر گفت: با شروع این سفر، ما نیاز به همکاری بین همه ذینفعان صنعت - شرکت‌های کشتیرانی، تنظیم‌کننده‌ها، اپراتورهای بندر، تامین‌کنندگان سوخت، شرکت‌های لجستیک، حمل‌ونقل‌ها، و صاحبان کالای سودمند (BCOs) - پیدا می‌کنیم تا حمل و نقل پایدار را بدست آوریم. 
بعد از اولین سفر اکو مایسترو در بندر روتردام مستقر خواهد شد و به عنوان یک شبکه تغذیه‌ای در شمال اروپا فعالیت می‌کند. از سه ماهه دوم سال آینده، این کشتی مسیرهای سبزی را ایجاد می‌کند که روتردام را به بنادر اسکاندیناوی و کشورهای بالتیک متصل می‌کند.
اکسپرس فیدر با اکو مایسترو، به اولین حامل اختصاصی جهان تبدیل خواهد شد که کانتینری را با متانول سبز راه اندازی می‌کند. این شرکت آماده عقد قرارداد با تأمین‌کننده سوخت هلندی «OCI Global» برای تأمین متانول سبز در بندر روتردام، از سال 2024، است.
آقای گوو چالش‌های مرتبط با استفاده از سوخت‌های پایدار، مانند عرضه نسبتاً کم متانول سبز را تصدیق می‌کند. با این حال، او خاطرنشان کرد که به عنوان یک اپراتور، عمدتاً به مسیرهای دریایی کوتاه در یک منطقه جغرافیایی محدود خدمات می‌دهد و مقادیر بیومتانول موجود برای کشتی‌های دوگانه سوز آن‌ها کافی است تا خدمات «حلقه بسته» را انجام دهند. این بدان معناست که تقریباً 95درصد از هر سفر دور، می‌تواند با متانول تأمین شود و سوخت گیری در بندرگاه پس از هر سفر انجام می شود.
استفاده از متانول سبز به طور قابل توجهی انتشار گاز دی اکسیدکربن را کاهش می دهد. به گفته این شرکت، اکو مایسترو، هنگامی که در یک سرویس سفر رفت و برگشت مستقر شود، در مقایسه با کشتی تغذیه کننده با ظرفیت مشابه که با سوخت دریایی معمولی کار می کند، 268 کیلوگرم گاز دی اکسیدکربن را برای هر ظرفیت کشتی ذخیره کند.
تصمیم به اتخاذ کشتی‌های دوگانه سوز با انرژی متانول سبز، هدف شرکت برای دستیابی به کاهش 20 درصدی انتشار گاز دی‌اکسیدکربن تا سال 2035 و کاهش 50 درصدی تا سال 2040 و در نهایت رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال 2050 است.
مدیرعامل شرکت اذعان داشت: ما درک می کنیم که هیچ راه حل واحدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعت دریایی وجود ندارد. برای دستیابی به اهداف بلندمدت خود، ما باید از امروز گام برداریم و این شامل اجرای چندین طرح برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.