printlogo


تشکیل کنسرسیوم اجرای فاز۲ بندر شهید بهشتی در سفر وزیر راه به سیستان و بلوچستان «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد
ضرب آهنگ اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی

گروه توسعه - امید اسماعیلی - وزیر راه و شهرسازی با هدف افتتاح ۹۶ کیلومتر کریدور بزرگراهی و بازدید از پروژه های تنها بندر اقیانوسی کشور در چابهار و ابر پروژه راه آهن چابهار- خاش به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، مهرداد بذرپاش طبق برنامه در آیین افتتاح ۹۶ کیلومتر طرح‌های بزرگراهی جنوب استان شرکت کرد و سپس ۵۸ کیلومتر از کریدور نوار ساحلی و ۳۸ کیلومتر از کریدور جنوب - شمال شرق کشور به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال را افتتاح کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در جریان این سفر در راستای تکمیل کریدور بزرگراه‌ نوار ساحلی کشور در استان سیستان و بلوچستان قطعه دوم کاروان - کنارک به طول ۲۲ کیلومتر به ارزش ۶۰۰۰ میلیارد ریال، باند دوم چابهار- کنارک به طول ۱۸ کیلومتر به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال همراه با قطعه اول چابهار- پسا بندر به طول ۱۸ کیلومتر به ارزش ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری
 رسید.
یکی دیگر از برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در این سفر بازدید و آغاز عملیات اجرایی ۵ پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در بندر شهید بهشتی چابهار بود، بذرپاش در ادامه از بندر شهید بهشتی بازدید کرد و پس از بازدید از پروژه راه آهن چابهار- زاهدان در مراسم اتمام عملیات حفاری ۳۹ رشته تونل به طول ۱۷ کیلومتر در راه‌آهن چابهار- خاش حضور یافت. پروژه راه آهن چابهار - زاهدان، به طول ۶۳۱ کیلومتر خط اصلی بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در شرق کشور است که در امتداد جاده چابهار به زاهدان قرار گرفته است.
راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند به گونه‌ای که می‌توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند
 می‌دهد.
این خط ریلی از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می‌شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.
خط ریلی زاهدان - خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید که با تکمیل راه آهن خاش-چابهار، بندر شهید بهشتی به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می شود.
افتتاح ۹۶ کیلومتر کریدور بزرگراهی
 در استان سیستان و بلوچستان
وزیر راه و شهرسازی همچنین ۵۸ کیلومتر از کریدور نوار ساحلی و ۳۸ کیلومتر از کریدور جنوب-شمال شرق کشور به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال را افتتاح کرد.
 در راستای تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی کشور در استان سیستان و بلوچستان قطعه دوم کاروان - کنارک به طول ۲۲ کیلومتر به ارزش ۶۰۰۰ میلیارد ریال، باند دوم چابهار-کنارک به طول ۱۸ کیلومتر به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال همراه با قطعه اول چابهار-پسابندر به طول ۱۸ کیلومتر به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
در راستای تکمیل کریدور جنوب - شمال شرق در استان سیستان و بلوچستان قطعه اول چابهار- ایرانشهر به طول ۱۷ کیلومتر به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد ریال، قطعه سوم خاش – ایرانشهر به طول ۱۱ کیلومتر به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال همراه با قطعه چهارم خاش- ایرانشهر به طول ۱۰ کیلومتر به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
 
آغاز عملیات اجرایی ۵ پروژه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار با ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار 
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این سفرضمن بازدید از زیرساخت‌ها، تجهیزات بندری و دریایی و پروژه‌های لجستیکی بندر چابهار، دستور آغاز عملیات اجرایی ۵ پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در بندر چابهار را صادر کرد.
احداث فاز دوم سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریال؛ احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی و تولید ۵ هزار متر مکعب آب شیرین و احداث انبار نگهداری کالا با ظرفیت سالانه ۷۳۴ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۸۸۰ میلیارد ریال، از جمله پروژه‌هایی است که عملیات اجرایی آن‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شده‌است.
همچنین احداث پایانه چندمنظوره پشتیبانی کالا با ظرفیت سالانه ۲۹۶ هزار تن و با سرمایه‌گذاری ۷۱۰ میلیارد ریال و احداث پایانه خدمات پشتیبانی کانتینر با ظرفیت سالانه ۵۰ هزار TEU و با سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای و اجرایی بندر شهید بهشتی قلمداد می‌شود.
در این بازدید همچنین پروژه‌های شاخص و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار شامل احداث مخازن فرآورده‌های نفتی سنگین با سرمایه‌گذاری ۹۳۰ میلیارد ریال با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار تن و با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد؛ سیلوی ۱۰۰ تنی (فاز یک) با سرمایه‌گذاری ۴۳ میلیون دلار و پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصد؛ کریدور لجستیکی با سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیون دلاری و با پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصد؛ احداث دیوار حفاظتی ساحلی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد و احداث مخازن ذخیره محصولات پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۸۲۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت سالانه بیش از ۷ میلیون تن با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد نیز در حضور وزیر راه توسط مسئولان ذ یربط تشریح شد.
 
