printlogo


تأکید  بر جذب سرمایه و افزایش بهره‌وری در حوزه اقتصاد دریا محور



هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به میزبانی وزارت امور خارجه و ریاست معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با دستورکار راهکارهای توسعه اقتصاد دریامحور با بهره گیری از ظرفیت‌های روابط اقتصادی خارجی و با حضور نمایندگان استانداری‌های استان‌های ساحلی، سازمان بنادر و دریانوردی کشور، سازمان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مهدی صفری در هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی گفت: با هدفگذاری نقطه به نقطه باید در پی افزایش ظرفیت‌ها، جذب سرمایه و در نهایت افزایش بهره‌وری در حوزه اقتصاد دریا محور باشیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به ذکر اهمیت موضوع اقتصاد دریا محور و دلایل اختصاص هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی  به این  موضوع پرداخت و از مدیران سازمان‌های ذیربط دعوت کرد تا گزارشات اقدامات، اهداف و برنامه‌های خود را در پیشبرد این مهم ارائه کنند.
 علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا محور توسط مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرایی افزود: در این زمینه با ایجاد کارگروه‌های تخصصی و طراحی قوانین و مقررات و تدوین آیین نامه‌ها امیدواریم طی چند ماه آینده سند ملی توسعه دریا محور تصویب و اجرایی شود.وی در ادامه به فعالیت‌های اصلی در اقتصاد دریا شامل انرژی و مواد خام، محصولات غذای دریایی،گردشگری، کشتی سازی و حمل و نقل و لجستیک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با تدوین چندین سند پشتیبان شامل سند آمایش سرزمینی، مطالعات مدیریت مناطق ساحلی، برنامه توسعه فضای دریایی، طرح توسعه پایدار و... و ۱۰ کارگروه تخصصی در زمینه‌های حمل ونقل، صنایع و معادن، سرمایه انسانی، فرهنگ و گردشگری، انرژی و... و طراحی ۳۱ برنامه اجرایی در آستانه تشکیل ستاد اجرایی سیاست‌های ابلاغ شده قرار داریم.
قربان زاده معاون سازمان شیلات نیزبا ارائه گزارشی به روند رو به رشد تولید، تجهیز و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه شیلات طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی و هدفگذاری دقیق طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری رشد ۱۴ درصدی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم. 
در ادامه نشست معاونان استانداری‌های استان‌های ساحلی کشور با اشاره به فرصت‌ها، محدودیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های کاری خود، راهکارهای عملی و اجرایی پیشنهادی خود را جهت تسهیل و توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دریا در زمینه‌های حمل و نقل، صید، پرورش آبزیان، صادرات محصولات دریایی و جذب سرمایه گذاری خارجی ارائه کردند.