printlogo


بندر رجایی عهده دار  85 درصد عملیات کانتینری بنادر کشور
رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران  در بندرشهید رجایی برگزار شد


رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل، اقدام خرابکارانه، حوادث شیمیایی با حضور ارزیاب‌های بنادر استنان‌های هرمزگان، خوزستان و مازندران در مجتمع بندری شهید رجایی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل، اقدام خرابکارانه، حوادث شیمیایی، حمله سایبری، قطع برق، آلودگی زیست محیطی و واکنش تیم‌های مقابله با شرایط اضطراری در ترمینال کانتینری شماره ۲ مجتمع بندری شهید رجایی برگزار شد.  
به  گزارش اقتصاد سرآمد، در این مراسم مدیرکل بنادر و  دریانوردی هرمزگان با اشاره به وجود 2 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت و حضور حدود 12 هزار نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در بندر شهید رجایی اظهار داشت: این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 100 میلیون تن کالا، به تنهایی بیش از 58 درصد عملیات غیر نفتی، 43 درصد عملیات نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را برعهده دارد.
حسین عباس‌نژاد با اشاره به اهمیت تامین ایمنی و امنیت در فرآیند تخلیه و بارگیری، انتقال و انبارداری مواد شیمیایی و کالای خطرناک کالاهای در بندر شهید رجایی، تاکید کرد: برگزاری رزمایش ترکیبی در بندر شهید رجایی با توجه به احتمال خطر و اقدامات خرابکارانه در حوزه‌های حیاتی از جمله بنادر ضروری است.
وی افزود:  با توجه به نقش تاثیرگذار آمادگی بهتر تیم‌های واکنش اضطراری؛ ارزیابی تداوم کارکرد در زمان وقوع شرایط اضطراری و نیازسنجی تجهیزات مورد نیاز مدیریت بحران و مقابله اثربخش با شرایط اضطرار، برگزاری این در این مجتمع بندری ضروری به نظر می‌رسید. 
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی پدافند غیرعامل نیاز ضروری این بندر و ارتقای آمادگی را از جمله اهداف اساسی برگزاری این رزمایش دانست و تاکید کرد: آمادگی روحی، تیمی و گروهی، تجهیزاتی و مدیریتی از جمله اهداف این رزمایش است و عملکرد تیم‌های مختلف توسط گروه داوری ارزیابی می شود.
عباس‌نژاد با اشاره به تعامل و همکاری مثبت اداره کل بنادر استان با حوزه مدیریت بحران استانداری، بیان کرد: در راستای تحقق اهداف پدافندی این بندر و کاهش آسیب‌های احتمالی، مرکز ساختمان دیتاسنتر شامل سیستم‌های کامپیوتری و اجزای مرتبط مانند وسایل ارتباطات از راه دور و سیستم‌های ذخیره در آن یکی از استانداردترین مراکز در بخش دریایی در مرحله تامین تجهیزات است. 
مدیرکل حوزه راه و شهرسازی سازمان پدافند غیرعامل نیز از پدافند غیرعامل به عنوان یک دفاع تخصصی یاد کرد و گفت: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری کشور به واسطه وسعت، عملیات‌های متنوع بندری در پسکرانه‌، باراندازها و حوزه‌های صنعتی و عملیاتی با مخاطرات، حوادث و تهدیدهای متنوعی روبرو است.