تعلیق فعالیت کشتیرانی ها در دریای سرخ به ۱۵شرکت رسید
ائتلاف ناقص دریایی آمریکا در دریای سرخ
اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و استرالیا به ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ نپیوستند
گروه امنیت دریایی – امید عباسی - با وجود موافقت برخی کشورها با درخواست آمریکا برای پیوستن به یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ، سه کشور اروپایی و استرالیا از آن خودداری کردند. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: دولت آمریکا مدتی پیش اعلام کرد که یک ائتلاف دریایی چند ملیتی به نام «نگهبان رفاه» برای تامین امنیت ناوبری و حفاظت از کشتیهای تجاری در دریای سرخ در قبال حملات نیروهای مسلح یمن تشکیل شده است. برخی کشورها از این ائتلاف استقبال کردهاند، در حالی که برخی دیگر نیز عضویت در آن را نپذیرفتهاند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس این گزارش پنتاگون روز پنجشنبه گفته است بیش از ۲۰ کشور با مشارکت در این ائتلاف موافقت کردهاند. برخی کشورها مشارکت خود را تایید نکردهاند، اگرچه برخی دیگر گفتهاند تلاشهایشان برای کمک به حفاظت از ترافیک کشتیهای تجاری به عنوان بخشی از توافقهای دریایی موجود انجام خواهد شد و ارتباطی به این ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا نخواهد داشت.
بیان نشدن جزئیات درباره این که کدام کشورها عضو این ائتلاف شدهاند، موجب سردرگمی برخی شرکتهای کشتیرانی شده است که برخی از آنها مسیر کشتیهای خود را در پی این حملات در دریای سرخ تغییر دادهاند.
در پی تشدید تنشها در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که تا زمان متوقف نشدن حملات علیه غزه، حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهند داد و به هیچ کشتی وابسته به آن اجازه تردد در آبهای دریای سرخ و تنگه باب المندب را نمیدهند. حملاتی نیز از سوی نیروهای مسلح یمن علیه برخی کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام شده است که آن را در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه دانستهاند.
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیرش به منطقه گفته بود انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، جمهوری سیشل و اسپانیا به این عملیات ملحق شدهاند.
روز پنجشنبه نیز آستین گفت که یونان و استرالیا نیز به این گروه پیوستهاند که در مجموع، ۲۰ کشور به این ائتلاف پیوستهاند و حداقل، هشت کشور مشارکتکننده نیز از علنی کردن آن خودداری کردهاند.
این در حالی است که وزارت دفاع فرانسه گفت که از تلاشها برای تامین امنیت ناوبری در دریای سرخ و مناطق اطراف آن حمایت میکند و در حال حاضر نیز در این منطقه عملیات میکند. اما کشتیهای آن تحت فرمان فرانسه باقی میمانند و بیان نکرد که آیا نیروهای نظامی بیشتری به این منطقه اعزام میکند یا نه.
فرانسه یک پایگاه دریایی در امارات متحده عربی و هزار و ۵۰۰ نیرو در جیبوتی دارد. ناو محافظ آن «Languedoc» درحال حاضر در دریای سرخ است.
وزارت دفاع ایتالیا هم گفت که ناو محافظ خود «Virginio Fasan» را بنا به برخی درخواستها از سوی مالکان کشتی ایتالیا، برای حفاظت از منافع دریایی خود به دریای سرخ میفرستد.
این کشور همچنین گفت که این اقدام بخشی از عملیاتهای فعلی آن است و ارتباطی به ائتلاف «نگهبان رفاه» ندارد.
وزارت دفاع اسپانیا نیز گفت که تنها در ماموریتهایی با رهبری ناتو یا عملیاتهایی با هماهنگی اتحادیه اروپا شرکت میکند و «به طور یکجانبه در عملیات دریای سرخ شرکت نخواهد کرد.»
استرالیا نیز درخواست آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف را رد کرده است. «ریچارد مارلز» وزیر دفاع این کشور گفت تمرکز راهبردی این کشور بر منطقه ایندو-پاسیفیک است.
عملیات ارتش یمن علیه کشتیهایی که در منطقه دریای سرخ به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت میکنند، باعث شد تعدادی از شرکتهای حمل و نقل دریایی بینالمللی مسیر خود را تغییر دهند یا سفر به سرزمینهای اشغالی را متوقف کنند.
توقف 15شرکت کشتیرانی در روند فعالیت در بنادر رژیم صهیونیستی
وبگاه «صدی البلد» در گزارشی از ۱۵ شرکت کشتیرانی بینالمللی نام برده است که تاکنون برای منتقل شدن به بنادر رژیم صهیونیستی تغییر مسیر داده یا روند انتقال کالا به سرزمینهای اشغالی را متوقف کردهاند.
