printlogo


مدیرکل ثبت احوال استان خبر داد 
آیهان و زهرا پرانتخاب‌ترین اسامی آذربایجان شرقی

تبریز-امید محمدزاده خبرنگار اقتصاد سرآمد - مدیرکل ثبت احوال استان استان اسامی «آیهان و زهرا» را پرانتخاب‌ترین نام‌های آذربایجان شرقی اعلام کرد.
رضا ایمانی  در نشست خبری با اشاره به پرانتخاب‌ترین اسامی استان، اظهار کرد: در بحث فراوانی نام‌ها به ترتیب آیهان، علی، امیرعلی، ابوالفضل، علیسان، آراز، محمد، اورهان، الوین و مهدی بیشترین فراوانی را در بین نوزادان پسر و زهرا، نفس، فاطمه، ماهلین، آیلین، نورا، دنیز، هلما، آنیا و سلین بیشترین تعداد فراوانی را در بین نوزادان دختر دارد.
وی گفت: انتخاب اسامی خارجی در کشور ممنوع است اما هیچ محدودیت قومی در انتخاب نام فرزندان برای خانواده وجود ندارد.
وی ادامه داد: طی ۹ ماه اخیر ۳۳ هزار و ۵۵۲ مورد ولادت در استان ثبت شده است که ۷۲ درصد از این تعداد در شهرها و مابقی در روستا متولد شده است که از لحاظ جنسیتی ۱۷ هزار ۵۹۴ نفر مرد و ۱۵ هزار ۹۸۰، یعنی به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۱۰ مرد متولد شده است.وی خاطرنشان کرد: مهلت قانونی ثبت تولد فرزندان در اداره ثبت احوال ۱۵ روز است که استان ما ۹۹.۴ در این زمان مشخص شده اطلاعات فرزندان خود را ثبت می‌کنند و ۰.۶ نیز مربوط به موردهای خاص بوده که حل شده است. ما در این زمینه‌ نمونه‌ترین استان کشور هستیم.
وی افزود: متوسط سنی پدران در ولادت فرزاندان آذربایجان شرقی ۳۲.۲ و در مادران نیز ۲۶.۳ و پدران را ۳۲.۲ است، متاسفانه آمار تولد در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش یافته است.
ایمانی گفت: طی ۹ ماه اخیر ۱۸ هزار و ۱۶۳ واقعه فوتی در استان ثبت شده است که از این تعداد۱۰ هزار و ۷۰ مورد مربوط به مردان و هشت هزار و ۹۳ مورد نیز به زنان تعلق دارد به ازای هر ۱۰۰ زن تعداد ۱۰۵ مرد در آذربایجان شرقی فوت می‌کند.وی اصلی‌ترین دلیل فوت در استان را کهولت سن اعلام کرده و گفت: در میانگین کشوری در زمینه‌ی ثبت فوتی‌ها رتبه‌ی چهارم داریم، این نشان‌دهنده‌ی پیری جمعیت است، بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان ما بالای ۶۵ سال است.