تشکیل کنسرسیوم برای اجرای فاز۲ بندر شهید بهشتی 
مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان طور که به استحضار ملت شریف ایران رسید در هفته حمل و نقل، تفاهم‌نامه و توافقنامه‌های خوبی به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان میان سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی منعقد شد که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی بخشی از همان قراردادها به ارزش ۸۱۰۰ میلیارد تومان در بندر شهید بهشتی چابهار هستیم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اجرای فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار با تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید هر چه سریع تر در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد.
وی افزود: با تکمیل و بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان در سال آینده، شکل جدیدی از بندر شهید بهشتی چابهار را مشاهده می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: زیرساخت فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل شده است و اقداماتی که شاهد آن هستیم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای استقرار تأسیسات و تجهیزاتی مانند سیلوها، انبارها و مواردی از این قبیل است.
بذرپاش با بیان اینکه با شرکت‌های هندی و چینی برای تأمین تجهیزات بندری و مکانیزه تخلیه و بارگیری در فاز یک در حال مذاکره هستیم، گفت: نهادهای ناظر بر قراردادها در حال جمع بندی و اعلام‌نظر نهایی هستند تا منجر به عقد قرارداد شود.
وی تأکید کرد: فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار با ایجاد کنسرسیوم متشکل از بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید هر چه سریع‌تر در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بندر شهید بهشتی در ۹ ماهه اول امسال یادآور شد: گزارش عملکرد این بندر بیانگر رشد ۱۴۰ درصدی عملیات کانتینری و ۸ درصدی صادرات به‌ویژه کشورهای هند و چین است.
بذرپاش با اشاره به مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: طبق سیاست دولت، هر پروژه توسعه‌ای که در استان اجرا می‌شود، علاوه بر منافع ملی آن، مردم آن منطقه نیز از این پروژه منفعت ویژه‌ای کسب کنند.

راه آهن چابهار- زاهدان ۱۴۰۳ آماده بهره برداری می‌شود 
وزیر راه و شهرسازی از تلاش این وزارتخانه، قرارگاه خاتم الانبیا و استانداری سیستان و بلوچستان برای تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و بهره برداری از آن در سال آینده خبر داد.
بذرپاش در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ۹۶ کیلومتر راه اصلی از کریدورهای بزرگراهی در این استان اظهار کرد: تکمیل کریدور نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۱۸۵۰ کیلومتر یکی از پروژه‌های محوری وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه دریا محور در دولت سیزدهم است.

شکل جدیدی از بندر شهید بهشتی چابهار را مشاهده می‌کنیم
وی افزود: قطعه ۵۸ کیلومتری از نوار ساحلی که افتتاح شد بخشی از این کریدور بزرگراهی در جنوب کشور است که تقدیم مردم شریف استان سیستان و بلوچستان شد و به‌طور حتم توسعه اقتصادی استان را به‌همراه دارد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به افتتاح ۳۸ کیلومتر از کریدور بزرگراهی جنوب - شمال شرق واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور است که در مجموع ۹۶ کیلومتر راه اصلی به راه‌های استان اضافه شد.
بذرپاش ارزش این ۹۶ کیلومتر که افتتاح شد را ۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سطح استان بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر راه اصلی به‌غیر از راه‌های روستایی در دستور کار قرار دارد که ۱۸۵۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است، بخشی در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند که امروز ۹۶ کیلومتر آن به بهره برداری رسید و مابقی به‌مرور زمان و با سفر رئیس جمهوری افتتاح و تقدیم مردم شریف استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به عملیات اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم‌الانبیا و استانداری سیستان بلوچستان این است که پروژه در سال آینده به بهره برداری برسد و کل مسیر زیر بار عبور قطار قرار گیرد. خوشبختانه منابع مورد نیاز تأمین شده‌است و یکی از اهداف این سفر بازدید از این پروژه و رفع کسری‌های این پروژه است.
بذرپاش با بیان اینکه «حدود ۸۳۰ کیلومتر از کریدور شمال-جنوب در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد»، بیان کرد: قطعه چابهار به زاهدان حدود ۶۳۰ کیلومتر است. قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسیده است و کل ظرفیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا برای تکمیل قطعه خاش به چابهار به کار گرفته شده‌است.
وی با اشاره به اتمام عملیات حفاری تونل‌های راه آهن چابهار- خاش نیز گفت: بعد از پایان عملیات لاینینگ برخی از تونل‌ها، با توجه به زیرسازی خط، در روزهای آینده عملیات ریل‌گذاری به طول ۲۰۰ کیلومتر آغاز می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت بنادر واقع در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه بندر شهید بهشتی چابهار اشاره و تصریح‌ کرد: با تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان، ارزش بندر شهید بهشتی دو چندان می‌شود. در همین راستا برنامه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی ارائه شده‌است که در شرف دستیابی به قرارداد نهایی هستیم و از طرفی نهادهای مختلف داخلی نیز از سرمایه‌گذاری در این بندر استقبال کرده‌اند.
بذرپاش افزود: در خصوص فاز دو بندر شهید بهشتی نیز پیشنهادات سرمایه‌گذاری خوبی از بانک‌ها و سایر نهادها ارائه شده‌است که در خصوص آن نیز تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود تا فاز دوم هم به زنجیره بنادر کشور اضافه شود.