۱ - سی اچ رابینسون
شرکت تدارکات جهانی CH Robinson روز جمعه اعلام کرد که مسیر ۲۵ کشتی خود را در هفته گذشته تغییر داده تا از طریق مسیر دماغه امید نیک حرکت کنند و این تعداد احتمالاً افزایش خواهد یافت.
این شرکت اعلام کرد: پیشبینی میشود که تردد در بنادر متوقف شود و قیمتها برای بسیاری از جابجاییهای تجاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.
۲ - CMA-CGM
گروه کشتیرانی فرانسوی CMA-CGM دوشنبه گذشته اعلام کرد که برخی از کشتیها را از طریق مسیر دماغه امید نیک هدایت کرده است و دستورالعملهایی را برای سایر کشتیهای کانتینری که قرار بود از دریای سرخ عبور کنند، صادر کرده است تا به مناطق امن برسند و سفرهای خود را تا اطلاعیه بعدی متوقف کنند.
این گروه همچنین روز پنجشنبه گزارش داد که به دلیل مسافت طولانی، هزینههای بیشتری را برای عملیات حمل و نقل اعمال خواهد کرد.
۳ و ۴ - یوروناو و فرانت لاین
شرکت نفتکش بلژیکی «یوروناو» نیز دوشنبه گذشته اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از تردد از طریق منطقه دریای سرخ اجتناب خواهد کرد.
گروه نفتکش «فرانت لاین» مستقر در نروژ هم در همان روز اعلام کرد که کشتیهایش از عبور از دریای سرخ و خلیج عدن خودداری خواهند کرد.
۵ - اورگرین
شرکت کشتیرانی کانتینری تایوانی «اورگرین» نیز دوشنبه گذشته در اطلاعیهای اعلام کرد که کشتیهای این شرکت در حرکت به سمت بنادر دریای سرخ تا اطلاع ثانوی به سمت آبهای امن اطراف حرکت خواهند کرد.
این شرکت همچنین از توقف بارگیری محمولههای مقصد بنادر رژیم صهیونیستی خبر داد.
۶ و ۷ – گرام کاریرز و هاپاگ لوید
شرکت کشتیرانی نروژی Gram Carriers که متخصص در حمل و نقل خودروهای سواری است، پنجشنبه اعلام کرد که از عبور کشتیهایش از دریای سرخ جلوگیری میکند. همزمان شرکت حمل و نقل کانتینری آلمانی Hapag-Lloyd اعلام کرد که مسیر ۲۵ کشتی را از طریق دریای سرخ تغییر میدهد و در پایان سال جاری میلادی تصمیمات دیگری را نیز اتخاذ خواهد کرد.
۸، ۹ و ۱۰ - شرکت کشتیرانی کانتینری کره جنوبی «HMM»، شرکت کشتیرانی نروژیHoge Autoliners و گروه کشتیرانی دانمارک نیز اعلام کردند که روند انتقال کلیه محمولهها از طریق دریای سرخ تا اطلاع ثانوی به طور موقت متوقف میشود.
۱۱ – ام اسسی
شرکت کشتیرانی مدیترانه MSC ۱۶ دسامبر اعلام کرد که کشتیهای این شرکت از کانال سوئز عبور نخواهند کرد و به سمت دماغه امید نیک تغییر مسیر خواهند داد.
۱۲ - اوشن نتورک اکسپرس
شرکت حمل و نقل دریایی اوشن نتورک اکسپرس سهشنبه گذشته اعلام کرد که تصمیم گرفته است مسیر کشتیها را از کانال سوئز و دریای سرخ تغییر دهد و از این پس کشتیهای آن در اطراف دماغه امید نیک حرکت خواهند کرد.
۱۳، ۱۴ و ۱۵ - Orient Overseas Container Line مستقر در هنگ کنگ، گروه نروژی Linnaeus Wilhelmsen و شرکت کشتیرانی تایوانی یانگ مینگ نیز اعلام کردند که مسیر کشتیهای خود را از دریای سرخ و خلیج عدن به دماغه امید نیک تغییر خواهند داد.
در همین رابطه، شرکت کشتیرانی آمریکایی فلکسپورت اعلام کرد که حدود ۱۸۰ کشتی باری مقصد خود را از تنگه باب المندب که اقیانوس هند و دریای سرخ را به هم متصل میکند تغییر داده و یا حمل و نقل خود را متوقف کرده و منتظر دستورالعملهای شرکتهای خود هستند.
ارتش یمن طی هفتههای گذشته در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داد. در پی توقیف یک کشتی رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن و هدف قرار گرفتن چند کشتی دیگر این رژیم، رسانههای عبریزبان، یمن را یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر ارزیابی کردهاند.
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیشتر تاکید کرده بود: تا پایان یافتن تجاوز به نوار غزه و توقف جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه میدهیم.