printlogo


مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در گفت و گو با اقتصادسرآمد:
در صورت تأمین به موقع کاتالیست، تولید سوخت کم سولفور کشتی ها افزایش می یابد

متقاضیان سوخت کم سولفور می‎توانند از طریق بورس این محصول را خریداری نمایند

​​​​​​​روزنامه دریایی اقتصادسرآمد- مرجان کریمی - ماده 62 برنامه هفتم توسعه در خصوص سهم ایران از صنعت بانکرینگ (سوخت رسانی دریایی) منطقه، دستگاه‌های مختلف را مکلف به ایجاد زیرساخت برای تحقق برنامه‌های این حوزه کرده است.  سال 2020 سازمان بین المللی دریانوردی آیمو(IMO) همه کشتی‌ها را در اقصی نقاط دنیا ملزم کرد تا از سوخت کم‌سولفور ۰.۵ درصد استفاده کنند. در این ارتباط شرکت پالایشگاه امام خمینی(ره)شازند  توانست نیاز سوخت کم‌سولفور مصرفی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  را به نحو احسن تأمین کند. 
روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با توجه به اهمیت تولید سوخت کم سولفور و نیاز ناوگان حمل و نقل دریایی ایران به این سوخت، با مهندس رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، به عنوان تنها پالایشگاه تولید سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتی های فعال در آب های بین المللی در کشور هم صحبت شده است.

با تأمین به موقع کاتالیست، تولید سوخت 
کم سولفور در آینده با اطمینان بیشتری تولید
 و تحویل می‌شود 
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در خصوص این که پالایشگاه امام خمینی شازند برنامه‌ای برای افزایش تولید سوخت کم سولفور دارد؟ به خبرنگار اقتصادسرآمد گفت: در حال حاضر ظرفیت تولیدی سوخت کم سولفور در پالایشگاه امام خمینی شازند محدود می‌باشد، لیکن پاسخگوی نیاز داخلی کشور(ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایر متقاضیان) می‌باشد اما با این وجود در آینده با تأمین به موقع کاتالیست وارد RCD از منابع داخلی   با اطمینان بیشتری تولید و تحویل  میشود. 
مهندس رجبی در این رابطه به این موضوع که در حال حاضر حجم تولید سوخت کم سولفور شازند چقدر است؟ می گوید: در حال حاضر تعهد این شرکت ۳۰۰۰۰ هزار  تن در ماه می‌باشد لیکن تا حدود 50،000 در ماه قابلیت افزایش در صورت وجود تقاضا دارد.
متقاضیان سوخت کم سولفور می‎توانند از طریق بورس این محصول را خریداری نمایند
وی در پاسخ به پرسش روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مبنی بر اینکه چرا حجم تولیدی سوخت کم‌سولفور خود را صرفاً در اختیار ناوگان ملی کشتیرانی قرار می‌دهید و بخش خصوصی سهمی از آن ندارد؟ اظهارداشت: فروش این محصول در بورس انجام می‎گیرد لذا سایر متقاضیان نیز می‎توانند خریداری نمایند.
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در باره ناوگان حمل و نقل سوخت کم‌سولفور در پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: حمل و نقل این محصول هم از طریق ریلی و هم به صورت تانکری (ترافیک جاده‌ای) انجام می‌گیرد.
مهندس رجبی در خصوص این پرسش که آیا برنامه‌ای برای سهولت انتقال سوخت کم‎سولفور به بنادر شمالی و جنوبی دارید؟ می گوید: با وجود امکان حمل ریلی ، راحت ترین و ارزان ترین روش حمل و نقل وجود دارد و نیازی به برنامه دیگری نمی‎باشد.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در یک نگاه
شرکت پالایش نفت امام خمینی تولید کننده بنزین یورو ۴ یکی از مهمترین پالایشگاههای نفت کشور است.
پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند  یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می باشد که به عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی گردید. همچنین نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد. پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص ظرفیت تولید پالایشگاه به ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید. 
تغییر الگوی مصرف محصولات نفتی کشور از محصولات میان تقطیر به بنزین و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی مطابق با الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی مسئولان را بر آن داشت که طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را تصویب و ابلاغ نمایند. 
با اجرای این طرح ظرفیت تولید پالایشگاه از ۱۷۰ هزار بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین تولید بنزین به میزان ۱۶ میلیون لیتر در روز در ازاء کاهش تولید نفت کوره افزایش یافته است. درحالی که خوراک پالایشگاه از ۱۰۰ درصد نفت خام شیرین و سبک به مخلوط ۵۵ درصد سبک و ۴۵ درصد نفت خام سنگین تغییر یافته است. محصولات پالایشگاه با مشخصات و کیفیت استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ اروپا به بازار عرضه می شود.